Att fler väljer att köra diesel kan bero på flera saker. Men en viktig anledning är säkert att det blivit billigare i jämförelse med bensin.

Det mest fördelaktiga med en dieselbil är att den drar mindre bränsle. Enligt branschorganisationen Bil Sweden drar en dieselbilar i genomsnitt 25 procent mindre bränsle.

Samtidigt har priserna på dieselbilar sjunkit. Tidigare kunde en bil vara 20 000 kronor dyrare med en dieselmotor jämfört med en bensinmotor. I dag ligger skillnaden på bara 5 000 till 15 000 kronor, enligt uppgifter från Bil Sweden.

- Det gör att konsumenten tjänat in extrakostnaden för en dieselbil redan efter 1 000 till 1 500 mil, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén till Pengar24.

Tidigare beskattades dieselbilar fem gånger så högt som en vanlig bensinbil. Idag utgår beskattningsgraden ifrån hur mycket koldioxid som bilen släpper ut, vilket gynnar dieselbilar som med partikelfilter släpper ut 20 procent mindre koldioxid.

Det faktum att dieselbilarna släpper ut mindre koldioxid gör att dieselbilen även är intressant ur miljösynvinkel.

Enligt Bertil Moldén har det även blivit lättare för dieselbilförarna att tanka.

- Tidigare fick man leta sig runt till baksidan av bensinmackarna bland lastbilarna för att kunna tanka diesel. Nu är det mycket enklare när pumparna finns på framsidan bredvid bensinpumparna, säger han.

Trots att allt fler svenskar väljer att satsa på diesel ligger Sverige långt efter andra europeiska länder när det gäller spridningen av diesel. I Europa har dieselbilarna en andel på 50 procent och vissa länder som Österrike och Frankrike är andelen uppe på 70 procent.

Bertil Moldén tror att dieseltrenden kommer att fortsätta i Sverige.

- Inom tre år tror jag att vi kommer vara på samma nivå som övriga Europa, men det är bara min personliga uppfattning, säger han till Pengar24.

Bara Grekland har en lägre andel dieselbilar än Sverige. Där har enbart två procent av bilarna dieselmotorer.