Forskare i Lund misstänker att eko-vin kan vara räddningen för de överkänsliga som ändå vill ta sig ett glas.
Studien är liten och utfallet inte alldeles kristallklart. Men överläkare Morgan Andersson vid Universitetssjukhuset i Lund tycker ändå att hans misstankar har stärkts.
Fjorton personer som tidigare visat sig vara överkänsliga mot rödvin deltog. De fick vid tre olika tillfällen prova på tre olika sorters vin: ett australiskt och ett franskt rödvin som framställts på konventionellt sätt samt ekologiskt framställt rödvin från Italien. De var själva ovetande om vilket vin de fick.
Medan de två första vinerna överlag framkallade besvär, framför allt i form av nästäppa, ledde eko-vinet nästan inte till några besvär alls.
- Vi vet inte vilken mekanism som ligger bakom, men det skulle kunna vara något man tillsätter vinet, säger Morgan Andersson till TT.
Men det går inte att utesluta att skillnaden mellan de olika vinerna beror på att de är gjorda på olika sorters druvor, understryker han.
Tidigare forskning har visat att fyra procent av 10 000 tillfrågade upplever besvär i form av en reaktion i näsan när de dricker alkohol. De flesta uppger att det är just rödvin som orsakar problem.



