Främst två saker känns oroväckande för Saab just nu. Saabs produktion stod stilla under tisdagen på grund av att det stora transportbolaget DB Schenker inte fått betalt. Det handlar om miljonbelopp och DB Schenker säger att de inte fått betalt "under så lång tid att det blivit kritiskt." Nu kvarstår skulden, men Saab har tillfälligt löst problemet genom att betala när varje lastbil rullar i på fabriksområdet.

Dessförinnan kom nyheten på tisdagskvällen att Saabs reklambyrå Lowe Brindfors avbrutit det pågående samarbetet på grund av uteblivna betalningar – även där handlade det om betydande belopp. Saab hade inte betalt fakturorna sedan i december.


Två stora leverantörer som väljer att ta bladet från munnen och gå ut och prata om de stora bekymren.

Det kan finnas fler. De senaste veckorna har varningsklockorna ringt allt högre. Saabs nye finanschef hoppade av innan han ens hunnit börja. Och en av Saabs tyngsta finansiärer, Pieter Heerema, som lånat ut 25 miljoner dollar, hoppade nyligen av Spykers styrelse med omedelbar verkan.

Och så hoppade vd:n Jan Åke Jonsson otippat av i fredags i samband med att Spyker kom med sin rapport – även om han sitter kvar till i maj på papperet.


Men den riktigt allvarliga frågan om Saabs likviditet har kommit den allra senaste tiden. När jag frågade ordföranden Victor Muller i fredags i samband med rapporten om Saab har nog kapital att betala räkningar med i år svarade han att ”det har de nog inte”. Rapporten beskrev korthugget att likviditeten är lägre än beräknat.

Men Muller pratade på sitt karakteristiskt intensiva sätt om att de ska hitta lösningar – bland annat att sälja den nya plattformen Phoenix till andra biltillverkare.


I dag onsdag viftar Victor Muller nästan irriterat bort frågor om Saabs kassasituation. Och trots att DB Schenker och Lowe Brindfors går ut och säger att de inte fått betalt skickade Spyker ut ett pressmeddelande med budskapet att Spyker/Saab har likviditet så det räcker.

Det kan röra sig om en tillfällig likviditetsdipp - men det kan också vara betydligt allvarligare. Men att så lättvindligt sopa problemen under mattan känns inte trovärdigt. Saab måste nu träda fram och på ett professionellt sätt förklara varför de inte betalar sina leverantörer. Saab måste i klartext förklara vad som pågår. Så länge man inte gör det känns det ytterst oroväckande.