Suzuki roligast på hala vägar

Suzuki Kizashi är bilen som heter som en ­nysning. På japanska lär namnet betyda Något stort är på gång–och Kizashi är större än någon tidigare personbil från Suzuki.

  • Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Foto: INGVAR KARMHED

  • Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Foto: INGVAR KARMHED

  • Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Foto: INGVAR KARMHED

  • Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Foto: INGVAR KARMHED

  • Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Foto: INGVAR KARMHED

  • Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Foto: INGVAR KARMHED

  • Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Foto: INGVAR KARMHED

  • Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Foto: INGVAR KARMHED

  • Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Foto: INGVAR KARMHED

  • Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Foto: INGVAR KARMHED

  • Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Foto: INGVAR KARMHED

  • Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Suzuki Kizashi Sport 4X4.

    Foto: INGVAR KARMHED

Ändå finns det en hel del som gör att den sticker ut från det övriga sortimentet på marknaden. Till att börja med har Kizashi begåvats med urkopplingsbar fyrhjulsdrift, steglös kraftöverföring av CVT-typ (Continously Variable Transmission) och en 2,4 liters törstig bensinmotor på 178 hästkrafter.

Inspirationen till Kizashi har Suzuki alldeles tydligt hämtat hos Subaru Legacy, som förutom att den drivs av boxermotorer, också är fyrhjulsdriven via en CVT-låda (tillval).


Det verkligt unika med Suzuki Kizashi är annars att den bara finns i en enda version, Sport 4X4. Ser du en Kizashi, har du också sett alla. Det finns ingen utrustningslista som gör bilen dyrare än man från början tänkt (jo, förresten, man kan välja till metalliclack för 4900 kronor).


Det mesta ingår, från eltaklucka och skinnklädda elmanövrerade stolar till parkeringssensorer och xenonljus. Grundpriset, 279900 kronor låter mycket, men är i det perspektivet konkurrenskraftigt.

Kizashi känns gediget byggd och har ett hårt satt sportigt chassi. Det välbalanserade chassit, motorn och fyrhjulsdriften gör bilen väldigt kul att köra på slingriga och hala vägar. Kör man med framhjulsdrift och det är halt kopplar bilen automatiskt in fyrhjulsdriften så fort antisladdsystemet börjar arbeta.

Motor/Växellåda

4En trevlig motor med bra vridmoment och fullt tillräcklig snabbhet. Den steglösa växellådan fungerar bra, men tar tid att vänja sig vid. Extra plus för fyrhjulsdriften.

Ekonomi/miljö

3Stort plus för den föredömligt korta tillvalslistan vilket gör kostnaden vid bilköpet överblickbar. Minus för svår bensintörst i praktiken.

Köregenskaper

4Säkra och inspirerande vägegenskaper. Betyget dras ner av hårt satt och stötigt chassi och en tendens till den gummibandskänsla som finns i en del CVT-lådor.

Säkerhet

4Kizashi är inte provad i EuroNcaps säkerhetsprogram. Däremot har den klarat sig bra i amerikanska säkerhetstester. Till det stabila vägegenskaper.

Helhet

4Suzuki har en bit kvar innan man lyckats göra Kizashi till något stort. Trots en god portion charm är den alltför törstig, bullrig och fylld med småmissar.


  • Kopiera sidans adress

Suzuki Kizashi Sport 4X4

Grundpris: 279900 kronor.

Förbrukning: 8,3 liter/100 km.

Motor: Fyrcylindrig 2,4 liters bensinmotor.

Kraftöverföring: Steglös automatlåda av CVT-typ, fyrhjulsdrift.

Effekt: 184 hk.

Vridmoment: 380 Nm.

Tjänstevikt: 1625 kg.

Längd/bredd/höjd (i meter): 4,65/1,82/1,47.

0–100 km/h: 8,8 sek.

Toppfart: 205 km/h.

Trafikskatt: 1708 kr.

Visa mer fakta

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
-0,23% 436,11 SEK

1 mån:
-3,08%
Årsskiftet:
2,94%
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Mest läst motor

Senaste nytt motor

Perspektiv | Tomas Lundin

Hårt stresstest av EU:s 130 största banker

”När bankerna stresstestades 2011 var det ett skämt.”

De sparar el med hjälp av datorspel

Minskade elförbrukning och sparade pengar.

Bostadsköparna:
Vi har ingen koll

Undersökning

Sätter sin tillit till banken.

PTS mörkade PM
om datalagring

Digitalt

Ville inte att det skulle bli offentligt.

Bertil Hult. SvD Möter Bertil Hult

”Det var inget svårt
beslut att lämna Sverige”

Men efter 40 år har han ännu hjärtefrågor i det gamla landet.

Lyxig direktörsvagn som fått rätt motor

biltest

Men är Bentleyn tillräckligt diskret?

Lars-Åke Liljeqvist, direktionschaufför på SAF och Svenskt Näringsliv i 38 år, uppskattar kvalitetskänslan i materialvalen. Webb-tv

Proffset: ”Det är en fantastisk bil”

tv

Näringslivsveteran hjälper SvD att provköra Bentleyn.

Actionbilarna från
80-talet prisrusar

"De som hade planscherna har nu pengarna."

”Vilka bilar tycker du att vi ska testa?”

Krönika

Relevant – men också något extra.

