Pansarfordon vem som helst kan ratta

SvD provkör ett ovanligt och politiskt laddat fordon – det finska pansarfordonet Patria AMV som vann den svenska upphandlingen över BAE Hägglunds från Örnsköldsvik för ett par år sedan. Nu levereras de första provexemplaren.

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

  • Foto: ANDREAS H. NILSSON

Den stora lastbilsmotorn mullrar dovt på tomgång. Jag står två meter uppe i luften och ska just rinna ner genom en lucka i taket till förarsätet. Hörselkåporna stramar över öronen. Mikrofonen skrapar. Men nu är det dags för en provkörning.

Upptakten till köpet var en upphandlingsstrid på blodigt allvar mellan BAE Hägglunds i Örnsköldsvik och Patria i Finland. Men mer om det sedan.

Tråcklar ner mig i sittbrunnen. Det är som att kliva ner i ett djupt svart hål och hjärtat bultar. Den finske instruktören står på huk på taket ovanför mig och pekar med hela handen. Korta koncisa anvisningar med gäll röst. Det skrapar i hörlurarna.

– Ställ in stolen: Gas och broms som på en vanlig automatväxlad bil. Lätta på bromsen, lägg i körläget. Allt OK?

Duns. Luckan smäller igen några centimeter ovanför mitt huvud. Nu ser jag bara omvärlden genom en en smal springa. I ett krigsläge skulle man bara se den på en tv-monitor.

Så åker vi. Åtta hjul och 20 ton rör långsamt på sig. Servokänslan är påtaglig och det känns ungefär som att köra en stor buss. Det går förvånansvärt enkelt. Tanken är också i princip att vem som helst ska kunna köra fordonet i en nödsituation. Jag svänger 90 grader för att komma in på den leriga terrängbanan. Då svänger de två bakre hjulparen med.

Patria AMV (Armored Modular Vehicle) ska tjänstgöra som ett slags allt i allo i försvarsmakten – som stabsvagn, mobil sambandscentral eller med grovkalibrig kulspruta på taket. I praktiken ersätter den pansarterrängbilen 203 och alla 133 exemplar ska vara levererade hösten 2014.

Tillbaka på terrängbanan. Det går ungefär 50 kilometer i timmen. Jag tar ett djupt andetag och trycker gasen i botten samtidigt som jag stirrar ner i en djup svacka i lervällingen.

Händerna vitnar runt ratten. Fordonet niger djupt och lerblandat vatten stiger i kaskader mot den grå skyn. Men dramatiken uteblir. Varje hjul har individuell hydralisk fjädring och däcken får automatiskt mindre luft vid terrängkörning – klart godkänt.

Tillbaka till historien om nervkriget runt upphandlingen. Efter att BAE Hägglunds i många år utvecklat pansarfordonet Sep vann i juli 2009 Patria upphandlingen. Det blev ramaskri i Örnsköldsvik. Och Sverige. Många tunga namn var ute och debatterade: Göran Persson, dåvarande IF Metallordföranden Stefan Löfven och till och med KD:s Alf Svensson menade att försvaret skulle köpa svenskt. Beslutet överklagades. Länsrätten i Stockholm hittade oklarheter i upphandlingen.

Allt fick göras om från början. Men den 13 augusti 2010 kom beslutet från försvarets materielverk (FMV): Man stod fast vid finska Patria och fordonet AMV. Processen gjorde att man tappade mer än ett år, men ändrade planer inom Försvarsmakten gjorde sedan att man ändå är i fas, enligt FMV.

Varför blev det då denna och inte den BAE Hägglunds version från Örnsköldsvik?

– I grunden hade Patria det bästa anbudet. Sedan ändrades Försvarets behov. Patrias fordon be beprövat och redan i produktion. Det är den sjunde generationen och den är starkt utvecklad, säger FMV:s projektledare Ulf Öberg som står och gör åkarbrasor invid lervällingen.

Det är ändå mycket svenskt i fordonet. Motorn kommer från Scania, pansarstålet från SSAB och skyddet från Åkers Krutbruk Protection AB.

Själv drar jag mig upp ur sittbrunnen. Det var lättare att köra än att ta sig ut.

