Affären ger SAS en positiv kassaeffekt på 450 miljoner och en realisationsvinst på omkring 350 miljoner kronor, som kommer att bokföras under andra kvartalet. Det framgår av ett pressmeddelande på måndagen. Fastigheterna, som är belägna på flygplatserna Arlanda, Landvetter i Göteborg och Sturup i Malmö, består av bland annat verkstäder, lager och kontor. Men SAS kommer att fortsätta använda fastigheterna. Flygbolaget har nämligen tecknat ett hyresavtal med Swedavia.

– Den årliga kostnaden för hyresavtalen är neutral jämfört med ägande av fastigheterna, framgår i ett pressmeddelande.


SAS kallar affären för ”ett led i den övergripande strategin att fokusera på kärnverksamheten”.

– Affären är en del av vår strategi 4Excellence där vi fokuserar på kärnverksamheten samtidigt som vi frigör kapital och stärker vår finansiella beredskap, säger Benny Zakrisson, koncerndirektör, i ett skriftligt pressmeddelande. Rådgivare i affären var Newsec.


SAS ska presentera sin kvartalsrapport nu på torsdag. Frågan som vi får svar på då är hur bolaget har drabbats av bränslepriserna som skjutit i höjden.

Jacob Pedersen, analytiker på Sydbank, säger till Nyhetsbyrån Direkt att han räknar med att kostnaderna ska ha stigit med omkring 350 miljoner kronor jämfört med det första kvartalet 2011. Samtidigt har SAS trafiksiffror visat sig vara något bättre än väntat under kvartalet.

– Om vi tittar på trafikmåtten under det första kvartalet har de varit något bättre än väntat. Yielden (passagerarintäkter i förhållande till betalda passagerarkilometer) är fortfarande under viss press, men såvitt jag har förstått det på andra flygbolag är den inte så dålig som för ett kvartal sedan”, säger Jacob Pedersen till Direkt.