Redan idag säljer möbeljätten vitvaror till köket och när Ikea nu vill börja sälja hemelektronik är den inbyggd i möblerna.

– Vi har stora förväntningar på den här satsningen. Jag tror att vi kan kliva in och skapa en ny marknad, säger Tolga Öncu, försäljningschef för Ikea Sverige.

Efter ett antal kundundersökningar och intervjuer med ett urval bland de 35 miljoner personer som besöker ett Ikea varuhus varje år växte idén fram om att kunna erbjuda en helhetslösning för vardagsrummet. Det Ikea såg var att alltfler efterlyser möbler som kan integreras smidigt med tekniken för att slippa trassel med sladdar och fjärrkontroller


Vilka kommer ni framför allt att konkurrerar med ?

– Vi ser oss snarare som är en ny aktör på en helt ny marknad än som konkurrent till någon elektronikkedja. Vi skapar ett segment och tar ett första kliv för att skapa ett nytt sätt att både sälja och handla hemelektronik, säger Tolga Öncu.


Priset för en komplett vardagsrumlösning inklusive möbler, TV-och ljudsystem kommer att ligga från 6 500 kronor och uppåt. Köp av tv eller ljudanläggning separat kommer att vara möjligt även om elektroniken i första hand är framtagen för att speciellt passa möblerna.

– Nu har vi betat av vardagsrummet och en dröm är att få fortsätta till nästa rum där kunderna är frustrerade och hitta tekniska lösningar tillsammans med våra möbler säger Tolga Öncu.


Jonas Arnberg, konsultchef på HUI Research, säger att Ikeas satsning på hemelektronik var oväntad.

– Det är en bransch där i stort sett ingen av aktörerna går särskilt bra. Det alla väntar på är att någon aktör ska försvinna och så kommer det i stället in en till. Om det är möjligt att Ikea underskattar något så kanske man gör det här. Det är en bransch som är oerhört tuff, säger Jonas Arnberg till TT. Han tror inte att satsningen på hemelektronik kommer att gå lika bra för möbeltillverkaren som satsningen på vitvaror gjort.

Ikea börjar sälja elektronik i fem länder i juni. Under hösten 2013 lanseras sortimentet globalt.