Pansarfordon vem som helst kan ratta

SvD provkör ett ovanligt och politiskt laddat fordon – det finska pansarfordonet Patria AMV som vann den svenska upphandlingen över BAE Hägglunds från Örnsköldsvik för ett par år sedan. Nu levereras de första provexemplaren.

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

Den stora lastbilsmotorn mullrar dovt på tomgång. Jag står två meter uppe i luften och ska just rinna ner genom en lucka i taket till förarsätet. Hörselkåporna stramar över öronen. Mikrofonen skrapar. Men nu är det dags för en provkörning.

Upptakten till köpet var en upphandlingsstrid på blodigt allvar mellan BAE Hägglunds i Örnsköldsvik och Patria i Finland. Men mer om det sedan.

Tråcklar ner mig i sittbrunnen. Det är som att kliva ner i ett djupt svart hål och hjärtat bultar. Den finske instruktören står på huk på taket ovanför mig och pekar med hela handen. Korta koncisa anvisningar med gäll röst. Det skrapar i hörlurarna.

– Ställ in stolen: Gas och broms som på en vanlig automatväxlad bil. Lätta på bromsen, lägg i körläget. Allt OK?

Duns. Luckan smäller igen några centimeter ovanför mitt huvud. Nu ser jag bara omvärlden genom en en smal springa. I ett krigsläge skulle man bara se den på en tv-monitor.

Så åker vi. Åtta hjul och 20 ton rör långsamt på sig. Servokänslan är påtaglig och det känns ungefär som att köra en stor buss. Det går förvånansvärt enkelt. Tanken är också i princip att vem som helst ska kunna köra fordonet i en nödsituation. Jag svänger 90 grader för att komma in på den leriga terrängbanan. Då svänger de två bakre hjulparen med.

Patria AMV (Armored Modular Vehicle) ska tjänstgöra som ett slags allt i allo i försvarsmakten – som stabsvagn, mobil sambandscentral eller med grovkalibrig kulspruta på taket. I praktiken ersätter den pansarterrängbilen 203 och alla 133 exemplar ska vara levererade hösten 2014.

Tillbaka på terrängbanan. Det går ungefär 50 kilometer i timmen. Jag tar ett djupt andetag och trycker gasen i botten samtidigt som jag stirrar ner i en djup svacka i lervällingen.

Händerna vitnar runt ratten. Fordonet niger djupt och lerblandat vatten stiger i kaskader mot den grå skyn. Men dramatiken uteblir. Varje hjul har individuell hydralisk fjädring och däcken får automatiskt mindre luft vid terrängkörning – klart godkänt.

Tillbaka till historien om nervkriget runt upphandlingen. Efter att BAE Hägglunds i många år utvecklat pansarfordonet Sep vann i juli 2009 Patria upphandlingen. Det blev ramaskri i Örnsköldsvik. Och Sverige. Många tunga namn var ute och debatterade: Göran Persson, dåvarande IF Metallordföranden Stefan Löfven och till och med KD:s Alf Svensson menade att försvaret skulle köpa svenskt. Beslutet överklagades. Länsrätten i Stockholm hittade oklarheter i upphandlingen.

Allt fick göras om från början. Men den 13 augusti 2010 kom beslutet från försvarets materielverk (FMV): Man stod fast vid finska Patria och fordonet AMV. Processen gjorde att man tappade mer än ett år, men ändrade planer inom Försvarsmakten gjorde sedan att man ändå är i fas, enligt FMV.

Varför blev det då denna och inte den BAE Hägglunds version från Örnsköldsvik?

– I grunden hade Patria det bästa anbudet. Sedan ändrades Försvarets behov. Patrias fordon be beprövat och redan i produktion. Det är den sjunde generationen och den är starkt utvecklad, säger FMV:s projektledare Ulf Öberg som står och gör åkarbrasor invid lervällingen.

Det är ändå mycket svenskt i fordonet. Motorn kommer från Scania, pansarstålet från SSAB och skyddet från Åkers Krutbruk Protection AB.

Själv drar jag mig upp ur sittbrunnen. Det var lättare att köra än att ta sig ut.

