Pansarfordon vem som helst kan ratta

SvD provkör ett ovanligt och politiskt laddat fordon – det finska pansarfordonet Patria AMV som vann den svenska upphandlingen över BAE Hägglunds från Örnsköldsvik för ett par år sedan. Nu levereras de första provexemplaren.

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

Den stora lastbilsmotorn mullrar dovt på tomgång. Jag står två meter uppe i luften och ska just rinna ner genom en lucka i taket till förarsätet. Hörselkåporna stramar över öronen. Mikrofonen skrapar. Men nu är det dags för en provkörning.

Upptakten till köpet var en upphandlingsstrid på blodigt allvar mellan BAE Hägglunds i Örnsköldsvik och Patria i Finland. Men mer om det sedan.

Tråcklar ner mig i sittbrunnen. Det är som att kliva ner i ett djupt svart hål och hjärtat bultar. Den finske instruktören står på huk på taket ovanför mig och pekar med hela handen. Korta koncisa anvisningar med gäll röst. Det skrapar i hörlurarna.

– Ställ in stolen: Gas och broms som på en vanlig automatväxlad bil. Lätta på bromsen, lägg i körläget. Allt OK?

Duns. Luckan smäller igen några centimeter ovanför mitt huvud. Nu ser jag bara omvärlden genom en en smal springa. I ett krigsläge skulle man bara se den på en tv-monitor.

Så åker vi. Åtta hjul och 20 ton rör långsamt på sig. Servokänslan är påtaglig och det känns ungefär som att köra en stor buss. Det går förvånansvärt enkelt. Tanken är också i princip att vem som helst ska kunna köra fordonet i en nödsituation. Jag svänger 90 grader för att komma in på den leriga terrängbanan. Då svänger de två bakre hjulparen med.

Patria AMV (Armored Modular Vehicle) ska tjänstgöra som ett slags allt i allo i försvarsmakten – som stabsvagn, mobil sambandscentral eller med grovkalibrig kulspruta på taket. I praktiken ersätter den pansarterrängbilen 203 och alla 133 exemplar ska vara levererade hösten 2014.

Tillbaka på terrängbanan. Det går ungefär 50 kilometer i timmen. Jag tar ett djupt andetag och trycker gasen i botten samtidigt som jag stirrar ner i en djup svacka i lervällingen.

Händerna vitnar runt ratten. Fordonet niger djupt och lerblandat vatten stiger i kaskader mot den grå skyn. Men dramatiken uteblir. Varje hjul har individuell hydralisk fjädring och däcken får automatiskt mindre luft vid terrängkörning – klart godkänt.

Tillbaka till historien om nervkriget runt upphandlingen. Efter att BAE Hägglunds i många år utvecklat pansarfordonet Sep vann i juli 2009 Patria upphandlingen. Det blev ramaskri i Örnsköldsvik. Och Sverige. Många tunga namn var ute och debatterade: Göran Persson, dåvarande IF Metallordföranden Stefan Löfven och till och med KD:s Alf Svensson menade att försvaret skulle köpa svenskt. Beslutet överklagades. Länsrätten i Stockholm hittade oklarheter i upphandlingen.

Allt fick göras om från början. Men den 13 augusti 2010 kom beslutet från försvarets materielverk (FMV): Man stod fast vid finska Patria och fordonet AMV. Processen gjorde att man tappade mer än ett år, men ändrade planer inom Försvarsmakten gjorde sedan att man ändå är i fas, enligt FMV.

Varför blev det då denna och inte den BAE Hägglunds version från Örnsköldsvik?

– I grunden hade Patria det bästa anbudet. Sedan ändrades Försvarets behov. Patrias fordon be beprövat och redan i produktion. Det är den sjunde generationen och den är starkt utvecklad, säger FMV:s projektledare Ulf Öberg som står och gör åkarbrasor invid lervällingen.

