Kia som skiljer sig från mängden

Kia Cee’d har på kort tid blivit en av Sveriges populäraste bilar. Den nya sportversionen Pro-Cee’d GT lär dock inte på långa vägar bli lika familjär. Fast det är förstås inte heller meningen. Det här är en bil för dem som vill skilja sig från mängden.

  • Kia Pro-Cee´ GT.

    Kia Pro-Cee´ GT.

    Foto: TT

  • Kia Pro-Cee´ GT.

    Kia Pro-Cee´ GT.

    Foto: TT

  • Kia Pro-Cee´ GT.

    Kia Pro-Cee´ GT.

    Foto: TT

Det, i mina ögon, största problemet med Kia Pro-Cee’d GT gör sig påmint redan när jag hämtar bilen hos generalagenten. Förardörren är så gigantisk att jag inte kan öppna den helt utan att riskera plåtskador på bilen bredvid.

Pro-Cee’d finns nämligen endast med två dörrar. Eller tre dörrar, som man säger numera eftersom även bakluckan av någon obegriplig anledning räknas som en dörr.

Det fanns en tid då det nästan enbart såldes tvådörrarsbilar i det här landet. Vi snackar 60–70-tal då bakdörrar betraktades som mer eller mindre livsfarliga för barn som åkte i baksätet. Det fanns också en utbredd uppfattning om att dubbelt så många dörrhandtag och fönstervevar orsakade mer skrammel i kupén.

I dag är det i princip bara supersportvagnar som säljs med enbart två dörrar. Nästan allt annat levereras med fyra eller fem dörrar.

Men alltså inte Kia Pro-Cee’d GT. I alla fall inte än.

Visst, den ser sportigare ut, är snyggare och fräckare än vanliga Cee’d och inger onekligen en viss respekt i gatumiljön. Men supersportbil? Definitivt inte!

Peter Schreyer har ansvarat för formgivningen och han misslyckas sällan. Det är minsann inte heller något fel på bilens motor-isering och chassiuppbyggnad. Dessutom klart godkänd känsla och gensvar i styrningen.

Men grejerna lirar inte lika bra tillsammans som hos exempelvis VW Golf GTI, som ju i decennier lagt ribban i den här klassen. Fast det krävs rejält tuffa tag för att skillnaderna ska kunna utmejslas.

Den bensinmatade 1,6-litersmotorn, som vi känner igen från det övriga Kia-programmet, har här blåsts upp till 204 hästkrafter med hjälp av en så kallad twinscroll-turbo. Fullt tillräckligt i en bil på knappa 1 400 kilo men inte tillräckligt för att hänga med Golf GTI från noll till hundra.

Det skiljer en dryg sekund. Men det skiljer ännu mer på prislappen – i runda slängar 65 000 kronor. Så mycket får du lägga till för att få den tyska förebilden. Då ingår förstås också två bakdörrar.

 

204

hästkrafter har Kia Pro-Cee’d GT.

Något automatiserat alternativ till den sexstegade manuella växellådan finns inte och kommer förmodligen heller inte att saknas av den som väljer en bil med den här karaktäristiken.

Transmissionen är också lättjobbad och distinkt och kan definitivt mäta sig med konkurrenternas manuella lådor. VW har förstås den suveräna DSG-lådan som alternativ, men då får man plussa på ytterligare 15 000 kronor på slutpriset.

Komfort är svårt att kombinera med sportiga köregenskaper och det gäller även Pro-Cee’d GT. 40-profildäck på 18-tumsfälgar frestar på ryggkotorna och orsakar också rätt mycket buller på svensk grov asfalt.

Inom lagens råmärken går det att slänga på däck med högre profil, men då förfelar man väl kanske hela idén med bilen? Ungefär som att montera extrema lågprofildäck på en terränggående suv.

Vilket ju i sanningens namn inte längre är direkt sällsynt. Förmodligen är det väl lika ovanligt att sportbilsägarna ger sig ut på racingbanan som att suv-ägarna ger sig ut i terrängen.

Kia har preparerat nya Pro-Cee’d GT med en rad typiska GTI-attribut. På insidan Recaro-stolar i svart alcantara med röda sömmar och GT-emblem, pianolackad dekor i instrumentpanelen och pedaler i aluminium.

På utsidan märks glupskare friskluftsintag i fronten än vad vanliga Cee’d uppvisar och som dessutom rymmer varsin fyrkant med LED-lampor.

Plus ett kaxigare bakparti som tronar uppe på två stora avgaspipor.

Och så rullar bilen alltså på gigantiska 18-tumshjul där de knallröda bromsoken lyser igen-om.

Det är inte så herrans många år sedan vi här i Europa fnyste lite åt koreanska bilar, och även om den faktiska byggkvaliteten snabbt förbättrades så ville den upplevda känslan av kvalitet inte riktigt infinna sig.

Utseendemässigt föll bilarna heller inte de europeiska bilköparna riktigt i smaken.

Att Kia gått i spetsen för att höja just kvalitetskänslan är väl inte helt fel att påstå, men framför allt har man lyckats bättre än övriga koreanska bilfabrikanter med att skapa en lockande europeisk look.

Och just Cee’d är utvecklad, formgiven och tillverkad i Europa (Slovakien) – för européer.

Koncernsyskonet Hyundai har inte haft samma framgång trots att även de numera producerar bilar i Europa (Tjeckien).

Så, sammanfattningsvis, kan Kia Pro-Cee’d GT verkligen utmana giganterna i klassen?

Utseendemässigt och framför allt prismässigt, absolut, men för att i övrigt kunna matcha mästaren VW Golf GTI krävs det nog ytterligare ett par år på träningsläger.

Jag är ganska säker på att de redan lagt upp taktiken nere i Frankfurt, där Kia Motors har sitt europeiska huvudkontor.

Motor/växellåda

Frontmonterad tvärställd bensinmotor med turbo. Lättjobbad manuell 6-växlad låda som fungerar utmärkt med den överladdade motorn. Det finns ingen automatväxellåda som alternativ. Motorn drar bra redan från låga varv, men ger full effekt först runt 6 000 varv i minuten.

Ekonomi/miljö

Jämförd med de etablerade konkurrenterna i den här klassen, VW Golf GTI och Ford Focus ST, är ProCee’d billigare, men kanske inte lika värdebeständig. Särskilt som den enbart finns i tredörrarsutförande. Motorn är törstig.

Köregenskaper

Chassiet upplevs som betydligt skarpare än hos standard-Cee’d, men är inte i nivå med veteranen i klassen VW Golf GTI. Bra styrning som ger fin vägkänsla, men drivhjulen tenderar att tugga lite vid gaspådrag ut ur en böj. Mycket buller i kupén.

Säkerhet

Vanliga Kia Cee’d fick fem stjärnor hos Euro Ncap, vilket rimligtvis även bör gälla ProCee’d. Enda egentliga plumpen i proto-kollet gäller några hårda islagsytor vid kollision med fotgängare. För att få strålkastarspolning krävs den dyrare versionen GT+.

Helhet

Kia ProCee’d känns mycket välbyggd och kvalitetskänslan hos hela Kia-programmet har uppgraderats rejält de senaste åren. Fin prestanda och mycket GTI-känsla både i utrustning och design. Men tredörrarsbilar är opraktiska och för att köra bilen dagligen bör du ha klippkort hos kotknackaren.

  • Kopiera sidans adress

Specifikationer

Grundpris: 219 900 kronor.
Förbrukning: 7,4 l/100 km.
Koldioxidutsläpp: 171 g/km.
Motor: 1,6-liters bensinmotor med turbo, 4 cylindrar.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdriven.
Effekt: 204 hk vid 6 000 varv/min.
Max vridmoment: 265 vid 1 750 varv/min.
Tjänstevikt: 1 390 kg.
Längd/bredd/höjd (i meter):
4,31/1,78/1,43.
0-100 km/h: 7,7 sek.
Toppfart: 230 km/h.
Trafikskatt: 1 440 kronor.

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.19
1,18% 563,88 SEK

1 mån:
4,66%
Årsskiftet:
18,99%
Obegränsad tillgång till SvD digital – Prova gratis i en månad!
SvD Näringslivs startsida har de senaste 15 minuterna uppdaterats med 1 ny och 1 uppdaterad artikel. Gå till startsidan för SvD Näringsliv.
perspektiv | tomas lundin

Kör Grekland en variant av ”good cop, bad cop”?

Sylvass EU-kritik mot ministern – kanske enligt grekernas plan.

Faxanders jubel:
”Vi är på rätt väg”

Rapport

Aktien rusade med 8 procent.

Här är de vanligaste deklarationsmissarna

Bostäder mest struligt – så undviker du det.

De 9 knasigaste avdragsförsöken

Lista

Ville ha pengar för terapi.

EQT:s nya fond nära säkra 65 miljarder

Riskkapitalbolaget storsatsar på infrastruktur.

Apple Watch drabbas av förseningar

22 procent av beställarna har fått leverans.

Preliminärt bud
ger kursrally i Sobi

Läkemedelsaktien rusar nästan 20 procent.

Annie Lööf, Centerpartiets ledare. svd granskar northland

Lööf KU-anmäls för att ha påskyndat tillstånd

Lät gruvindustrin betygsätta miljömyndigheter.

Uppmanade till snabbare tillstånd

"Tror inte att mötet påverkade – det togs inga beslut".

EU säger nej till nya grekiska lånepaket

Dijsselbloem: Slut på jättelika miljardlån.

Bättre än väntat för Sandvik

rapport

Analytikerna hade räknat med vinst på 440 miljoner kronor.

inför apples rapport

”Analytikerna är långt ifrån eniga om Apple”

Bergin: Blir det ännu en överraskning under kvartalsrapporten?

Ståljätten klarar förväntningarna

rapport

Så stor blev SSAB:s vinst.

Detta händer måndag 27 april

agenda

Rapporter från SSAB och Sandvik • Veckostatistik från AF.

Se upp om du har
sålt de här aktierna

Deklaration 2015

Skatteverket granskar mer.

perspektiv

Hedelius: Så kan man tjäna på andras girighet

Börskrönikörens tolkning av den svängande aktiemarknaden.

Hur bra biter det svenska stålet?

Det här händer i näringslivet i veckan.

Klassiska biljakter bäst på vita duken

Bilder

Häng med på en vild och galen resa.

Din ångest kan vara dubbel inlåsning

Karriär.

Så blir du kvitt vantrivseln på jobbet.

Lönerna kan bli het valfråga i USA-valet

svd i usa

Flera framsteg • Lagförslag på gång.

Kvinnlig städare framför en ASEAN-reklamskylt i Naypyitaw, Myanmar. SvD Insikt | Sydostasien

”Tigrarna” växer stabilt
och nu vässar de klorna

Ledarna samlas på Aseans toppmöte för att ena marknaden.

Superjumbo-planet A380 fyller tio år

Bilder

Bränsleslukare kan ha spelat ut sin roll.

”Statens riskkapital har varit missriktat”

Häng med Damberg på blixtvisit i Silicon Valley.

Ny Saabmotor med
en doft av Cologne

Läsarbilden

När verkligheten kom smygande.

”Fastighetsskatten kommer inte ändras”

Andersson efter slopade amorteringskravet.

Jonas Fröberg

Fernvall: ”Humor är ett underbart vapen”

Porträtt

Möt SOS Alarms nya ordförande.

