SLs styrelse fattade idag beslutet att MTR tar över verksamheten i tunnelbanan. Det preliminära datumet för övertagandet är den 2 november 2009.

- MTR har lämnat det bästa anbudet ur kvalitetssynpunkt och det har vägt tyngst, därför har SLs styrelse beslutat att ge MTR förtroendet att driva Stockholms tunnelbana de kommande åtta åren, säger SL:s styrelseordförande Christer G Wennerholm.

MTR är ett bolag från Hongkong som bland annat kör stadens tunnelbana och även kör London Overground.

Stor vinnare på dagens besked är Torborg Chetkovich, tidigare vice vd för Veolia i Sverige, som förra året hoppade av till konkurrenten MTR. Hon blir nu ny chef för tunnelbanan.

Många inom Veolia såg hennes avhopp som ett svek, men nu gav hon alla belackare svar på tal.

– Jag kan förstå att det finns de som känner sig svikna. Men nu blev jag kontaktad av det bästa företaget i branschen och får en helt annan roll, nämligen att etablera MTR i hela Norden, har hon sagt i en tidigare intervju med SvD Näringsliv.

I den intervjun sade hon också att det kommer att märkas direkt att MTR vunnit.

– Ja, det tror jag, utan att kunna gå in på detaljerna, sade hon hemlighetsfullt.

SL:s vd Ingemar Ziegler tror däremot inte att det kommer märkas så mycket till en början att t-banan byter operatör.

- Vi ska inte vänta oss någon radikal förändring redan den 2 november, men jag är övertygad om att avtalet med MTR på sikt kommer att ge det kvalitetslyft som behövs för att tunnelbanan även i framtiden ska locka fler och mer nöjda resenärer, säger Ingemar Ziegler i pressmeddelandet.

Kontraktet innebär att SL betalar MTR ett fast pris om 2 465 miljoner årligen. Avtalet innehåller även ekonomiska incitament inom flera områden, framför allt kundnöjdhet, pålitlighet, utförd trafik och städning. De maximala incitamenten (bonus och viten) uppgår till 145 miljoner per år.

Eftersom kontraktet gäller i åtta år med förlängning i ytterligare sex år kan det totalt vara värt över 36 miljarder kronor.

Den stora förloraren är den befintliga operatören Veolia (fd Connex) som jobbat stenhårt på att försvara kontraktet, men SL:s styrelse vill uppenbarligen pröva något nytt.

Det har aldrig hänt på spårsidan i Sverige att en befintlig operatör har försvarat ett kontrakt och det hände alltså inte den här gången heller.

SL säger i ett pressmeddelande att MTR genomgående har presenterat mycket bra metoder för att åstadkomma ständiga kvalitetshöjningar i tunnelbanetrafiken. MTR har bland annat presenterat en trafiklösning som minimerar risken för störningar samt en bra lösning för fordonsunderhållet.

Även i fortsättningen kommer SL att äga vagnarna men fordonsunderhållet som idag sköts gemensamt av SL och Veolia kommer efter november bara att skötas av MTR.

MTR har även genomgående presenterat mycket bra lösningar för information, kundservice samt bra lösningar för städning och klottersanering, enligt SL.

De sex anbudsgivarna var de som det hade spekulerats om i medierna, med undantaget att det var två bolag inom ISS-gruppen som samarbetade med Svenska Tågkompaniet (ägt av norska NSB) och inte nederländska Nedrailway.