I höstas lanserades den svenska shoppingtjänsten Helishopter, som nu står i begrepp att rulla ut en rad nya funktioner. En av personerna bakom sajten är Nordnets Sverigechef Jan Dinkelspiel.

Vad är din roll i Helishopter?

– Min roll är att vara en av två delägare, och att agera kreativt bollplank. Helishopter håller jag på med på min fritid, när jag inte är på Nordnet. Jag ser det som ett spännande sidoprojekt som ligger helt rätt i tiden.

Sajten lanserades i betaversion redan i höstas och kan beskrivas som en prisjämförelsesajt med inslag av sociala medier. Inspirationen kommer från Facebook och Twitter, men också från nätsuccén Pinterest, som stått som förlaga vid utformningen av sajten.

– Vi har kallat sajten en Twitter för shopping. Nätanvändare litar av naturliga skäl mer på vänner, experter och till och med kändisar än på företagen själva. Idén med Helishopter är att koppla ihop produkter med personer nätanvändarna litar på, säger Jan Dinkelspiel.

Räcker det inte med att vara Sverigechef för Nordnet?

- Ja, det räcker gott och väl. Min roll som Sverigechef och representant för Nordnet i Sverige är ett heltidsengagemang som jag inte tar lätt på. Att möta och samarbeta med kreativa entreprenörer ger mig däremot inspiration och expertis som jag även kan ta med mig till mitt mitt vanliga jobb.

Vad är skillnaden mellan att sälja finansiella produkter på nätet och att sälja varor?

– Transparens och enkelhet är de två viktigaste komponenterna för alla kundrelationer. Just nu händer det hur mycket som helst inom näthandel, och jag upplever att den sociala aspekten blir allt viktigare också inom banktjänster på nätet. Två exempel är de amerikanska nättjänsterna Covestor och Tradeking som låter användare inspireras av andra investerare i sitt sparare.

– Tiden är förbi då sparare passivt väntar på att bankens experter ska tala om vad de ska göra. Visar det sig att någon annan investerare har ett starkt "track record", så vill man hellre ta rygg på denne, än att lyda bankens analytiker.

Var det någon på ledningsnivå som ifrågasatte att du är med och sjösätter en shoppingtjänst?

– Nej, eftersom jag tar mitt uppdrag på Nordnet på största allvar. Jag ser ingen konflikt mellan att investera i ett bolag samtidigt som man har ett operativt uppdrag i ett annat bolag.

Du använder själv tjänsten och har rekommenderat allt från böcker och filmer till ett babygym.

– Det stämmer. Att till exempel visa vilken litteratur jag tycker om ger mig glädje. Jag har inga problem med att vara offentlig i sociala medier och har en personlig touch även då jag twittrar i min roll som Nordnetchef.