LÄS MER: "Rökt för tobaksjättarna"

Från den första december blir cigarettpaketen i Australien likadana allihop: olivgröna, utan tillverkarens egen logga och försedda med skrämmande bilder av tobakens skadeverkningar. Varningarna på paketen ska täcka 75 procent av paketens framsida och 90 procent av baksidan.

Landets högsta domstol beslöt på onsdagen att godkänna de nya tuffa marknadsföringslagarna för tobak, och avslog därmed klagomålet från tobaksgiganter som Philip Morris och Imperial Tobacco som hävdat att lagen strider mot konstitutionen.

Lagen är ett hårt slag mot tobaksbranschen, och kan få spridning. Länder som Storbritannien, Norge och Indien har följt reformen noga, och funderar på liknande åtgärder. Tobaksjättarna oroar sig framförallt för att tillväxtmarknader som Brasilien, Ryssland och Indonesien också ska följa det australiska exemplet.

WHO uppskattar antalet rökare i världen till runt en miljard. I Australien, där runt 15 procent av befolkningen röker, siktar politikerna på att få ner antalet till 10 procent till 2018.