Hur är nya X3?

– Den trevligare än den gamla modellen på många sätt. Den gamla kom som en av de första lyxiga mindre suvarna 2003 och var inte helt lyckad. Den nya har mjukare och men ändå mer distinkt chassisättning och är modernare på många sätt.

Vad skiljer konkret?

– Den är 8 centimeter längre och är nu 4,65 meter. Det innebär att den ligger ganska exakt storleksmässigt mellan X1 och X5. Bottenplattan bygger på BMW 3-serien, men många av de elektroniska finesserna kommer från 5- och 7-serien. Det är ett ordentligt lyft. Chassit på den gamla X3 kom från den 3-serie som lanserades redan 1998. Många tycketr också att den nya är snyggare.

Vilka motorer finns?

– Jag har kört Xdrive 20D, som är en 2-liters dieselmotor på 184 hästkrafter. Sedan finns en Xdrive 35i - som är en bensinmotor med 306 hästkrafter.

Omdömet?

– Dieseln duger gott och väl, men den är svag fram till 1500 varv per minut och jag fick lätt tjuvstopp tillsammans med den sexväxlade manuella växellådan. Som tillval finns en ny åttastegad automatlåda. Den kostar 24 900 kronor som tillval, men är värd det om man har pengarna. Den stora bensinsexan finns uteslutande med den fina automatlådan.

Få höra lite kuriosa tack!

– Den kommer att tillverkas i Spartanburg i USA tillsammans med modellerna X6 och X5. Den gamla X3 tillverkades i Österrike av Magna Steyr - de som också gjorde Saab 9-3 cabriolet.

Vad kostar den då?

– Dieselmodellen med manuell låda har ett grundpris på 379 900. Det är runt 6000 kronor mer än för föregångaren med samma motor. Bensinsexan går loss på 489 000 kronor- mer än 100 000 mer alltså.

Och du väljer?

– Dieseln. Men gärna med automatlåda. Framförallt för att den är mycket snålare. Den ska dra 0,56 liter per mil.

Är det bra?

– Nja, det är ett lyft jämfört med den gamla modellen, men nya stora Audi A7 en V6 diesel på 204 hästkrafter drar bara 0,53 liter per mil. Audi leder koldioxidkriget med den motorn. En kuriositet är att X3 20D släpper ut lite mindre koldioxid med automatlåda än med manuell låda – 147 gram jämfört med 149 gram per kilometer.

Varför då?

– Det får du veta när du läser hela testet sedan i SvD Bil & Motor!