Det är tydligt bland företagen själva att de anser att de borde ta större samhällsansvar. Över 90 procent av svenska företag i konsultjätten PwC:s undersökning svarar att frågor som hållbarhet och jämställdhet är viktiga. I nästan lika stor utsträckning anser de att det är viktigt att driva frågor om etnisk och kulturell mångfald och ungdomar. Även bland allmänheten vurmas det för att företagen ska ta stort samhällsansvar.

- Både företag och allmänhet är överens om behoven av näringslivets delaktighet för samhällsutvecklingen men i förhållande till nuläget återstår en lång väg att vandra, skriver Henrik Steinbrecher, partner på PwC, i undersökningen.

För bolagen verkar vara desto sämre på att leva upp till sina egna och allmänhetens önskemål, i alla fall om vi ska förlita oss på de som svarat i PwC:s undersökning. Där har hela 70 procent av de tillfrågade bland allmänheten svarat att de inte anser att företagen bidrar till samhällets utveckling när det gäller ungdomsfrågor. Över hälften säger samma sak om etnisk och kulturell mångfald.

Samtidigt finns en tydlig själkritik hos bolagen. När det gäller ungdomsfrågor och etnisk och kulturell mångfald svarar närmare två av tre företag att de är mycket eller ganska dåliga på att bidra till samhällsutvecklingen.

- Vår förhoppning är att undersökningen kan fungera som ett underlag för kommande diskussioner om hur näringslivet kan spela en tydligare roll på samhällsarenan, skriver Henrik Steinbrecher.

Företagen anser sig i stället vara bättre på att bidra till samhällets utveckling inom innovationsområdet, som att ta fram nya produkter eller tjänster som utvecklar samhället. Där har 82 procent inom företagen angett att de bidrar mycket eller ganska bra inom området. Företagen jobbar också hårt med visioner, som långsiktiga målsättningar som syftar och leder till en positiv utvecklig av samhället.

Undersökningen bygger på 100 telefonintervjuer med vd:ar i företag med fler än 100 anställda och 500 intervjuer med den svenska allmänheten i åldern 18-74 år.