Märket är alltså Subaru, företaget som gjort sig känt för fyrhjulsdrivare med udda motorkonstruktion (boxer- eller pannkaksmotor, precis som Porsche). Subaru har också Sveriges mest trogna köpare. Har man väl börjat handla är det närmast osannolika 68 procent sannolikhet att man köper en igen.

Skälen är enkla: bilarna är robusta och driftsäkra och många som köper en Subaru är också i behov av hög dragförmåga och säker vinterframkomlighet i sin bil.

Praktiska kombibilar handlar det alltså om, även om reklamen pratar om crossover.

Dagens testobjekt är tredje generationen av Forester, rymligare än den förra, kanske lite elegantare. Det är nog på tiden, Subaru har inte precis gjort sig känt för design i framkant, snarare för eftersläpning. Grundfilosofin ”inget nonsens” har man gudskelov hållit fast vid. Det behövs ingen instruktionsbok för att komma igång, allt sitter där det ska och sikten är utmärkt tack vare hög sittställning, stora fönster och lastbilsbackspeglar.

Bagageutrymmet är inte i volymklass med de bästa vanliga kombibilarna, men luckan är stor och öppnar islagsfritt.

Att ta sig i och ur är bekvämt för samtliga passagerare – dörrarna öppnar brett och det finn hiva-sig-upp-handtag för alla.

Däremot är motoriseringen beskedlig, 150 kusar fördelade på fyra drivande hjul. Den som vill ha mer bett kan inom kort vänta sig att Subarus färska dieselboxer hamnar även i Forester. Det är bilen värd.

Den som klarar sig utan skinnklädsel, lättmetallfälgar och xenonljus kan välja ”X”-versionen. Allt viktigt är på plats - inklusive den sköna, gropsväljande, fjädringen - men 50 000 skattade kronor stannar kvar på kontot.