Snarare är det så att Antonovs entré är en förutsättning för att de fortfarande mycket täta banden mellan GM och Saab ska kunna upplösas som båda parter vill, erfar TT.

I morgon ska den ryske affärsmannen Vladimir Antonov hålla en pressträff i Stockholm där han lägger fram sin syn på Saab och utvecklingen på affären.

Det är ingen särskild affär eller lösning i Saabfrågan som kommer att presenteras på presskonferensen.

- Nej. Men han vill ge sin syn på läget. Och alla tycks ju vilja träffa och prata med honom. Och vi vill lätta lite på trycket, säger Lars Carlström till TT.

Allt fler kräver nu att Antonov släpps in i värmen och tillåts investera i Saab. Kraven kommer bland annat från facket lokalt på Saab i Trollhättan och hos underleverantörer. Metallbasen Stefan Löfven har krävt att regeringen gör gemensam sak med General Motors och godkänner honom som delägare.

GM är Saabs klart största underleverantör och äger därtill fortfarande alla rättigheter till dagens bilmodeller. GM äger också preferensaktier för 326 miljoner dollar, cirka 2,1 miljarder kronor, som man vill sälja.

Att Saab vill bli fritt från GM är känt liksom att GM vill avsluta sitt ägarengagemang i Saab. Men som vanligt saknas det pengar. Det är där Antonov skulle komma in.

Enligt Dagens Industri är GM berett att ge Saab ”en kraftig rabatt” när man Saab köper loss bolaget, kanske ned till 800-900 miljoner kronor. En källa säger till TT att Saab räknar med att behöva betala ”betydligt mindre” än 2,1 miljarder.

TT: När kan då detta köp ske?

- Så snabbt det bara går. Vi måste ha ett system där vi är mer flexibla och kan styra själva. Det är för många kockar nu och vi har sett vad det leder till, säger Eric Geers, informationsdirektör på Saab.

IF Metalls ordförande Stefan Löfven anklagar regeringen för att motarbeta Antonov som ägare för Saab. Han gör det efter statsminister Fredrik Reinfeldts uttalande i går om att Riksgälden arbetar med frågan om Antonov, trots att Riksgälden redan den 28 april godkände Antonov.

Det verkar som om statsministern redan gett upp Saab, anser Stefan Löfven.

- Han pratar om omställning av människor och det är ett tydligt tecken på att han tänker bort Saab, helt enkelt. Vi ser det som att regeringen faktiskt motarbetar en lösning.