– Jag ser det som långsiktig investering som kan ge bra avkastning framför allt i form av minskat mänskligt lidande, säger László Szombatfalvy.

Som SvD Näringsliv skrev i en artikel i förra veckan räknas László Szombatfalvy till Sveriges mest framgångsrika aktieplacerare genom tiderna och en av världens bästa. Ett lån på 6000 kronor i mitten av 60-talet har växt till en förmögenhet på i dag 1 miljard kronor. Detta trots att László Szombatfalvy redan 1987 lämnade aktiemarknaden. Det som framför allt fångat hans uppmärksamhet på senare år är de problem som hotar världen.

László Szombatfalvy växte upp i Ungern under en turbulent period i världens historia och upplevde både andra världskriget, hyperinflation och ett kommunistiskt maktövertagande innan han kom till Sverige 1956.

– Efter atombomberna 1945 var jag övertygad om att världen skulle ta sitt förnuft till fånga och etablera en ordning som omöjliggjorde ytterligare krig. Det gjordes ett försök med FN men det blev en halvmesyr. Sedan har flera risker tillkommit, inte minst klimatet. Det är ännu farligare än krig, eftersom det i värsta fall kan leda till att planeten blir obeboelig, säger han.

I dag finns en del i det svenska näringslivet som är skeptiska till klimathotet.

– Jag måste säga att jag beundrar deras självförtroende. Hur kan lekmän tro att de själva kan göra en bättre bedömning av invecklade ekologiska sammanhang än de som har ägnat hela sitt liv åt frågan? Särskilt när 95 procent av forskarna är överens.

Han har tidigare skrivit ett par böcker som berör ämnet: ”Vår tids största utmaningar” och ”Känslor och förnuft – en bok om moraliska beslut”. Som aktieinvesterare utmärkte sig László Szombatfalvy för sin förmåga att beräkna risker.

Szombatfalvy menar att de olika organ som forskar i klimatfrågan, som FN:s klimatpanel IPCC, fokuserar på de mest sannolika framtidsscenarierna, vilket även återspeglas i massmedia.

– De mindre sannolika alternativen blir inte beaktade. Därmed får inte människor en rättvisande bild av vidden av riskerna, säger László Szombatfalvy.

Han exemplifierar med att enligt forskarnas beräkningar för det mest optimistiska fallet – vid en växthusgaskoncentration på 450 miljondelar – är risken för en sexgradig uppvärmning av jorden 1,8 procent eller 1 på 55. Sannolikheten för hela 10 graders uppvärmning är 1 på 1000.

– Om var tusende flygplan skulle störta, åttio varje dag, skulle flygtrafiken upphöra. Men om det handlar om att sätta våra grundläggande livsvillkor på spel så rycker vi på axlarna åt motsvarande risker, säger han.

För något år sedan grundade László Szombatfalvy en stiftelse som nu presenteras officiellt. Syftet är dels att väcka medvetenhet om de verkliga riskerna, dels främja forskning kring hur problemen kan lösas.

– Vi har ett beslutssystem som sätter kortsiktiga nationella snarare än mänsklighetens långsiktiga intressen först. Det händer väldigt litet eftersom man inte kommer överens. Om Sveriges 150 största kommuner skulle bestämma hur vägar ska byggas och försvaret ska se ut skulle det bli svårt. Vi har fått ett helt nytt globalt samhälle. Men det politiska beslutssystemet har inte anpassat sig. Man måste skapa ett överstatligt beslutsorgan, säger László Szombatfalvy som vill initiera studier av hur en sådan ordning skulle kunna se ut.

Stiftelsen kommer inte att sakna resurser. I dag är familjens förmögenhet investerad i 10 miljoner aktier i det börsnoterade fastighetsbolaget Castellum. För ett par år sedan delade László Szombatfalvy och hans hustru upp pengarna så att hälften går till barnen och andra hälften över tid och i omgångar satsas i stiftelsen. Dagsvärdet på 5 miljoner Castellumaktier är 485 miljoner kronor. Stiftelsen kommer också att få förstärkning i styrelsen av Johan Rockström, världskänd expert i klimat- och ekologiska frågor och Margot Wallström, tidigare bland annat EU-kommissionär.

Populära quiz på nliv.se:

Quiz: Telia och skandalerna

Vad kan du om världens valutor?

Har du koll på snabbmatskedjorna?

Har du koll på svenska finansministrar?

Kan du räkna med procent?

Känner du igen kända reklamslogans?