Den ökade konkurrensen på hemelektronikmarknaden har fått tyska Media Markt att ta nya grepp för att locka kunder.

Sedan förra torsdagen har samtliga kedjans 31 varuhus i Österrike utrustats med särskilda kvinnozoner under namnet ”Woman's World”. Där är inte bara produktutbudet anpassat till kvinnor, även reklamen vänder sig tydligt till en feminin kundkrets – från skyltarna ler fotomodeller med locktång i håret eller rosafärgad laptop.


Kvinnozonerna har framförallt specialiserat sig på hushållsapparater, skönhetsprodukter och elektronik som datorer, kameror och telefoner. Så ofta som möjligt i just rosa.

Till och med reklamen för zonerna på Media Markts egen hemsida, går i rosa.

Enligt den tyska branschtidningen ChannelPartner är satsningen i Österrike ett försök. Slår det väl ut kommer särskilda Woman's World även skapas i de tyska butikerna, Sverige nämns inte. Men att döma av reaktionerna på internet är framgången långt ifrån självklar.


På twitter hånas försöket, och i kommentarsfältet på den österriska tidningen der Standard sammanfattar signaturen Fritz Meyer det många andra verkar tycka: Ställ om era kalendrar till 2012, de ser ut att ha stannat på 1962.