Vad man ska välja till sin privata bil är en fråga om vilket man prioriterar; säkerhet eller miljö och komfort.

Under förra vintern, som råkade bli en strängaste på åtminstone ett årtionde, införde några kommuner, Stockholm och Uppsala, förbud mot bilar med dubbade däck på vissa gator.

Nu till vintern kvarstår förbuden på Hornsgatan i Stockholm och Kungsgatan i Uppsala samtidigt som vissa gator i Göteborg eventuellt tillkommer.

I några kommuner, bland andra Jönköping, där det planerades dubbdäcksförbud har förbudsivrarna ändrat sig. Orsaken är den djupanalys av dödsolyckor i vinterväglag under tio säsonger som Trafikverket gjort.


Kontentan av studien är att dubbdäck sänker risken att råka ut för en dödsolycka med 42 procent i fall bilen inte är utrustad med elektroniskt antisladdsystem, ESP. Trafikverket rekommenderar nu att alla bilar som inte är utrustade med ESP ska ha dubbade vinterdäck. Idag är mer än 90 procent av alla nya mindre bilar som säljs i Sverige utrustade med ESP.

Om bilen har ESP spelar det ”troligen” ingen roll vilken däckstyp bilen har, påstår Trafikverket. Vad Trafikverket grundar denna tro på, redovisas inte. Dessutom gör Trafikverket den kanske inte alltför halsbrytande rekommendationen att det inte spelar så stor roll vilka däck man väljer till sin bil ifall bilägaren inte använder den när det är halt (!).

Man kan tillägga att ESP inte har någon större effekt om det är mycket halt och bilen redan har råkat i sladdning. ESP förbättrar inte heller bromsförmågan i halka då det är bilens ABS-system som arbetar.


Vad som spelar roll för olycksfrekvensen är alltså underlaget och, förstås, körstilen. På is och hårdpackad snö är dubbdäck överlägsna odubbade, så kallade friktionsdäck. Friktionsdäcken är tystare och mer komfortabla om underlaget är bar asfalt eller grusväg. På snöig vinterväg fungerar friktionsdäcken lika bra som dubbdäck i motsvarande skick.

Skillnaden mellan dubbade och friktionsdäck märks framför allt på isig väg. Skillnaderna redovisas också i de årliga omfattande däckstesterna som flera motortidningar gör och som entydigt visar att i halt vinterväglag är dubbdäcken överlägsna i såväl kurvor som vid bromsning.


Bakom dubbförbuden ligger mätningar av partikelhalten i luften vi de hårt trafikerade gatorna. Mätningarna överstiger, i Stockholms fall, de rekommendationer som gäller för luftkvalitet i‑städer inom EU. Partiklarna anses kunna utlösa astmaanfall eller ge andra skador på lungorna hos dem som bor eller vistas vid gatorna.

Den som bor i någon av de städer där det råder dubbförbud på vissa gator och som måste köra på de gatorna har inget val, då är det dubbfria friktionsdäck som gäller, helst av nordisk typ som fungerar bäst i‑snö och klarar kyla. Likaså kan den som vet med sig att bilen kan stå när det är risk för svår halka eller inte behöver ge sig upp ovanför Dalälven avstå från dubbarna.


Det finns de som tror att dubbfria vinterdäck är ett slags allrounddäck som kan användas året runt. Det är fel. Dubbfria friktionsdäck är visserligen tillåtna, men klart olämpliga som sommardäck.