Motor/växellåda

Motorn är en sexcylindrig turbodiesel från Scania med brutalt mycket kraft. Automatlådan är lätt att använda och fungerar utan knot.

Terrängkörning

Vissa versioner kan köra i vatten, som James Bonds Lotus Esperit, och köra upp till 10 kilometer i timmen i vatten. Den kan ta sig över sju decimeter höga hinder. I vissa extrema situationer är ett bandfordon bättre – men hjul möjliggör högre fart.

Körkänsla

Bland det mer lättkörda stora fordon jag kört. Tänk att köra en stor buss med automatlåda. Tanken är också att i princip vem som helst i en nödsituation ska kunna sätta sig och köra fordonet.

Säkerhet

Bra minsäkerhet, tål explosioner upp till 10 kilo TNT. Främre delen har ett pansar på 30 millimeter. Dessutom finns ABS-bromar. Men inte testad av Euro-Ncap.

Helhet

Detta är naturligtvis inget test i ordets egentliga mening – mer än lekfull provkörning. Men det bestående intrycket är hur lättkört fordonet är trots vikten på över 20 ton och en minst sagt lerig och guppig terrängbana.

Testa dig i våra motorquiz

Quiz: Känner du igen bilmärket?

Quiz: Vad vet du om lyxjakter?

Nytt quiz: Gissa bilar i 60-talets Stockholm

Webb-tv: Bilduellen – Porscharnas kamp

Webb-tv: Finns "Bubblan" i Beetle?

Quiz: Vad kan du om Saab?

  • Kopiera sidans adress

Fakta

Pris: 2,7 miljarder kr för 113 fordon. Men då ingår utbildning och mycket annat.
Motor: 6-cylindrig turboladdad motor från Scania med internbeteckningen DI12.
Kraftöverföring: Sjuväxlad automatlåda, permanent åttahjulsdrift.
Hjul: 20-tumshjul, punkteringssäkra.
Fjädring: individuell hydralisk fjädring för varje hjul.
Effekt: 550 hk.
Max vridmoment: 2090 Nm.
Vikt: 17000–27000 kilo, beroende på utförande.
Längd/bredd/höjd i meter: 7,7/2,8/2,3.
Toppfart: Cirka 100 km/h.

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
-0,23% 436,11 SEK

1 mån:
-3,08%
Årsskiftet:
2,94%
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Mest läst motor

Senaste nytt motor

SvD Näringslivs startsida har de senaste 15 minuterna uppdaterats med 1 uppdaterad artikel. Gå till startsidan för SvD Näringsliv.
Bertil Hult. SvD Möter Bertil Hult

”Det var inget svårt
beslut att lämna Sverige”

Men efter 40 år har han ännu hjärtefrågor i det gamla landet.

”Vilka bilar tycker du att vi ska testa?”

Krönika

Relevant – men också något extra.

Guide: Så gör du för att ta ut pensionen

Hit måste du vända dig för att få pengarna.

Saab-överklagande
avfärdas av domstol

Fordon

Nu kan turerna med Spyker vara över.

Finansminister Magdalena Andersson (S) och tidigare finansministern Anders Borg (M). bnp-prognoser

Ekonomisk hyllning
till förra regeringen

SHB-ekonomen: ”De lämnade över en fantastisk jobbmaskin.”

Aristokrat utmanar
efter smutsig debatt

Porträtt

Presidentvalet i Brasilien en rysare.

LO vill skrota överskottsmål

Facket

Föreslår införande av ett balans- eller underskottsmål.

Här bygger de upp
världen i ”Avatar”

Lista

Världens häftigaste nya nöjesparker.

Utrustningsdetalj
i VW lockar biltjuvar

If: ”Varje stöld kostar oss upp till 50 000”.

Nyhetsrummens ”sista lejonkung”

porträtt

Watergate blev Bradlees höjdpunkt.

Eniros vd: ”Jag ser
inga röda flaggor”

Krisbolag

Stefan Kercza är inte orolig.

Så ska han säkra
Ericssons framtid

Intervju

Hans Vestberg om det nya spåret.