Guide: Så gör du för att ta ut pensionen

Hit måste du vända dig för att få pengarna.

Saab-överklagande
avfärdas av domstol

Fordon

Nu kan turerna med Spyker vara över.

Finansminister Magdalena Andersson (S) och tidigare finansministern Anders Borg (M). bnp-prognoser

Ekonomisk hyllning
till förra regeringen

SHB-ekonomen: ”De lämnade över en fantastisk jobbmaskin.”

Aristokrat utmanar
efter smutsig debatt

Porträtt

Presidentvalet i Brasilien en rysare.

LO vill skrota överskottsmål

Facket

Föreslår införande av ett balans- eller underskottsmål.

Här bygger de upp
världen i ”Avatar”

Lista

Världens häftigaste nya nöjesparker.

Utrustningsdetalj
i VW lockar biltjuvar

If: ”Varje stöld kostar oss upp till 50 000”.

Nyhetsrummens ”sista lejonkung”

porträtt

Watergate blev Bradlees höjdpunkt.

Eniros vd: ”Jag ser
inga röda flaggor”

Krisbolag

Stefan Kercza är inte orolig.

Så ska han säkra
Ericssons framtid

Intervju

Hans Vestberg om det nya spåret.

Svenskt under ytan
– dykbåtar på export

U-farkoster

”Vi säljer inte till Ryssland.”

Anders Magnerfelt, fd attackdykare i försvarsmakten, nu testansvarig och Carl Runemar, affärschef. Bildspel

Bildspel: Så ser farkosterna ut

Här kan du se SvD Näringslivs bilder på dykbåtarna.

de 34 miljarderna

”Det kunde lika gärna ha stått tusen miljarder”

Fonden är egentligen bara ett konto – med obegränsad kredit.

Därför vände LKAB
till miljardförlust

Gruvor

Samhällsomvandlingen kostar på.

Kronprinsessan tar över fondimperium

porträtt

Är sjunde rikaste kvinnan i världen.

svd avslöjar

Granskningen anklagar Vinnova för miljonslöseri

Satsningarna har inte effekt på sysselsättning eller tillväxt.

Grabau försvarar Kinneviks noteringar

zalando och rocket

”Kursfall är inte ovanligt”.

Procter & Gamble knoppar av Duracell

Framstår som bästa alternativet i dagsläget.

Tumnagel till Volvo ab Webb-tv

Svarar på stenhårda kravet från ägarna

Persson: "Enorm vilja att det här ska bli bra".

Gotlandsbåten prövas av ARN

Sålde totalt 40 000 biljetter – men tvingades ställa in samtliga turer.

Ericssons rörelsevinst blev sämre än väntat

kvartal

Lägre försäljning i Nordamerika.

SvD Börsforum

Låna 10 miljoner kronor i timmen?

makro

"Är som gjort för att skapa förvirring."

Rysk bank vill pröva sanktioner

EU-sanktioner mot Sberbank, störst i Ryssland, infördes i somras.

Avanza börjar erbjuda handel från 1 krona

Aktier

Ska befästa bankens prisledarposition.

Tror att snus kommer fortsätta växa i USA

Bättre vinst än väntat i Q3 för Swedish Match.

Vinnarna på börsen efter rapporterna

Så går det för Volvo, Eniro och Ericsson.

Bra fart i brittisk ekonomi

Fortsatt bra tillväxttakt – BNP steg med 3,1 procent.

Var satsas 2 miljarder på ökad bemanning?

Quiz

Testa vad minns du från gångna veckan.

Minecraft-staden
tog två år att bygga

Digitalt

Här kan du gå på rundtur i Titan City.

Intäkterna har rasat
för krisbolaget Eniro

Dementerar uppgift att styrelsen ska lämna.

bostad
Bostadsrätter på Lilla Essingen i Stockholm.

Här har priset på borätter stigit mest

Skiljer 47 700 kronor per kvadratmeter.

FOTO: Tomas Oneborg

Tema: Tjänstebil
”Alla måste älska elbilen”, säger lantbrukaren Arthur Buhrenstjerna och syftar på att varje gång dieselpickupen står parkerad sparas pengar. ”Både vi själva och våra anställda trivs mycket bra med vår Nissan Leaf, och man lär sig snabbt att köra så snålt som möjligt”, säger han om bilen som han och hustrun Catherine Buhrenstjerna köpte för ett år sedan.

”Vi sparar cirka 3500 i månaden”

FOTO: Karin Grip

2 MINUTER
SvD Näringslivs Andreas Cervenka och Katarina Hugo i "2 minuter".

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs nya webbserie

FOTO: SvD.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-0,2 %436,11
Nasdaq, 23.40+0,7 %4 483,72
DAX, 17.35-0,7 %8 987,80
FTSE, 17.35-0,5 %6 388,73
Nikkei, 08.20+1,0 %15 291,64
Visa fler index

Valutor

Euro, 00.02+0,1 %9,19 SEK
USD, 00.01-0,1 %7,25 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 22.59-0,7 %86,19
Guld, 23.13-0,0 %1 230,90
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 15.58-0,0 %0,09 %
5 år, 16.10+0,1 %0,36 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar
SvD Näringslivs profiler Patricia Hedelius och Jonas Fröberg.

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

FOTO: SvD/Montage.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook