– Vi ska ha konsumenternas intresse för ögonen och jag hoppas att vi kan få till en modell där bankernas redovisning uppdateras så ofta som är rimligt. Men jag vill egentligen inte ha några fler synpunkter i det här läget utan tycker att det får bli en fråga för Finansinspektionen och bankerna, säger han.

Liknande krav på bankerna har ställts i grannlandet Danmark men enligt Norman är det viktigt att Sverige går sin egen väg och inte sneglar för mycket på andra länder.

Oavsett vad andra länder gör så är det bra att Sverige agerar nu, säger han.

SEB har som enda bank hittills varit den enda att öppet berättat för kunderna om sin så kallade upplåningsränta, det vill säga hur mycket banken får betala för de pengar man sedan lånar ut till bolånetagarna. Att Swedbank nu följer efter välkomnar Peter Norman.

– Det är jättebra. All information som kunderna kan få tag på som ökar transparensen ger bättre möjligheter att sätta press på bankerna. Nu hoppas jag att alla andra banker följer initiativet. Det vi ser nu är är ett skifte, både från oss i politik – och regleringssfären men också från bankerna som börjar går ut med information på ett annat sätt. Sen har vi opinionsbildingen som förändrats. SvD:s räntekarta är ett utmärkt bra exempel på det, säger han.

På Finansdepartementet överväger man också en rad åtgärder som kan underlätta för privatpersoner att byta bank.

Hur skulle en sån lösning kunna se ut?

– Vi tittar på flera spår just nu. Ett förslag som vi testat är möjligheten för kunden att få behålla sitt bankkontonummer på samma sätt som när man byter operatör och får behålla sitt telefonnummer. Sen vet jag att bankerna själva gör och har gjort en hel del för att underlätta vid bankbyten. Sammantaget blir det många bäckar små som jag hoppas ska leda till att fler vågar byta bank. säger Peter Norman. Han tror samtidigt inte att det är de tekniska problemen som är förklaringen till att så få byter bank.

– Det handlar om att man tycker att det är besvärligt att bryta en mångårig relation. Här gäller det att ge konsumenterna råg i ryggen att ställa krav, säger han.

I slutet av maj släpper Finansinspektionen sin rapport.

NY KARTA: Räntekartan 2.0