Motor/växellåda

Motorn är en sexcylindrig turbodiesel från Scania med brutalt mycket kraft. Automatlådan är lätt att använda och fungerar utan knot.

Terrängkörning

Vissa versioner kan köra i vatten, som James Bonds Lotus Esperit, och köra upp till 10 kilometer i timmen i vatten. Den kan ta sig över sju decimeter höga hinder. I vissa extrema situationer är ett bandfordon bättre – men hjul möjliggör högre fart.

Körkänsla

Bland det mer lättkörda stora fordon jag kört. Tänk att köra en stor buss med automatlåda. Tanken är också att i princip vem som helst i en nödsituation ska kunna sätta sig och köra fordonet.

Säkerhet

Bra minsäkerhet, tål explosioner upp till 10 kilo TNT. Främre delen har ett pansar på 30 millimeter. Dessutom finns ABS-bromar. Men inte testad av Euro-Ncap.

Helhet

Detta är naturligtvis inget test i ordets egentliga mening – mer än lekfull provkörning. Men det bestående intrycket är hur lättkört fordonet är trots vikten på över 20 ton och en minst sagt lerig och guppig terrängbana.

Testa dig i våra motorquiz

Quiz: Känner du igen bilmärket?

Quiz: Vad vet du om lyxjakter?

Nytt quiz: Gissa bilar i 60-talets Stockholm

Webb-tv: Bilduellen – Porscharnas kamp

Webb-tv: Finns "Bubblan" i Beetle?

Quiz: Vad kan du om Saab?

  • Kopiera sidans adress

Fakta

Pris: 2,7 miljarder kr för 113 fordon. Men då ingår utbildning och mycket annat.
Motor: 6-cylindrig turboladdad motor från Scania med internbeteckningen DI12.
Kraftöverföring: Sjuväxlad automatlåda, permanent åttahjulsdrift.
Hjul: 20-tumshjul, punkteringssäkra.
Fjädring: individuell hydralisk fjädring för varje hjul.
Effekt: 550 hk.
Max vridmoment: 2090 Nm.
Vikt: 17000–27000 kilo, beroende på utförande.
Längd/bredd/höjd i meter: 7,7/2,8/2,3.
Toppfart: Cirka 100 km/h.

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
-0,16% 447,60 SEK

1 mån:
1,70%
Årsskiftet:
5,65%
Obegränsad tillgång till SvD digital – 3 månader för bara 99 kr
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Mest läst motor

Solnedgång och regnmoln bakom vindkraftverken i Gårdstånga i Skåne. Till höger: Torbjörn Isacson. Perspektiv | Torbjörn Isacson

”Miljö och etik blir allt viktigare för investerare”

Medvetenheten ökar att klimatrisker medför finansiella risker.

”Europa kommer ha
en lång stagnation”

Blixtvisit

Rogoff spår skakig väg framåt.

Stefan Attefall hotar
att strama åt regler

Bostad

Stor skillnad på kommunernas avgifter.

Sparande

44 miljarder in på svenska bankkonton

Inlåningen ökade andra kvartalet trots rekordlåga räntor.

Diktatorns rådgivare
flydde med miljoner

Nordkorea

Försvann och dök upp i Ryssland.

Räntekartan

Boräntorna är på väg
ned under två procent

Svårt att förhandla sig under räntepanelens rekommendation.

Dollarn passerade sjukronorsgränsen

Valuta

Kronan faller mot dollar och euro.

”Underskatta inte
detaljers betydelse”

Tips

Analytikerna ger ut bok om obligationer.

Sparare missgynnas
i handel med råvaror

Investera

”Skattesystemet är väldigt orättvist.”

”Samsung i behov
av krishantering”

Hamnat i kläm mellan Iphone och lågprislurar.

”Gripen kan stå pall
för USA:s superplan”

krönika

Men andra europeiska plan spås falla.

Sargat Finnair flyttar
ut servicen ombord

Berör flygningar till Hongkong och Singapore.

Datorspelare blir bättre i engelska

Ny teknik

10–11-åringar i ny undersökning.

