Aktien har visserligen i år stigit med 7 procent men tidigare har hotellkedjan haft det tufft på Stockholmsbörsen. Neumann är högst medveten om att nu krävs inte bara försäljningstillväxt utan även bättre lönsamhet än i dag.

- Vi är ett tillväxtföretag men nu har vi nått en betydande storlek och behöver leverera lönsamhet, säger Wolfgang Neumann till Dagens Industri.

Under senare år har hotellkedjan vuxit kraftigt främst utanför Europa på tillväxtmarknader som forna Sovjetstater, i Mellanöstern och i Afrika.

Av kvartalsrapporten i förra veckan framgick att bolagets vinst föll kraftigt under det gångna kvartalet jämfört med motsvarande period förra året. Att lyfta lönsamheten är ett mål i den nya sparplan som presenterades när rapporten släpptes.

En svagare hotellmarknad har medfört att ett 30-tal anställda tvingats lämna olika Rezidorhotell i Sverige.

- Just nu ser vi en osäker makroekonomisk situation där Norden saktar ned, Centraleuropa är skakigare och osäkerheten stor i södra Europa där vi inte är så exponerade, säger Wolfgang Neumann som är bosatt i Bryssel till tidningen.

I Rezidors varumärkesflora kan nämnas Radisson Blu och Park Inn.


Populära quiz på nliv.se:

Quiz: Telia och skandalerna

Vad kan du om världens valutor?

Har du koll på snabbmatskedjorna?

Har du koll på svenska finansministrar?

Kan du räkna med procent?

Känner du igen kända reklamslogans?