MALAGA. Med nya miljöklassade motorer, dubbelkopplingslåda (som är en slags automatlåda), större, tystare och mer påkostad kupé och den sjuåriga nybilsgarantin finns förutsättningarna att Kia ska kunna hamna på tjänstebilsupphandlarnas heta lista. Men lika viktigt är att behålla en tätplats i det tuffa C-segmentet, som i Sverige populärt kallas Golfklassen. Under de fem åren på den svenska bilmarknaden har det hänt en hel del med Kia Cee’d, inte minst imagemässigt. För fem år sedan log bekanta lite beklagande åt den som köpt en korean. Idag är det ingen som ler, allra minst konkurrenterna som tappat marknadsandelar till koreanerna.

Kia själva räknar in femtio konkurrenter i startfältet, däribland syskonet Hyundai i30, som i bygger upp på samma plattform och baskomponenter. I höst kommer Volvo V40, Volkswagen Golf och ytterligare ett par varianter på Kia Cee’d, däribland kombiversionen, Cee’d SW och en tredörrars prestandaversion med starkare motor och tuffare utseende som ska hete Pro Cee’d.

Och visst, det är ingen tvekan om att nya Kia Cee’d har blivit en i de flesta avseenden bättre bil än den förra generationen. Den är lite större på de rätta ställena, materialen i inredning är avsevärt bättre än tidigare och den känns helt enkelt bättre ihopskruvad.

Fram sitter man bra i hårda men bekväma stolar och bak får man, även som fullvuxen, plats bara man undviker mittenplatsen. Däremot har vi två invändningar när det gäller interiören. Den ena gäller ”döda vinkeln”, sikten snett bakåt, som är usel. Den andra anmärkningen handlar om instrumenteringen där man tror sig förflyttad till en cockpit i en jumbojet. Det är knappar, reglage, mätare och displayer lite överallt, inte minst i ratten, som har femton funktioner, förutom styrningen, som för övrigt kan ställas i tre lägen med en knapp just i ratten.

Nya Kia Cee’d är utvecklad av i Europa av européer för den europeiska marknaden, vilket känns ute på vägen. Den är så där lagom fjädrad och har en kompetent pålitlig väghållning. Den inställbara styrningen visade sig kunna förmedla en riktigt bra vägkänsla. Dock kunde vi konstatera att vägbuller och slammer från hjulupphängningen bitvis var rätt irriterande och antagligen går att dämpa ytterligare.

Nya Cee’d kan fås med en rad olika kombinationer av motorer och växellådor, varav den snålaste blir en 1,6 liters diesel som bara förbrukar 4,3 liter bränsle per 100 km och då endast släpper ut 97 gram koldioxid per kilometer. Men också bensinmotorn på 135 hästar är tillsammans med en manuell sexväxlad låda miljöklassad och släpper ut 119 gram koldioxid.

Den Cee’d vi provkörde var utrustad med den 135 hästar starka 1,6 liters bensinmotorn tillsammans med en sexväxlad dubbelkopplingslåda. Den kombinationen kvalar dock inte in under 120-gramsgränsen.

Lite förvånande kändes den på papperet starka motorn ganska seg och saknade det ”klipp” man brukar hitta hos kombinationen bensinmotor och dubbelkopplingslåda. Om det sedan berodde på lådan eller på att motorn är tunn, vet vi inte, men troligen handlar det om att justera drivlinan ytterligare. Annars är det lätt att trivas i nya Cee’d. Även som lång kan man hitta en bra körställning och man får då även plats ”bakom sig själv” i baksätet.

Motor/Växellåda

3Bensinmotorn var trots sina 135 hästkrafter förvånansvärt ”tunn”. Den nyutvecklade dubbelkopplingslådan, DCT, behöver antagligen ytterligare justering på fabriken innan den är i klass med konkurrenternas motsvarigheter.

Ekonomi/Miljö

4Kia stoltserar med sju års nybilsgaranti, vilket sänker försäkringskostnaderna ordentligt. Bensinmotorn vi körde drar 6,1 liter bensin per 100 km tillsammans med dubbelkopplingslådan, vilket som bäst kan betecknas som halvbra.

Köregenskaper

4Stabila vägegenskaper och en styrning som förmedlar en bra vägkänsla. I framsätena sitter man bra men det blir ganska instängt bak med den höga sidolinjen. Förarmiljön är flashig men plottrig med lysdioder, knappar, mätare och spakar lite överallt.

Säkerhet

4Varken Kia Cee’d eller syskonet Hyundai i30 har testats av EuroNcap. Det går därför inte ens att gissa var Cee’d hamnar i kommande prov. Men allt utom fem stjärnor vore förödande för en storsäljare. Nödvändiga passiva säkerhetssystem finns där.

Helhet

4Kia Cee’ds popularitet bland privatköparna är helt logisk. En bra bil som blivit ännu bättre. Man får helt enkelt mycket bil för pengarna. De brister som finns i den nya utgåvan bör vara lätta att åtgärda och då får Volkswagen och andra européer se upp.


Vi sätter betyg på nya Kia Cee’d

Motor/Växellåda
Betyg: 3 av 6
Bensinmotorn var trots sina 135 hästkrafter förvånansvärt ”tunn”. Den nyutvecklade dubbelkopplingslådan, DCT, behöver antagligen ytterligare justering på fabriken innan den är i klass med konkurrenternas motsvarigheter.

Ekonomi/Miljö
Betyg: 4 av 6
Kia stoltserar med sju års nybilsgaranti, vilket sänker försäkringskostnaderna ordentligt. Bensinmotorn vi körde drar 6,1 liter bensin per 100 km tillsammans med dubbelkopplingslådan, vilket som bäst kan betecknas som halvbra.

Köregenskaper
Betyg: 4 av 6
Stabila vägegenskaper och en styrning som förmedlar en bra vägkänsla. I framsätena sitter man bra men det blir ganska instängt bak med den höga sidolinjen. Förarmiljön är flashig men plottrig med lysdioder, knappar, mätare och spakar lite överallt.

Säkerhet
Betyg: 4 av 6
Varken Kia Cee’d eller syskonet Hyundai i30 har testats av EuroNcap. Det går därför inte ens att gissa var Cee’d hamnar i kommande prov. Men allt utom fem stjärnor vore förödande för en storsäljare. Nödvändiga passiva säkerhetssystem finns där.

Helhet
Betyg: 4 av 6
Kia Cee’ds popularitet bland privatköparna är helt logisk. En bra bil som blivit ännu bättre. Man får helt enkelt mycket bil för pengarna. De brister som finns i den nya utgåvan bör vara lätta att åtgärda och då får Volkswagen och andra européer se upp.