Webb-tv

Ny bok avslöjar fifflet i byggbranschen

TV

Nya skatteregler ska stoppa svartarbete.

Kommande vinstlyft lockar i gruvföretag

Aktiespararen

Storförvärv kan ändra bilden.

Susanna Campbell, VD på Ratos i solsken. Börsintroduktion

Ratos redo notera fönster- och dörrjätte

Bolaget som är störst i Europa kan växa mer, enligt Ratos-vd.

Nya Iphone uppges
ha mobil plånbok

mobil

Skall kunna tjäna pengar på reklam.

Regeringen planerar budgetförstärkningar

valet

Alliansen presenterade sitt valmanifest.

Ambassadör gör sig redo att åka hem

Porträtt

Jean-Pierre Lacroix lämnar Sverige.

Kina och Ryssland bygger gasledning

Skall leverera 38 miljarder kubikmeter om året.

SEB-kunder uppger att de har lägst ränta

Så låg ränta fick de bästa förhandlarna.

Har du rätt ränta på ditt bolån?

RÄNTEKARTAN

Jämför din ränta med tusentals andra.

EU: Nu har Putin
en vecka på sig

RYSSLAND

Annars väntar skärpa sanktioner.

Fortsatt bra fart
på bilförsäljningen

Motor

Rejäl ökning mot förra året.

Inwido på väg till Stockholmsbörsen

Noteringen väntas ske innan årsskiftet.

Så mycket tjänade Jackson – år för år

Karriären kartlagd • Så fördelades miljonerna.

Exklusivt bokutdrag

”Veterinärerna har
gett bort sin bransch”

Riskkapitalet har hittat nya jaktmarker inom djursjukvården.

SvD Näringslivs räntepanel: Annika Creutzer, Tomas Pousette och Elisabeth Österman. Webb-tv

Så pressar du din boränta hos banken

räntepanelen

”1,9 i rörlig ränta inte omöjligt”.

”Utsidan anonym
– insidan full av flärd”

volvo xc90

Jonas Fröberg vänder ut och in på Volvos frälsare.

Detta händer 1 september

SCB presenterar sparbarometern för det andra kvartalet.

Nya Seat är snyggast
och roligast i familjen

Biltest

För den som vill märkas i mängden.

”Män får mer hjälp än kvinnor att hitta jobb”

valsnack

SvD Näringslivs Negra Efendic om Arbetsförmedlingen.

”Det vi ser är en riktig skattepolitisk cirkus”

bankmoms

Ändrade momsregler kan slå hårt mot Länsförsäkringar.

bostad

Stora prisskillnader för tillstånd till Attefallshus

Inget bygglov krävs, men däremot måste man göra en anmälan.

Hur rik är egentligen Warren Buffett?

Nya uträkningar visar häpnadsväckande fakta.

Ikeas nya satsning
– energisnåla lysark

Här satsar möbeljättens riskkapitalbolag.

Lyxvolvo med känslig och ömhudad motor

arkivbild

Nu köper direktörerna suvar i stället.

Nevs: ”Nu har vi fått den tid vi behöver”

saab

Får ja till företagsrekonstruktion.

valsnack
Patricia Hedelius och Katarina Hugo i SvD Näringslivs webb-tv-program Valnack.

”Alla affärsmässiga avtal sätts ur spel”

Patricia Hedelius om politiska hetsen mot vårdvinsterna.

FOTO: Joakim Ståhl/SvD.

VALSNACK

Här kan du se alla avsnitt av webb-tv-programmet Valsnack inför höstens riksdagsval.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-0,2 %447,60
Nasdaq, 23.40+0,5 %4 580,27
DAX, 17.35+0,1 %9 479,03
FTSE, 17.35+0,1 %6 825,31
Nikkei, 03.54+1,0 %15 626,30
Visa fler index

Valutor

Euro, 03.54-0,0 %9,19 SEK
USD, 03.54+0,1 %7,01 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 03.48+0,2 %102,79
Guld, 03.54-0,2 %1 283,50
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 08.49+0,0 %0,14 %
5 år, 16.01+0,0 %0,57 %
Visa fler räntor
STHLM DIGITAL

Premiär för SvD:s nya startup-satsning.

Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook