Priset avgör i jakten på perfekt skogsbil

Vilken är den perfekta bilen att dyka upp på höstjakten med? Den ansiktslyfta Audi A4 Allroad går en hård skogsmullematch mot den helt nya VW Passat Alltrack. Flera faktorer pekar ut en självklar vinnare.

Lisa, 35, sitter hemma i villan och bläddrar i broschyrer. Det pirrar lite i magen. Hon har just blivit invald i ledningsgruppen och fått två nya förmåner: tjänstebil – och medlemskap i bolagets jaktlag i Hälsingland.

Men vad ska hon skaffa för bil? Tankarna åker iväg – tänk att komma till höstjakten i den perfekta bilen. Inte för brackig (ingen stadsjeep alltså) och inte för mesig (alltså ingen vanlig Volvo V70 eller VW Passat). Men hur ska man då få alla med Barbour-oljerockar att vrida huvudet ur led?

Då dyker plötsligt två bilar upp i broschyrhögen: Helt nya VW Passat Alltrack och Audi A4 Allroad som nyligen blivit ansiktslyft.

Hjärtat slår lite snabbare. Skogsmullebilar som liksom är svenskt lagom upphottade med lite högre markfrigång, fyrhjulsdrift och platssjok efter sidorna. Och har kloka fyrcylindriga dieslar.

Hon bestämmer sig för att prova dem en vecka var. En ska vinna.

Först ut i Passaten. Hon rynkar på ögonbrynen. Har hon fått rätt bil? Den ser inte ut som en skogsbil. Hon läser att det bara skiljer tre centimeter i markfrigång mellan en vanlig VW Passat och en Alltrack – och jämför man med en vanlig Volvo V70 är Passaten bara en centimeter högre. Också inne i bilen tycker hon att den känns precis som en vanlig Passat, som hon haft som hyrbil. Men det är ingen nackdel. Dubbelkopplingslådan (ett slags auto-matlåda) växlar pilsnabbt och dieseln hänger med hyfsat bra.

Efter en vecka byter hon bil – och blir glad när hon ser Audin, som skiljer ut sig mer från mängden. Men när hon kört ett par dagar är intrycken annorlunda: Den har bara manuell växellåda som standard – Passaten hade den fina dubbelkopplingslådan. Ute på vägen känns det att motorn har lite högre effekt och den visserligen väldigt stabil och allt känns väl hopskruvat, men den känns stötigare. Bagageutrymmet är smalare och bakluckan sluttar mer i Audin, men inne i kupéerna är de nästan lika.

Så kommer avgörandet. Lisa lutade redan innan mot Passaten, med automatlåda och bättre bagageutrymme. Till slut fäller ekonomin avgörandet. Även om hon ingår i ledningsgruppen har hon helt enkelt inte råd att ha Audi A4 Allroad som tjänstebil.

  • Kopiera sidans adress

Vilka testar vi?

VW Passat Alltrack 2,0 TDI som precis lanserats – mot den nyligen ansikstlyfta Audi A4 Allroad 2,0 TDI.

VW Passat Alltrack TDI

Grundpris: 325 900 kr

Motor: 2-liters dieselmotor, 4 cylindrar.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 6-växlad automatlåda.

Förbrukning: 5,9 l/100 km.

Vridmoment: 350 Nm vid 1750–2500 varv/min.

Effekt: 170 hk vid 4200 varv/min.

Toppfart: 211 km/h.

0–100 km/h: 8,7 sek.

Tjänstevikt: 1725 kg.

Längd/bredd/höjd i meter: 4,77/1,83/1,55

Markfrigång: 165 mm.

Bagageutrymme: 603 l.

Koldioxidutsläpp: 155 g/km.

Audi A4 Allroad 2,0 TDI

Grundpris: 356 100 kr

Motor: 2-liters dieselmotor, 4 cylindrar.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

Förbrukning: 5,8 l/100 km.

Vridmoment: 380 Nm vid 1750 varv/min.

Effekt: 177 hk vid 4200 varv/min.

Toppfart: 215 km/h.

0–100 km/h: 8,7 sek.

Tjänstevikt: 1705 kg.

Längd/bredd/höjd i meter: 4,72/1,84/1,50

Markfrigång: 180 mm.

Bagageutrymme: 603 l.

Koldioxidutsläpp: 153 g/km.

Visa mer fakta

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
-0,23% 436,11 SEK

1 mån:
-3,08%
Årsskiftet:
2,94%
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Mest läst motor

Senaste nytt motor

Perspektiv | Tomas Lundin

Hårt stresstest av EU:s 130 största banker

”När bankerna stresstestades 2011 var det ett skämt.”

De sparar el med hjälp av datorspel

Minskade elförbrukning och sparade pengar.

Bostadsköparna:
Vi har ingen koll

Undersökning

Sätter sin tillit till banken.

PTS mörkade PM
om datalagring

Digitalt

Ville inte att det skulle bli offentligt.

Bertil Hult. SvD Möter Bertil Hult

”Det var inget svårt
beslut att lämna Sverige”

Men efter 40 år har han ännu hjärtefrågor i det gamla landet.

Lyxig direktörsvagn som fått rätt motor

biltest

Men är Bentleyn tillräckligt diskret?

Lars-Åke Liljeqvist, direktionschaufför på SAF och Svenskt Näringsliv i 38 år, uppskattar kvalitetskänslan i materialvalen. Webb-tv

Proffset: ”Det är en fantastisk bil”

tv

Näringslivsveteran hjälper SvD att provköra Bentleyn.

