När kvinnor köper ny bil prioriterar de miljö oftare än män. Nästan sex av tio kvinnor vill köpa en miljöklassad bil medan bara fyra av tio män svarar samma sak. Att tänka på miljön i bilköpet är också vanligare bland samboende än bland singelhushåll. Det visar en enkät som undersökningsföretaget Yougov genomfört för bilköpsguiden Facits räkning.

Men den allra främsta faktorn i valet av ny kärra är säkerheten. I Stockholm tycker drygt nio av tio att det är viktigt.

I norra Norrland känner sig bilförarna säkrare på vägarna, endast åtta av tio prioriterar säkerheten. Där är däremot bilens utseende viktigare än någon annanstans i landet. Vilket märke bilen har lägger man mest vikt vid i regionen söder om huvudstaden och minst längst ner i Skåne, Halland och Blekinge.

Även vad som påverkar oss när vi går i köptankar skiljer sig beroende på vart vi bor. Av alla i vårt avlånga land är tilltron till vänner och bekantas erfarenheter av olika vrålåk störst i landets sydligaste region. Stockholmarna däremot är mest villiga att lyssna till pressen, dubbelt så många där som i södra Norrland uppgav att reportage i dagstidningar påverkade det senaste köpet.

Nollåttorna är också mest angelägna om att göra god affär och hålla sig uppdaterade om marknadspriset, vilket skåningar och deras sydländska grannar bryr sig minst om.