– Just det, så var det en sak till. Tjänstebilen.

Ekonomichefen Carls brunnar till ögon tittar över läsglasögonen.

– Du vet väl om att du får tjänstebil också? Säger han.

Första dagen på nya jobbet för nya säljchefen, den 37-åriga Sandra innebär en stor överraskning. Förutom ny dator och mobiltelefon – ska hon alltså få en tjänstebil. På pendeltåget på väg hem börjar hon fundera – vad ska man välja?

Hon tänker på de två barnen hemmavid, fjällsemestrarna och att hon vill ha en kombi. Som ska vara snygg och bekväm på långfärd. Och dra under halvlitern diesel.

Tre storsäljare ringas in snabbt, varav en har kommit i helt ny generation – BMW 320d Touring. Den ska få gå en tuff match mot tjänstebilarnas måttstock Volvo V70 D2 och den alltmer populära VW Passat Variant TDI 140. Alla har dieselmotorer och drar runt halvlitern. Nu ska de få en vecka var på sig att bekänna färg.

Inne hos BMW-säljaren får Sandra en chock: Nya 320d Touring är inte miljöklassad. Den släpper ut 124 gram koldioxid per kilometer, nesliga 4 gram mer än miljöbilsgränsen, och drar 0,47 liter per mil. Men hon får också snabbt klart för sig att som tjänstebilsförare spelar miljöklassningen i praktiken ingen roll. Om bilen drar 0,45 eller 0,47 blir det bara en marginell skillnad i bränslekostnad. För företaget blir det dock en skillnad genom att de missar fem års skattefrihet och i stället vackert får punga ut med en årlig fordonsskatt på, i det här fallet, 1372 kronor.

BMW:n känns ytterst solid och är nu en decimeter längre mellan hjulaxlarna än den förra generationen. Det betyder något bättre utrymme i baksätet och 35 liter mer plats i bagaget som nu rymmer 495 liter. Det är en ljuvlig vägbil med spänst i chassit och en harmonisk och tajt vägkänsla – även om den gamla 3-serien var roligare och närmast nervös i styrningsreaktionerna. Nya 3-serien är nu lika stor som 5-serien var 1990. Tänk en mer vuxen bil. Det är inte negativt på långfärder.

Så var första veckan med BMW slut. I testjournalen står: ”Väldigt rapp, men ändå vuxen i uppträdandet”. ”Väl stum fjädring, ”dieselmotorn går knattrigt och hårt”. ”Bra kvalitetskänsla”.

Så var det dags för Volvon. Redan på väg från bilhandlaren känner hon igen Volvokynnet, det lugna och bekväma. Volvo V70 D2 hette tidigare Drive för att markera miljötänket – ett namn som nu obegripligt tagits bort av Volvo precis när det började fastna. Den har den lilla fyrcylindriga dieselmotorn på 115 hästkrafter och går numera att få med dubbelkopplingslåda, det vill säga en typ av automatlåda och fortfarande klassas som miljöbil.

Sandra undrade innan om den inte skulle kännas slö med så liten motor. Visst – på långresa är den irriterande långsam vid omkörningar, men i normal körning gör turbon som trycker på extra vid låga varv att kraften blir tillräcklig.

Modellen V70 i denna generation har funnits med sedan 2007 och åldern börjar märkas i materialval och i instrumentering. Det kommer en större uppdatering på V70-modellen nästa år. Bagageutrymmet är lite större än BMW:ns med 575 liters rymd – men även kupén känns rymligare. På långfärd uppskattas de stadiga stolarna.

En vecka går fort och det är dags att summera Volvon: ”Skön på långfärd”, ”rymlig”, ”tar lång tid att köra om med”. ”Lite tråkig”.