Svenskt under ytan
– dykbåtar på export

U-farkoster

”Vi säljer inte till Ryssland.”

Anders Magnerfelt, fd attackdykare i försvarsmakten, nu testansvarig och Carl Runemar, affärschef. Bildspel

Bildspel: Så ser farkosterna ut

Här kan du se SvD Näringslivs bilder på dykbåtarna.

de 34 miljarderna

”Det kunde lika gärna ha stått tusen miljarder”

Fonden är egentligen bara ett konto – med obegränsad kredit.

Därför vände LKAB
till miljardförlust

Gruvor

Samhällsomvandlingen kostar på.

Kronprinsessan tar över fondimperium

porträtt

Är sjunde rikaste kvinnan i världen.

svd avslöjar

Granskningen anklagar Vinnova för miljonslöseri

Satsningarna har inte effekt på sysselsättning eller tillväxt.

Grabau försvarar Kinneviks noteringar

zalando och rocket

”Kursfall är inte ovanligt”.

Procter & Gamble knoppar av Duracell

Framstår som bästa alternativet i dagsläget.

Tumnagel till Volvo ab Webb-tv

Svarar på stenhårda kravet från ägarna

Persson: "Enorm vilja att det här ska bli bra".

Gotlandsbåten prövas av ARN

Sålde totalt 40 000 biljetter – men tvingades ställa in samtliga turer.

Ericssons rörelsevinst blev sämre än väntat

kvartal

Lägre försäljning i Nordamerika.

SvD Börsforum

Låna 10 miljoner kronor i timmen?

makro

"Är som gjort för att skapa förvirring."

Rysk bank vill pröva sanktioner

EU-sanktioner mot Sberbank, störst i Ryssland, infördes i somras.

Avanza börjar erbjuda handel från 1 krona

Aktier

Ska befästa bankens prisledarposition.

Tror att snus kommer fortsätta växa i USA

Bättre vinst än väntat i Q3 för Swedish Match.

Vinnarna på börsen efter rapporterna

Så går det för Volvo, Eniro och Ericsson.

Bra fart i brittisk ekonomi

Fortsatt bra tillväxttakt – BNP steg med 3,1 procent.

Var satsas 2 miljarder på ökad bemanning?

Quiz

Testa vad minns du från gångna veckan.

Minecraft-staden
tog två år att bygga

Digitalt

Här kan du gå på rundtur i Titan City.

Intäkterna har rasat
för krisbolaget Eniro

Dementerar uppgift att styrelsen ska lämna.

bostad
Bostadsrätter på Lilla Essingen i Stockholm.

Här har priset på borätter stigit mest

Skiljer 47 700 kronor per kvadratmeter.

FOTO: Tomas Oneborg

Tema: Tjänstebil
”Alla måste älska elbilen”, säger lantbrukaren Arthur Buhrenstjerna och syftar på att varje gång dieselpickupen står parkerad sparas pengar. ”Både vi själva och våra anställda trivs mycket bra med vår Nissan Leaf, och man lär sig snabbt att köra så snålt som möjligt”, säger han om bilen som han och hustrun Catherine Buhrenstjerna köpte för ett år sedan.

”Vi sparar cirka 3500 i månaden”

FOTO: Karin Grip

2 MINUTER
SvD Näringslivs Andreas Cervenka och Katarina Hugo i "2 minuter".

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs nya webbserie

FOTO: SvD.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-0,2 %436,11
Nasdaq, 23.40+0,7 %4 483,72
DAX, 17.35-0,7 %8 987,80
FTSE, 17.35-0,5 %6 388,73
Nikkei, 08.20+1,0 %15 291,64
Visa fler index

Valutor

Euro, 00.02+0,1 %9,19 SEK
USD, 00.01-0,1 %7,25 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 22.59-0,7 %86,19
Guld, 23.13-0,0 %1 230,90
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 15.58-0,0 %0,09 %
5 år, 16.10+0,1 %0,36 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar
SvD Näringslivs profiler Patricia Hedelius och Jonas Fröberg.

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

FOTO: SvD/Montage.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook