I Tyskland verkar krisen i den europeiska bilindustrin inte märkas av nämnvärt. För tolv år sedan hade de 30 procent av marknaden. I år kommer hela 44 procent av alla bilar och lätta lastbilar att ha tillverkats i Tyskland, enligt uppskattningar från UBS.

Enligt Financial Times hänger de tyska biltillverkarnas framgång delvis ihop med introduktionen av euron som gemensam valuta strax innan millennieskiftet. Genom att konkurrerande länder som Frankrike, Italien och Spanien förlorade möjligheten att devalvera sin egen valuta har de inte kunnat behålla sin konkurrenskraft.

Samtidigt fortsätter bilindustrins kris att slå mot branschen som helhet, enligt UBS prognos. Produktionen i Västeuropa – som UBS definierar som hela Europa utav det tidigare Sovjet och Turkiet – beräknas vara en femtedel lägre än 2007.

En annan prognosmakare, Morgan Stanley, beräknar att de tyska biljättarna har haft goda marginaler på sin verksamhet under 2012. VW beräknas ha marginaler på 6,9 procent, Daimler 7,6 procent och BMW 10,6 procent. För de franska biljättarna ser det inte lika ljust ut – här räknar Morgan Stanley med negativa rörelsemarginaler på 4,5 procent för Peugeot Citroën och 0,3 procent för Renault, skriver Financial Times.

Testa dig i våra motorquiz

Quiz: Känner du igen bilmärket?

Quiz: Vad vet du om lyxjakter?

Nytt quiz: Gissa bilar i 60-talets Stockholm

Webb-tv: Bilduellen – Porscharnas kamp

Webb-tv: Finns "Bubblan" i Beetle?

Quiz: Vad kan du om Saab?