LÄS MER: Volvo i rampljuset på bilmässan i Paris

Så dags för den sista kombattanten:

Vi knattrar iväg med Passat Variant, alltså kombiversionen med en 2-liters dieselmotor på 140 hästkrafter. Passat kom i en starkt ansiktslyft version för två år sedan och är sedan dess en stark tjänstebilsutmanare. Dieselmotorn går mjukare än på BMW:n och är kraftfullare än Volvon.

Denna version är miljöklassad och släpper ut 119 gram koldioxid per kilometer. Storleksmässigt ligger den strax under Volvo V70. Hon tar ut Passaten på långresa till lantstället. Hela familjen och full packning och 40 mil enkel väg. Ur körjournalien hittar vi ord som ”Finns inget att klaga på”. ”Kvaliteten känns bra”. Passat är helt enkelt en helyllebil som numera har hög kvalitet, men saknar riktig karaktär.

Så kommer vi till ekonomin:

För låt oss vara ärliga, för tjänstebilsförare är ekonomin ofta det avgörande. I detta fall är Volvon och Passaten ungefär likvärdiga för tjänstebilsföraren. De kostar ungefär lika mycket i inköpspris – vilket ger liknande förmånsvärde och drar exakt lika mycket, vilket ger samma bränslekostnad för privatmilen.

BMW 320d Touring är med sitt pris på 324400 kronor något dyrare – och motorstarkare – än de övriga. De billigare varianterna 316d och 318d fanns helt enkelt ännu inte tillgängliga när testet gjordes. Sandra scrollar och letar på BMW:s hemsida – och där känns faktiskt 316d, som börjar säljas i november, som ett vettigare alternativ. Visserligen har den bara 115 hästkrafter, men ur samma 2-litersdiesel som storasyskonet 320d och med ett 25500 kronor billigare pris på 298900 kronor.

Sandra passar på att testa den mindre BMW 116d för att få testa den mindre dieselmaskinen på 115 hästkrafter.

För företaget är dessutom BMW det billigaste alternativet, mycket på grund av ett högre restvärde och fri service de tre första åren. Passaten är något dyrare och Volvon dyrast.

Ekonomichefen Carls bruna ögon tittar åter nyfiket över läsglasögonen.

– Nå, vilken bil blev det?

Sandra suckar. Sätter sig i besöksstolen i ekonomichefsrummet.

– Det var inte lätt, Volvon känns otroligt trygg och var skön på långförd. Passaten fyller alla behov och kändes lite modernare. BMW:n är ju en helt ny bil, men 320d blev för dyr...

– Jaha..., säger Carl.

Sandra skjuter över ett papper.

Carl läser. Ler.

– Men då är saken klar. Ett bra val för mig också säger ekonomichefen nöjt.

På papperet står ”BMW 316d Touring – miljöklassad”. Och fastklistrat finns ett urklipp ur SvD:s tjänstebilsbilaga – där BMW-förare framställs som nyrika wannabees.

Under urklippet har Sandra skrivit: ”Jag tar den ändå:-)”.

• TEST: Toyota Yaris 1,HSB (HYBRID)
• TEST: Rymligare och mer prisvärd Prius

* Per månad vid 50 % marginalskatt.
** Föraren betalar privatmilen själv.
*** Arbetsgivaren ger bränsle- ersättning med 6,50 kr/mil. Netto/tjänstemil är den summa som föraren går back eller tjänar per tjänstemil.
**** TCO: Företagets totala kostnader. 36 mån/7500 mil (inkl leasingkostnad vid halv moms, service, rep, däck, övriga kost, ej bränsle och sociala avgifter).

Volvo V70 D2

Volvo V70 D2.

Säkerhet

Volvos paradgren och hela uppsättningen aktiva säkerhetssystem finns här tillgänglig. Det intressanta är att några ingår i grundpriset. Även full pott i Euro Ncaps krocktest.

Körkänsla/ användbarhet

Volvo har utvecklat en alldeles egen körkänsla som är en mix mellan trygghet, lagom körglädje och ett slags udd som gör att den inte känns lika utslätad som en Passat. Störst bagageutrymme i gänget vinner poäng, liksom de sköna stolarna.

Ekonomi för företaget

Ops. Volvon är faktiskt dyrast för företaget i det här gänget när man räknar på den så kallade TCO-kostnaden (Totalt Cost of Ownership) för företaget. Restvärdet är något lägre än BMW och den har inte fri service, 1

Ekonomi för föraren

För föraren räknas egentligen två saker: Förmånsvärde och bränslekostnad. Och här ligger Volvo i paritet med Passaten. För en tjänstebilsförare med många privatmil är en snål diesel ett riktigt bra alternativ

Helhet

Åren börjar märkas för Volvo V70. En ny ansiktslyft version är på ingång nästa år. Men du får en stor och snål bil med många säkerhetssystem som levererar bra på alla plan – och med spets i säkerhet.

BMW 320d.

BMW 320d Touring

Säkerhet

Nya BMW 3-serien fick höga betyg i den europeiska säkerhetsorganisationen Euro Ncaps krocktest – och fem av fem stjärnor. Den är något större än förra generationen och helt nyutvecklad vilket borgar för bra säkerhet.

Körkänsla / användbarhet

BMW:s paradgren. Välbalanserat chassi – som dock kan upplevas väl hårt. Körkänslan är både mogen som i en större bil, distinkt och präglas av ett inoljat samspel mellan växellåda. Större än den gamla 3-serien, men något sämre bagageutrymme än Volvo och Passat.

Ekonomi för företaget

En av de stora fördelarna hos BMW. Trots att 320d är ordentligt dyrare (316d skulle ligga i närmare i jämförelse, men kan testas först i november) ligger kostnaden för företaget i paritet med de övriga. Det beror på att BMW:s restvärde är högre och att fri service ingår de tre första åren.

Ekonomi för föraren

Förmånsvärdet är en dryg hundralapp dyrare än för Volvo och Passat, medan bränslekostanden är ungefär densamma. Om vi skulle välja en jämförbar bil (de finns inte tillgängliga i Sverige förrän i november) som BMW 316d – ligger den i paritet med de övriga.

Helhet

Kan du leva med att vissa kan uppleva BMW som en bil för nyrika utan självkänsla – får du här Sveriges bästa tjänstebil – framförallt om du väljer den billigare 316d som har samma 2-litersdiesel men har färre hästkrafter. BMW vinner då både på upplevd kvalitet och låga kostnder.

VW Passat TDI 140.

VW Passat TDI 140 Touring

Säkerhet

Även Passat får maximala fem stjärnor i Euro Ncaps krocktest. Men Volkswagen är sämre än Volvo på att bjuda på aktiva säkerhetssystem. Endast trötthetsvarnare kommer med i paketet ”Masters” som de flesta väljer.

Körkänsla / användbarhet

Det är svårt att bli irriterad på en Passat. Den känns logisk och harmonisk. Men det känns som att Volkswagen ansträngt sig för att passa så många – att den blivit alltför utslätad. Dock pilsnabb styrning. Och bagageutrymme och plats i baksätet är bra.

Ekonomi för företaget

VW Passat har något lägre kostnader än Volvo. Passat är nästan lika dyr för företaget som den betydligt dyrare BMW:n. Det lägre restvärdet gentemot BMW gör sig påmint, liksom att Passat saknar fri service. Miljöbil innebär dock fem års skattefrihet för företaget.

Ekonomi för föraren

Här ligger Passat jämsides med Volvo V70 när det gäller inköpspris och därmed förmånsvärde. Låg förbrukning ger bra ekonomi för privatmil för den som betalar dessa själv.

Helhet

En helylle tjänstebil som genomgående håller hög klass. Den känns modernare än Volvo V70 och kvalitetskänslan har tagit stora kliv – men den som söker en personlig bil bör leta någon annanstans.