Glöm inte att besiktiga bilen, annars riskerar du körförbud. Det gör 143.000 privatpersoner och organisationer utan att veta om det. Till och med polisen syndar, visar Tjänstebilsfaktas granskning av färsk statistik.I augusti fanns totalt 6,4 miljoner personbilar och lätta lastbilar i trafik i Sverige. En miljon av dessa ägs av olika juridiska personer, resten av privatpersoner. Totalt hade 130.000 privatbilar och 13.000 av företagsbilarna körförbud. Det visar nya körförbudsrapporter som tjänstebilskonsulten Ynnor har tagit fram.

En bil kan få körförbud på grund av obetald skatt, att det är slitet och trafikfarligt eller inte har besiktats i tid. Vid utebliven besiktning får bilen automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till kontrollbesiktning.

Sedan besiktningsmonopolet avskaffads kallas inte längre bilar till besiktning och det är lättare att missa. Särskilt problematiskt blir det i stora organisationer med många fordon. Polisen kontrollerar ofta bilar i trafiken för körförbud. Förseelsen innebär böter på 1.500 kronor. Dessutom riskerar man att få sänkt ersättning från försäkringsbolaget vid en skada eller olycka.

"Det är inte direkt frågan om något högmålsbrott. Det är absolut mänskligt att fela och sådant händer. Men ett körförbud är ett körförbud och då får bilen inte köras. Så enkelt är det", säger Stefan Lindahl, ställföreträdande gruppchef på trafikpolisen i Stockholm City till Tjänstebilsfakta.

En förare av en tjänstebil får inte automatiskt böter om bilen har körförbud. För det måste det finnas uppsåt och vara ställt utom allt rimligt tvivel att föraren inte kände till körförbudet. Det är svårt för polisen att bevisa plats. Då kan polisen i stället utfärda en ordningsbot som ställs till ägaren.