Det är svårt att se likheterna, men under skalet på de kinesiska bilarna – designade i Italien - döljer sig tekniken som också låg bakom Saabs modeller 9-3 och 9-5. BAIC köpte rätten att tillverka gamla modeller av Saab 9-5 och rättigheter till Saabs 9-3 fram till årsmodell 2005. Och trots att plattformarna är långt ifrån nyutvecklade ser bilarna faktiskt ganska moderna ut.

De två sedanmodellerna C70G och C60F ska slåss mot liknande modeller i samma segment som Toyota Camry och Hunday Sonata, skriver biltidningen Automotorsport. Och under huven på de kinesiska modellerna döljer sig en 2,0-liters motor med turbo, signerad Saab. Motorn pytsar in 200 hästar med ett vridmoment på 300 Nm i de kinesiska bilarna.

I BAIC:s bilmonter på bilsalongen i Bejing fanns också en eldriven bilmodell, kallad C70GB. Den eldrivna bilen når en topphastighet på 130 kilometer i timmen och har en räckvidd på 13 mil.

Tillverkningen av BAIC:s ”Saabar” startar i september i år men den eldrivna modellen får vänta till 2013.