Beskedet var väntat bland personalen, men gav ingen bra stämning i fabriken.

GKN vill göra produktionen av flygmotordelar i Trollhättan billigare, för att konkurrera om avtal för tillverkning enligt färdiga ritningar.

- De har varit tydliga med att vi har för hög timkostnad, säger IF Metallklubbens ordförande Mats Eriksson till Sveriges Radio P 4 Väst.

Verksamheten har cirka 2 300 anställda. 350 måste bort, enligt företagets bedömning. Ungefär lika många tjänstemän som metallarbetare berörs.

Uppsägningar undviks i ett första skede. Äldre anställda erbjuds avgångspension, personal som slutar ersätts inte, och en del visstidsanställda får inte fortsätta.

Samtidigt meddelar GKN att huvudkontoret för affärsområdet Aerospace Engine Systems, som tillverkar komponenter till flygmotorer, kommer att ligga i Trollhättan. I dag består det i stort sett av det tidigare Volvo Aero, som ägdes av AB Volvo, med anläggningar även i Linköping, Norge och USA. Men tanken är att även andra delar i den stora verkstadskoncernen ska ingå i affärsområdet, uppger GKN för TT.

GKN har cirka 44 000 anställda i ett 30-tal länder.

Populära quiz på nliv.se:

Quiz: Telia och skandalerna

Vad kan du om världens valutor?

Har du koll på snabbmatskedjorna?

Har du koll på svenska finansministrar?

Kan du räkna med procent?

Känner du igen kända reklamslogans?