Idén fick han när han själv skulle teckna elavtal och insåg att det som de traditionella elbolagen kallar fastpris (fast pris per kilowattimme) inte var samma sak som han själv kallade fastpris (fast avgift per månad).

– Jag fattade egentligen inte alls vad som fanns på marknaden. Jag som är van vid Spotify, Netflix och liknande tyckte att det skulle vara en fast månadskostnad, säger Anton Johansson, entreprenören bakom Alltid.

Det är också där, bland yngre människor som är vana vid fastprismodellen och bor i lägenhet som den primära målgruppen för Alltid finns - personer som enligt Anton Johansson sällan gjort något aktivt val av elavtal och som därför sitter med de högre tillsvidarepriserna.

Elbolaget kommer till en början enbart att erbjuda sin tjänst till den som bor i lägenhet. Månadskostnaden avgörs av antalet rum samt hur många personer som bor i lägenheten. Bakom Alltid finns ett samarbete med elbolaget Borås Elhandel. Elbolaget, som är en del av Vattenfallskoncernen köper elen på den Nordiska elbörsen Nordpool, medan Alltid står för själva paketeringen och försäljningen.

Anton Johansson började jobba på bloggdata-tjänsten Twingly direkt efter gymnasiet, har startat hörlursbutiken Headler och var en i teamet bakom begagnattjänsten Osom, som nyligen såldes till konkurrenten Nybytt. Med Alltid försöker han bygga ett elbolag på samma sätt som han byggt digitala startups tidigare att kombinera e-handel med elhandel som han själv uttrycker det.

– Det här är en på många sätt väldigt traditionell bransch. Det är spännande att försöka skaka om elmarknaden med något nytt. Vi har en ny affärsmodell och vi försöker göra själva användarupplevelsen till något väsentligt.

Förutom det fasta månadspriset har Alltid en app som visar användarens elkonsumtion, på ungefär samma sätt som Tink visar hur pengar kommer och går på ens konto.

– Enda gången som elbolagen pratar med sina kunder är när de skickar en faktura. Vi kommer att skicka en infografik varje månad, så att man kan se hur ens elkonsumtion ser ut.

Appen innehåller även tips på hur man kan sänka sin elkonsumtion och längre fram kommer man att lägga till tävlingsmoment, så att man kan tävla med vänner och grannar om vem som lyckas minska sin konsumtion mest.

Genom att visa elkonsumtionen i en app och lägga till olika tävlingsmoment för att öka medvetenheten skapas en grund för att förändra beteenden och i slutändan minska elförbrukningen.

– Vi är överlag bra på att källsortera och bra på att panta burkar, men när det gäller vår elförbrukning är det annorlunda. Det är lite som med bensin, det går inte att skapa medvetenhet och minska förbrukningen genom att höja priset. Om man inte är medveten om sina val, hur ska man då kunna förändra dem?