Vi tänkte två, tre tusen. Vi drömde om tio. Vi har i dagsläget 23483 bolånetagare, som har gått in på SvD Näringslivs räntekarta och knappat in sin ränta, sin bindningstid, storlek på lånet och postnummer.

Vi kunde inte i vår vildaste fantasi föreställa oss ett sådant gensvar, när vi för exakt fyra veckor sedan på den här sidan uppmanade till ett ränteuppror. Intresset för räntesättning och rabattnivåer tycks omättligt. Och just nu faller dessutom den rörliga boräntan.

Räntekartan har faktiskt redan skrivit historia i så motto att konsumentmakten gentemot bankerna aldrig tidigare har blivit så tydlig. Det är vi stolta över att ha bidragit till.

Men framför allt är vi imponerade över det engagemang som ni, kära läsare, har visat. Äntligen finns det ett verktyg där du som kund enkelt kan se vad andra bolånetagare i samma bostadsområde har för ränta, vilka rabatter de har och vi på redaktionen kan räkna ut snitträntan och berätta om max- och miniränta i olika områden.

Den informationen kan vara värd tusenlappar när man sitter och förhandlar på sitt bankkontor. Och det är sannolikt därför finansminister Anders Borg och riksbankschefen Stefan Ingves har lyft fram SvD Näringslivs räntekarta som ett nytt och intressant initiativ.

Men Ingves och Borg i all ära. Det mest fascinerande med att ha jobbat med räntekartan är kontakten med er läsare. Vi har dränkts av mejl och telefonsamtal, jag och kollegan Carolina Neurath.

Jag tänker på Rolf i Saltsjöbaden, Annalena i Tyresö, Olle på Östermalm och Eva på Kungsholmen. I den myrstack av ränteuppgifter som finns i databasen träder ni fyra fram som bra och typiska exempel på hur det har sett ut innan räntekartan fanns.

Alla ni satt med märkligt höga boräntor i förhållande till snittet i ert bostadsområde och ni berättade för oss om ganska hisnande turer kring er räntesättning. Kartan har gett er råg i ryggen för att få till en förändring.

– Jag är på väg att byta bank nu. Det blir både billigare och närmare, berättar Rolf glatt, någon vecka efter vi har haft vår första telefonkontakt.

För Eva på Kungsholmen räckte det med ett snabbt nerskrivet mejl till bankkontakten efter SvD:s artiklar. Vips, så sänktes hennes ränta med 30 punkter (1 punkt är lika med 1 hundradels procentenhet).

Annalena och Olle har inte kommit lika långt men påbörjat processen för att få ner sin ränta.

Och det är klart att det gäller att ha rimliga förväntningar. Allt går inte över en natt, ibland finns det skäl till varför räntan ligger på en till synes hög nivå.

Men – och det är det viktiga budskapet i sammanhanget – ofta gör det inte det. Det handlar i stället om ett grymt informationsövertag och ett psykologiskt överläge som bankerna inte drar sig för att utnyttja.

Informationsövertaget...

– Jo, men du förstår lilla vän, det handlar om swappar, 4-årsobligationer, fundingkostnader, likviditetsreserver och nya kapitaltäckningskrav enligt Basel 3. Det är därför din ränta hamnar lite högt, säger en banktjänstman.

Det psykologiska överläget...

– Kommer vi inte överens om räntan måste vi nog säga nej till hela villalånet, säger en annan.

Man ska inte luras att tro att det här med ränta och vilken rabatt man kan få är någon slags hjärnkirurgi. Tyvärr är det en bild som en del banker försöker sprida.

Banktjänstmännen lägger huvudet på sned, rynkar pannan och börjar tala om alla parametrar som ska vägas samman innan banken mödosamt kan räkna fram rabattsatsen till just Dig. Så är inte fallet.

Förenklat kan man säga att en person som har en hyfsad inkomst, en normal belåningsgrad (50–70 procent), bor i ett relativt attraktivt område och har en del engagemang med banken, bör ha en boränta som är högst jämförbar med grannens. Det handlar om en standardprodukt i viss mån. Och din egen insats är avgörande för vilket pris du lyckas förhandla fram.

SvD Näringslivs räntekarta är inte ett avslutat projekt i och med succén. Tvärtom. Det är början på något stort. Vi vill naturligtvis förvalta det förtroende som ni läsare har gett oss. Det handlar bland annat om att utveckla själva räntekartan, göra den mer användarvänlig och lägga till olika tjänster.

Vi är medvetna om att det har varit problem med att lägga in nya uppgifter vilket vi beklagar. Det pågår ett förbättringsarbete och vi hoppas inom kort kunna lansera en ny version av räntekartan.

Nästa steg är SvDNäringslivs räntepanel. Tanken är att vi ett par gånger per termin ska samla ett antal ränteexperter för att diskutera aktuella boräntor. Panelen ska vid varje tillfälle resonera kring hur räntekurvorna ser ut just nu för bolån på tre månader och för längre bindningstider.

Vid varje möte ska SvDNäringslivs räntepanel också guida läsaren med hjälp av rekommendationer på rimliga rabattsatser för olika bindningstider utifrån ett schablonexempel.

Räntepanelen har tre mål: Att skjuta sönder bankernas informationsövertag, att montera ner det psykologiska övertaget och sist men inte minst skapa en enkel men oumbärlig guide till SvD Näringslivs läsare, som man faktiskt kan spara rejält med pengar på.

JÄMFÖR DIN RÄNTA: 23 500 boräntor över hela Sverige.