Det är ändå mycket svenskt i fordonet. Motorn kommer från Scania, pansarstålet från SSAB och skyddet från Åkers Krutbruk Protection AB.

Själv drar jag mig upp ur sittbrunnen. Det var lättare att köra än att ta sig ut.

Motor/växellåda

Motorn är en sexcylindrig turbodiesel från Scania med brutalt mycket kraft. Automatlådan är lätt att använda och fungerar utan knot.

Terrängkörning

Vissa versioner kan köra i vatten, som James Bonds Lotus Esperit, och köra upp till 10 kilometer i timmen i vatten. Den kan ta sig över sju decimeter höga hinder. I vissa extrema situationer är ett bandfordon bättre – men hjul möjliggör högre fart.

Körkänsla

Bland det mer lättkörda stora fordon jag kört. Tänk att köra en stor buss med automatlåda. Tanken är också att i princip vem som helst i en nödsituation ska kunna sätta sig och köra fordonet.

Säkerhet

Bra minsäkerhet, tål explosioner upp till 10 kilo TNT. Främre delen har ett pansar på 30 millimeter. Dessutom finns ABS-bromar. Men inte testad av Euro-Ncap.

Helhet

Detta är naturligtvis inget test i ordets egentliga mening – mer än lekfull provkörning. Men det bestående intrycket är hur lättkört fordonet är trots vikten på över 20 ton och en minst sagt lerig och guppig terrängbana.

Testa dig i våra motorquiz

Quiz: Känner du igen bilmärket?

Quiz: Vad vet du om lyxjakter?

Nytt quiz: Gissa bilar i 60-talets Stockholm

Webb-tv: Bilduellen – Porscharnas kamp

Webb-tv: Finns "Bubblan" i Beetle?

Quiz: Vad kan du om Saab?

  • Kopiera sidans adress

Fakta

Pris: 2,7 miljarder kr för 113 fordon. Men då ingår utbildning och mycket annat.
Motor: 6-cylindrig turboladdad motor från Scania med internbeteckningen DI12.
Kraftöverföring: Sjuväxlad automatlåda, permanent åttahjulsdrift.
Hjul: 20-tumshjul, punkteringssäkra.
Fjädring: individuell hydralisk fjädring för varje hjul.
Effekt: 550 hk.
Max vridmoment: 2090 Nm.
Vikt: 17000–27000 kilo, beroende på utförande.
Längd/bredd/höjd i meter: 7,7/2,8/2,3.
Toppfart: Cirka 100 km/h.

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
0,23% 448,31 SEK

1 mån:
-0,82%
Årsskiftet:
5,82%
Obegränsad tillgång till SvD digital – 3 månader för bara 99 kr
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Mest läst motor

bankmoms

”Det vi ser är en riktig skattepolitisk cirkus”

Ändrade momsregler kan slå hårt mot Länsförsäkringar.

Hur rik är egentligen Warren Buffett?

Nya uträkningar visar häpnadsväckande fakta.

Ikeas nya satsning
– energisnåla lysark

Här satsar möbeljättens riskkapitalbolag.

Här är Mercedes nya bombsäkra bil

Säkerhetsbil som står pall för granater.

Teknisk analys av tre storbolag på börsen

Några av börsens mest omsatta aktier.

Webb-tv

”Europa riskerar ett
förlorat årtionde”

Webb-tv

En varning från Berkeley-professorn.

”Konjunkturen i USA inger förtroende”

Sparare blickar över atlanten – och tar mer risk.

Uppmanar personal att ”rösta klokt”

Rederiets budskap: Jobben är hotade.

Det lutar åt att Mats Qviberg frikänns helt

kraschen i hq

Ljusning för förre ordföranden.

Nevs: ”Nu har vi fått den tid vi behöver”

saab

Får ja till företagsrekonstruktion.

Skandalflygplatsen i Berlin redan för liten

Reservplan: Behålla terminal från DDR-tiden.

Ung vd vill sänka skatten genom köp

Burger Kings 33 åriga boss i uppköpstagen.