Företag i protest efter kritiserat lagförslag

USA

Näringslivet står upp för socialt ansvar.

Vattenfallförsäljning av brunkol kan dröja

Tyskland

Hänvisar till anonyma källor.

Själen sätts på spel för att locka yngre

Biltest

SvD har provkört nya Mercedes.

SvD Näringslivs Andreas Cervenka. Bilden är ett montage. Perspektiv | Andreas Cervenka

”Lugnet före stormen
i lala-landet Sverige”

Är svensk ekonomi en trampmina som bara väntar på en fot?

Gränsen mellan jobb och privatliv borta

Karrär

Mobilen surrar dygnet runt.

Chefer är ofta extra utsatta

Sofia Wingren: ”Jag blir ofta sittande sent på kvällarna.”

S gör en kovändning
– PPM ska behållas

Ministern

”Parlamentariskt underlag saknas.”

Volvo kan pusta ut
– men inte Ericsson

börs

Medvind och mardröm för två tungviktare.

Nu inleds slaget
om din handled

Ny Apple Watch mot uppdaterad Android.

SvD Insikt

Spanien tar täten när krisländerna reser sig

Efter den stora krisen – nu är eurozonen på väg tillbaka.

Så får du kontroll
över din pension

Undersökning

Kvinnor oroar sig mer än män.

Spotify kommenterar inte nya börsrykten

musiktjänst

Stor finansieringsrunda sjösatt.

En ”musicalman”
med vräkig cabriolet

Läsarbild

Blanksvart lack och barskåp därtill.

Bra betalt i försäkringstoppen

If-chefen landets bäst betalda i försäkringsbranschen.

Norges statsminister Erna Solberg (Høyre). Webb-tv

”Svensk arbetskraft
väldigt viktig för oss”

Webb-tv

Solberg om norsk-svenska dragkamp.

”Hillary vet inte vad ledarskap innebär”

Fiorina gör sig redo inför presidentvalet.

Kursrally efter Electrolux-rapport

Börs

Det var tummen upp – trots vinstras.

Fröberg: ”Maserati goes Svensson”

Blogg

Motorexperten är i Belfast och testkör.

Åtta klassiska flygplan från Saab

Och en förarlös modell med smygegenskaper.

SvD Affärsbragd
Jacob de Geer, Markus Persson, Gunilla von Platen och Jessica Löfström är fyra av dem som nominerats i tävlingen SvD Affärsbragd 2015.

Röstningen avslutad – dags för juryn att ta vid.

Nya Räntekartan

Betalar du för mycket för ditt bolån? Klicka här!

SvD granskar SCA:s flyg
Flygplansflottan i Bromma Business Jet, som SCA äger tillsammans med Sandvik och Industrivärden, har helt nyligen utökats med två flygplan av modellen Falcon 7X.

Miljöprofilerade SCA tar med både fruar och barn på bolagets affärsflyg.

FOTO: Dassualt

Webb-tv: Fröberg testar

Följ med SvD:s Jonas Fröberg och Magnus Hjalmarson Neideman på fartfyllda biltester.

2 MINUTER
SvD Näringslivs Andreas Cervenka och Katarina Hugo i "2 minuter".

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs nya webbserie

FOTO: SvD.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.19+1,2 %563,88
Nasdaq, 17.18+0,2 %5 102,50
DAX, 17.19+1,6 %12 001,66
FTSE, 17.04+0,1 %7 077,99
Nikkei, 08.00-0,2 %19 983,32
Visa fler index

Valutor

Euro, 17.33-0,1 %9,37 SEK
USD, 17.33-0,4 %8,59 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 17.33-0,6 %64,99
Guld, 17.33+2,0 %1 202,47
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 12.22+0,0 %-0,32 %
5 år, 16.17+0,0 %-0,03 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Bloggar
SvD Näringslivs profiler Patricia Hedelius och Jonas Fröberg.

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

FOTO: SvD/Montage.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook