– Det finns inget tvivel om att de utnyttjar sin dominerande position på bekostnad av privata aktörer, säger Lars Birkeland, vd på Kronans Droghandel i det senaste numret av Farmacifackets tidning.

Uttalandet backas upp av ledningen för de andra tre privatägda kedjorna, Apoteket Hjärtat, Medstop och Doc Morris. De har alla satsat hårt på att ta marknadsandelar på den svenska apoteksmarknaden sedan avregleringen för snart tre år sedan.

Konkurrensen om kunderna har gjort att stämningen stundtals varit hätsk mellan aktörerna och nu verkar det alltså närmast råda fullt krig.

– I flera städer där Kronans Droghandel har köpt befintliga enheter har Apoteket efter någon månad etablerat sig vägg i vägg och det enda som skiljer oss åt är några gipsskivor. Det är för mig missbruk av sin märkesmakt, säger Lars Birkeland, vd i Kronans Droghandel till Farmacifackets tidning.

Enligt ägardirektiven för Apoteket AB ska bolaget hålla en marknadsandel på 35 procent. Det har dock uppstått bråk om hur denna procentsats ska beräknas och det statsägda bolaget har öppnat butiker i snabb takt det senaste året.

– Det är helt galet att Apoteket AB räknar antalet apotek när det är omsättning som betyder något, sa Fredrik Söderberg, vd för Medstop, till Dagens Apotek i slutet på förra året.

Nu kräver han tillsammans med ledningen för de andra privatägda kedjorna ett etableringsstopp för det statliga bolaget.

På Apoteket AB tar man dock konkurrenternas anklagelser om rovdriftsliknande metoder med ro.

– Det får stå för dem. Det är inte alls så vi arbetar. Vi sitter inte och planerar etableringar för att utnyttja vår ledande position, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket AB till SvD.

Hon konstaterar att man just nu håller på med en översyn av ägardirektiven och hur den fastställda marknadsandelen ska beräknas. Från början hade dock Apoteket AB 35 procent av marknaden enligt alla parametrar som antal butiker, antal anställda och omsättning förklarar Eva Fernvall.

– Detta har dock varit svårt att hålla annat än i butiker, där vi idag till och med har en lägre andel än 35 procent. När det gäller omsättningen är det i slutändan kunderna som gör valen, precis som på alla konkurrensutsatta marknader.