S satsar 6 miljarder på jobb åt unga

Ungefär 50 000 personer kommer att beröras.

SSAB:s dotterbolag bötfälls

Mörkade fusionsförhandlingar för finländska börsen.

Webb-tv

Google satsar på drönarleverans

webb-tv

Hemleverans via luften.

6 000 tvingas lämna otursförföljt bolag

Malaysia Airlines hårt drabbat av katastrofer.

Rysk varning för mindre gas till EU

ukraina

Unionen försöker säkra värme i vinter.

Patricia Hedelius och Katarina Hugo i SvD Näringslivs webb-tv-program Valnack. valsnack

”Alla affärsmässiga
avtal sätts ur spel”

Patricia Hedelius om politiska hetsen mot vårdvinsterna.

”Så här ska vi sälja Volvo XC90 i USA”

motor

Försäljningschefen om säljstrategin.

Rocket Internet lanserar mattjänst

Skall leverera mat i Londons finanskvarter.

Vad sägs vara Volvo XC90:s svaga länk?

quiz

Har du hängt med i veckans händelser?

Uber anklagas för att sno Lyfts chaufförer

taxi

Fult spel – saboterar med maffiametoder.

Svenska sparare har
fått smak för USA

Tesla och Apple bland favoritköpen i år.

ICA säljer tidskriftsbolag

Forma Publishing Group tillhör nu danska Egmont.

Astra Zeneca i nya samtal med Pfizer

Skall röra sig om ett nytt eventuellt bud.

Jättelyft för Kings svenska dotterbolag

Midasplayer redovisar vinst på över en miljard.

Klartecken för köp
av 60 nya Jas-plan

Flyg

Affär trots att Schweiz inte längre är med.

ett slagträ i debatten

”Riskkapitalbolagens flykt ger kritikerna rätt”

Hedelius om bolagen som förbereder en reträtt från välfärden.

Riskkapitalisterna flyr välfärden

Vinstförbud allt närmare • ”Det är blodigt allvar nu”.

Google testar drönarleveranser

USA

Morgonrapport New York 29 augusti.

Mats Qviberg frias
från misstankar

Inte längre misstänkt för grovt bokföringsbrott.

Riksbanken får ladda för nästa drama

Blogg

Nästa torsdag väntar nytt räntebeslut.

Kungens tankning blev Facebooksuccé

kunglig snackis

”Han posade lite för mig”.

Finansförbundets ordförande Ulrika Boëthius. Höjda arbetsgivaravgifter

Finansförbundet rasar mot Anders Borgs utspel

Facket: ”Ska vi ha olika skattesatser för olika branscher?”

”Nej, det kan vi inte säga något om”

Zalando tiger om eventuell börsnotering.

Golfaktier pressas hårt på marknaden

Investerar blankar golfbolag som aldrig förr.

Ryska hackare till
angrepp mot banker

JP Morgan

Gav sig på stora amerikanska mål.

webb-tv
Carl B Hamilton, Folkpartiets ekonomisk politiska talesperson. Webb-tv

”Kvotering i styrelser är ofrånkomligt”

FP:s Hamilton vill se förändring.

VALSNACK

Här kan du se alla avsnitt av webb-tv-programmet Valsnack inför höstens riksdagsval.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30+0,2 %448,31
Nasdaq, 23.40+0,5 %4 580,27
DAX, 17.35+0,1 %9 470,17
FTSE, 17.35+0,2 %6 819,75
Nikkei, 08.21-0,2 %15 424,59
Visa fler index

Valutor

Euro, 06.32+0,0 %9,18 SEK
USD, 07.25-0,0 %6,99 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 22.59+0,6 %103,03
Guld, 23.15-0,2 %1 287,01
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 13.46+0,0 %0,14 %
5 år, 16.00-0,1 %0,58 %
Visa fler räntor
STHLM DIGITAL

Premiär för SvD:s nya startup-satsning.

Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook