Eurokrisen påverkar konsumtionsmönstret negativt på bred front. Också suget efter hamburgare och annan snabbmat har börjat få sig en törn när konsumenterna måste hålla i sina slantar.

McDonalds befarar att tyska medborgare ska säga auf Wiedersehen och att franska dito formulerar ett au revoir, åtminstone för en tid, till det som restaurangkedjan har att erbjuda. Och för att detta inte ska inträffa gäller det att agera i tid. Rabattkuponger och erbjudanden om gratismåltider har börjat florera i Tyskland, Frankrike och i flera av dessa nationers grannländer, uppger Wall Street Journal.

Försäljningen i Europa svarar för en inte obetydlig andel av totalförsäljningen för McDonalds. Runt 40 procent av intäkterna och rörelseresultatet härrör från Europa. Den avtagande ekonomiska tillväxten på kontinenten sätter redan sina spår i omsättningen, enligt den amerikanska tidningen.

Tyskland är McDonalds enskilt största europeiska marknad mätt i antalet restauranger. Mätt i vinst är dock Frankrike störst. Särskilt i dessa båda, för hamburgerjätten viktiga länder, har nu kuponger för att öka aptiten hos konsumenterna blivit ett viktigt verktyg för att åtminstone hålla kvar omsättningen på tidigare nivåer. Köp en Big Mac och få en på köpet, är ett av försäljningstrixen.

QUIZ: "Var låg McDonalds första restaurang"