Den stora lastbilsmotorn mullrar dovt på tomgång. Jag står två meter uppe i luften och ska just rinna ner genom en lucka i taket till förarsätet. Hörselkåporna stramar över öronen. Mikrofonen skrapar. Men nu är det dags för en provkörning.

Upptakten till köpet var en upphandlingsstrid på blodigt allvar mellan BAE Hägglunds i Örnsköldsvik och Patria i Finland. Men mer om det sedan.

Tråcklar ner mig i sittbrunnen. Det är som att kliva ner i ett djupt svart hål och hjärtat bultar. Den finske instruktören står på huk på taket ovanför mig och pekar med hela handen. Korta koncisa anvisningar med gäll röst. Det skrapar i hörlurarna.

– Ställ in stolen: Gas och broms som på en vanlig automatväxlad bil. Lätta på bromsen, lägg i körläget. Allt OK?

Duns. Luckan smäller igen några centimeter ovanför mitt huvud. Nu ser jag bara omvärlden genom en en smal springa. I ett krigsläge skulle man bara se den på en tv-monitor.

Så åker vi. Åtta hjul och 20 ton rör långsamt på sig. Servokänslan är påtaglig och det känns ungefär som att köra en stor buss. Det går förvånansvärt enkelt. Tanken är också i princip att vem som helst ska kunna köra fordonet i en nödsituation. Jag svänger 90 grader för att komma in på den leriga terrängbanan. Då svänger de två bakre hjulparen med.

Patria AMV (Armored Modular Vehicle) ska tjänstgöra som ett slags allt i allo i försvarsmakten – som stabsvagn, mobil sambandscentral eller med grovkalibrig kulspruta på taket. I praktiken ersätter den pansarterrängbilen 203 och alla 133 exemplar ska vara levererade hösten 2014.

Tillbaka på terrängbanan. Det går ungefär 50 kilometer i timmen. Jag tar ett djupt andetag och trycker gasen i botten samtidigt som jag stirrar ner i en djup svacka i lervällingen.

Händerna vitnar runt ratten. Fordonet niger djupt och lerblandat vatten stiger i kaskader mot den grå skyn. Men dramatiken uteblir. Varje hjul har individuell hydralisk fjädring och däcken får automatiskt mindre luft vid terrängkörning – klart godkänt.

Tillbaka till historien om nervkriget runt upphandlingen. Efter att BAE Hägglunds i många år utvecklat pansarfordonet Sep vann i juli 2009 Patria upphandlingen. Det blev ramaskri i Örnsköldsvik. Och Sverige. Många tunga namn var ute och debatterade: Göran Persson, dåvarande IF Metallordföranden Stefan Löfven och till och med KD:s Alf Svensson menade att försvaret skulle köpa svenskt. Beslutet överklagades. Länsrätten i Stockholm hittade oklarheter i upphandlingen.

Allt fick göras om från början. Men den 13 augusti 2010 kom beslutet från försvarets materielverk (FMV): Man stod fast vid finska Patria och fordonet AMV. Processen gjorde att man tappade mer än ett år, men ändrade planer inom Försvarsmakten gjorde sedan att man ändå är i fas, enligt FMV.

Varför blev det då denna och inte den BAE Hägglunds version från Örnsköldsvik?

– I grunden hade Patria det bästa anbudet. Sedan ändrades Försvarets behov. Patrias fordon be beprövat och redan i produktion. Det är den sjunde generationen och den är starkt utvecklad, säger FMV:s projektledare Ulf Öberg som står och gör åkarbrasor invid lervällingen.

Det är ändå mycket svenskt i fordonet. Motorn kommer från Scania, pansarstålet från SSAB och skyddet från Åkers Krutbruk Protection AB.

Själv drar jag mig upp ur sittbrunnen. Det var lättare att köra än att ta sig ut.

Motor/växellåda

Motorn är en sexcylindrig turbodiesel från Scania med brutalt mycket kraft. Automatlådan är lätt att använda och fungerar utan knot.

Terrängkörning

Vissa versioner kan köra i vatten, som James Bonds Lotus Esperit, och köra upp till 10 kilometer i timmen i vatten. Den kan ta sig över sju decimeter höga hinder. I vissa extrema situationer är ett bandfordon bättre – men hjul möjliggör högre fart.

Körkänsla

Bland det mer lättkörda stora fordon jag kört. Tänk att köra en stor buss med automatlåda. Tanken är också att i princip vem som helst i en nödsituation ska kunna sätta sig och köra fordonet.

Säkerhet

Bra minsäkerhet, tål explosioner upp till 10 kilo TNT. Främre delen har ett pansar på 30 millimeter. Dessutom finns ABS-bromar. Men inte testad av Euro-Ncap.

Helhet

Detta är naturligtvis inget test i ordets egentliga mening – mer än lekfull provkörning. Men det bestående intrycket är hur lättkört fordonet är trots vikten på över 20 ton och en minst sagt lerig och guppig terrängbana.

Testa dig i våra motorquiz

Quiz: Känner du igen bilmärket?

Quiz: Vad vet du om lyxjakter?

Nytt quiz: Gissa bilar i 60-talets Stockholm

Webb-tv: Bilduellen – Porscharnas kamp

Webb-tv: Finns "Bubblan" i Beetle?

Quiz: Vad kan du om Saab?