Actionbilarna från
80-talet prisrusar

"De som hade planscherna har nu pengarna."

”Vilka bilar tycker du att vi ska testa?”

Krönika

Relevant – men också något extra.

Guide: Så gör du för att ta ut pensionen

Hit måste du vända dig för att få pengarna.

Saab-överklagande
avfärdas av domstol

Fordon

Nu kan turerna med Spyker vara över.

Finansminister Magdalena Andersson (S) och tidigare finansministern Anders Borg (M). bnp-prognoser

Ekonomisk hyllning
till förra regeringen

SHB-ekonomen: ”De lämnade över en fantastisk jobbmaskin.”

Aristokrat utmanar
efter smutsig debatt

Porträtt

Presidentvalet i Brasilien en rysare.

LO vill skrota överskottsmål

Facket

Föreslår införande av ett balans- eller underskottsmål.

Här bygger de upp
världen i ”Avatar”

Lista

Världens häftigaste nya nöjesparker.

Utrustningsdetalj
i VW lockar biltjuvar

If: ”Varje stöld kostar oss upp till 50 000”.

Nyhetsrummens ”sista lejonkung”

porträtt

Watergate blev Bradlees höjdpunkt.

Eniros vd: ”Jag ser
inga röda flaggor”

Krisbolag

Stefan Kercza är inte orolig.

Så ska han säkra
Ericssons framtid

Intervju

Hans Vestberg om det nya spåret.

Svenskt under ytan
– dykbåtar på export

U-farkoster

”Vi säljer inte till Ryssland.”

Anders Magnerfelt, fd attackdykare i försvarsmakten, nu testansvarig och Carl Runemar, affärschef. Bildspel

Bildspel: Så ser farkosterna ut

Här kan du se SvD Näringslivs bilder på dykbåtarna.

de 34 miljarderna

”Det kunde lika gärna ha stått tusen miljarder”

Fonden är egentligen bara ett konto – med obegränsad kredit.

Därför vände LKAB
till miljardförlust

Gruvor

Samhällsomvandlingen kostar på.

Kronprinsessan tar över fondimperium

porträtt

Är sjunde rikaste kvinnan i världen.

svd avslöjar

Granskningen anklagar Vinnova för miljonslöseri

Satsningarna har inte effekt på sysselsättning eller tillväxt.

Grabau försvarar Kinneviks noteringar

zalando och rocket

”Kursfall är inte ovanligt”.

Procter & Gamble knoppar av Duracell

Framstår som bästa alternativet i dagsläget.

Tumnagel till Volvo ab Webb-tv

Svarar på stenhårda kravet från ägarna

Persson: "Enorm vilja att det här ska bli bra".

Gotlandsbåten prövas av ARN

Sålde totalt 40 000 biljetter – men tvingades ställa in samtliga turer.

Ericssons rörelsevinst blev sämre än väntat

kvartal

Lägre försäljning i Nordamerika.

SvD Börsforum

Låna 10 miljoner kronor i timmen?

makro

"Är som gjort för att skapa förvirring."

Rysk bank vill pröva sanktioner

EU-sanktioner mot Sberbank, störst i Ryssland, infördes i somras.

Avanza börjar erbjuda handel från 1 krona

Aktier

Ska befästa bankens prisledarposition.

Tror att snus kommer fortsätta växa i USA

Bättre vinst än väntat i Q3 för Swedish Match.

Vinnarna på börsen efter rapporterna

Så går det för Volvo, Eniro och Ericsson.

Bra fart i brittisk ekonomi

Fortsatt bra tillväxttakt – BNP steg med 3,1 procent.

Var satsas 2 miljarder på ökad bemanning?

Quiz

Testa vad minns du från gångna veckan.

Minecraft-staden
tog två år att bygga

Digitalt

Här kan du gå på rundtur i Titan City.

Intäkterna har rasat
för krisbolaget Eniro

Dementerar uppgift att styrelsen ska lämna.

bostad
Bostadsrätter på Lilla Essingen i Stockholm.

Här har priset på borätter stigit mest

Skiljer 47 700 kronor per kvadratmeter.

FOTO: Tomas Oneborg

Tema: Tjänstebil
”Alla måste älska elbilen”, säger lantbrukaren Arthur Buhrenstjerna och syftar på att varje gång dieselpickupen står parkerad sparas pengar. ”Både vi själva och våra anställda trivs mycket bra med vår Nissan Leaf, och man lär sig snabbt att köra så snålt som möjligt”, säger han om bilen som han och hustrun Catherine Buhrenstjerna köpte för ett år sedan.

”Vi sparar cirka 3500 i månaden”

FOTO: Karin Grip

2 MINUTER
SvD Näringslivs Andreas Cervenka och Katarina Hugo i "2 minuter".

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs nya webbserie

FOTO: SvD.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-0,2 %436,11
Nasdaq, 23.40+0,7 %4 483,72
DAX, 17.35-0,7 %8 987,80
FTSE, 17.35-0,5 %6 388,73
Nikkei, 08.20+1,0 %15 291,64
Visa fler index

Valutor

Euro, 00.02+0,1 %9,19 SEK
USD, 00.01-0,1 %7,25 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 22.59-0,7 %86,19
Guld, 18.05+0,0 %1 230,90
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 15.58-0,0 %0,09 %
5 år, 16.10+0,1 %0,36 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar
SvD Näringslivs profiler Patricia Hedelius och Jonas Fröberg.

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

FOTO: SvD/Montage.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook