Frågetecknen kring en fabrik, Foxconn, är inte nya, men de usla arbetsförhållandena skärskådades nyligen i en artikel i New York Times och i radioprogrammet This american life. Radioavsnittet, Mr Daisey and the Apple factory, var egentligen en omarbetad version av Mike Daiseys pjäs The agony and the ecstacy of Steve jobs, för närvarande på Public Theater i New York.

Mike Daisey beskriver sig själv som en Apple-nörd som fick syn på en bild av arbetare på Foxconn. Det är det största företaget ”ingen någonsin hört talas om” men som svarar för 50 procent av all elektronik i världen, insåg Daisey. Han bestämde sig för att åka dit, fast kom aldrig längre än till portarna.

– Officiellt råder åtta timmars arbetsdag i Kina. Ett stort skämt. Inte en enda jag träffade hade hört talas om åttatimmarsskift. Alla jag pratade med arbetade tolvtimmarsskift och ibland ännu längre, lyder en av Mike Daiseys repliker i den intensiva enmansföreställningen.

En annan Apple-anhängare, Mark Shields, råkade höra Daiseys radioprogram och blev så upprörd att han satte i gång en kampanj på aktivist-sajten change.org. Efter ett par dagar hade 150000 människor undertecknat appellen till Apple om att se över rutinerna hos underleverantörerna. I ett pressmeddelande från change.org understryker Shields att han hade trott och hoppats ”att Apple skulle uppträda annorlunda”.

När Apple la fram sin årsredovisning – med storvinst – häromveckan offentliggjordes samtidigt en lista över underleverantörerna för första gången. Det fanns gott om rapporter om missförhållanden hos de 156 företagen. I 68 fall uppgavs att personalen inte får lagstadgade sjukförmåner och i 67 var det vanligt att lönen drogs in som bestraffning.

Efter tre månader börjar försäljningen av Walter Isaacsons Steve Jobs-biografi avta och om nu intresset för Apple består finns en ny bok ute. Den heter Inside Apple med underrubriken ”Hur Amerikas mest beundrade – och hemlighetsfulla – företag fungerar.”

– Silicon Valley-ingenjörer gillar att snacka jobb men Apple-anställda tenderar att hålla sig för sig själva, heter det i ett utdrag ur Adam Lashinskys bok i senaste numret av Fortune där han berättar om en strikt hierarki och hur man jämför lanseringen av en ny produkt med premiären på en storfilm.