Ändå finns det en hel del som gör att den sticker ut från det övriga sortimentet på marknaden. Till att börja med har Kizashi begåvats med urkopplingsbar fyrhjulsdrift, steglös kraftöverföring av CVT-typ (Continously Variable Transmission) och en 2,4 liters törstig bensinmotor på 178 hästkrafter.

Inspirationen till Kizashi har Suzuki alldeles tydligt hämtat hos Subaru Legacy, som förutom att den drivs av boxermotorer, också är fyrhjulsdriven via en CVT-låda (tillval).


Det verkligt unika med Suzuki Kizashi är annars att den bara finns i en enda version, Sport 4X4. Ser du en Kizashi, har du också sett alla. Det finns ingen utrustningslista som gör bilen dyrare än man från början tänkt (jo, förresten, man kan välja till metalliclack för 4900 kronor).


Det mesta ingår, från eltaklucka och skinnklädda elmanövrerade stolar till parkeringssensorer och xenonljus. Grundpriset, 279900 kronor låter mycket, men är i det perspektivet konkurrenskraftigt.

Kizashi känns gediget byggd och har ett hårt satt sportigt chassi. Det välbalanserade chassit, motorn och fyrhjulsdriften gör bilen väldigt kul att köra på slingriga och hala vägar. Kör man med framhjulsdrift och det är halt kopplar bilen automatiskt in fyrhjulsdriften så fort antisladdsystemet börjar arbeta.

Motor/Växellåda

4En trevlig motor med bra vridmoment och fullt tillräcklig snabbhet. Den steglösa växellådan fungerar bra, men tar tid att vänja sig vid. Extra plus för fyrhjulsdriften.

Ekonomi/miljö

3Stort plus för den föredömligt korta tillvalslistan vilket gör kostnaden vid bilköpet överblickbar. Minus för svår bensintörst i praktiken.

Köregenskaper

4Säkra och inspirerande vägegenskaper. Betyget dras ner av hårt satt och stötigt chassi och en tendens till den gummibandskänsla som finns i en del CVT-lådor.

Säkerhet

4Kizashi är inte provad i EuroNcaps säkerhetsprogram. Däremot har den klarat sig bra i amerikanska säkerhetstester. Till det stabila vägegenskaper.

Helhet

4Suzuki har en bit kvar innan man lyckats göra Kizashi till något stort. Trots en god portion charm är den alltför törstig, bullrig och fylld med småmissar.