Européerna får se upp för koreanen

Efter fem år på marknaden är det dags att byta kostym. Kia Cee’d har under den tiden hunnit bli en favorit bland dem som köper ny bil för egna pengar. Nu vill Kia också bli ett alternativ för tjänstebilsförarna.

  • Foto: NILS-OLOF OLLEVIK

  • Foto: NILS-OLOF OLLEVIK

  • Foto: NILS-OLOF OLLEVIK

  • Foto: NILS-OLOF OLLEVIK

  • Foto: NILS-OLOF OLLEVIK

  • Foto: NILS-OLOF OLLEVIK

MALAGA. Med nya miljöklassade motorer, dubbelkopplingslåda (som är en slags automatlåda), större, tystare och mer påkostad kupé och den sjuåriga nybilsgarantin finns förutsättningarna att Kia ska kunna hamna på tjänstebilsupphandlarnas heta lista. Men lika viktigt är att behålla en tätplats i det tuffa C-segmentet, som i Sverige populärt kallas Golfklassen. Under de fem åren på den svenska bilmarknaden har det hänt en hel del med Kia Cee’d, inte minst imagemässigt. För fem år sedan log bekanta lite beklagande åt den som köpt en korean. Idag är det ingen som ler, allra minst konkurrenterna som tappat marknadsandelar till koreanerna.

Kia själva räknar in femtio konkurrenter i startfältet, däribland syskonet Hyundai i30, som i bygger upp på samma plattform och baskomponenter. I höst kommer Volvo V40, Volkswagen Golf och ytterligare ett par varianter på Kia Cee’d, däribland kombiversionen, Cee’d SW och en tredörrars prestandaversion med starkare motor och tuffare utseende som ska hete Pro Cee’d.

Och visst, det är ingen tvekan om att nya Kia Cee’d har blivit en i de flesta avseenden bättre bil än den förra generationen. Den är lite större på de rätta ställena, materialen i inredning är avsevärt bättre än tidigare och den känns helt enkelt bättre ihopskruvad.

Fram sitter man bra i hårda men bekväma stolar och bak får man, även som fullvuxen, plats bara man undviker mittenplatsen. Däremot har vi två invändningar när det gäller interiören. Den ena gäller ”döda vinkeln”, sikten snett bakåt, som är usel. Den andra anmärkningen handlar om instrumenteringen där man tror sig förflyttad till en cockpit i en jumbojet. Det är knappar, reglage, mätare och displayer lite överallt, inte minst i ratten, som har femton funktioner, förutom styrningen, som för övrigt kan ställas i tre lägen med en knapp just i ratten.

Nya Kia Cee’d är utvecklad av i Europa av européer för den europeiska marknaden, vilket känns ute på vägen. Den är så där lagom fjädrad och har en kompetent pålitlig väghållning. Den inställbara styrningen visade sig kunna förmedla en riktigt bra vägkänsla. Dock kunde vi konstatera att vägbuller och slammer från hjulupphängningen bitvis var rätt irriterande och antagligen går att dämpa ytterligare.

Nya Cee’d kan fås med en rad olika kombinationer av motorer och växellådor, varav den snålaste blir en 1,6 liters diesel som bara förbrukar 4,3 liter bränsle per 100 km och då endast släpper ut 97 gram koldioxid per kilometer. Men också bensinmotorn på 135 hästar är tillsammans med en manuell sexväxlad låda miljöklassad och släpper ut 119 gram koldioxid.

Den Cee’d vi provkörde var utrustad med den 135 hästar starka 1,6 liters bensinmotorn tillsammans med en sexväxlad dubbelkopplingslåda. Den kombinationen kvalar dock inte in under 120-gramsgränsen.

Lite förvånande kändes den på papperet starka motorn ganska seg och saknade det ”klipp” man brukar hitta hos kombinationen bensinmotor och dubbelkopplingslåda. Om det sedan berodde på lådan eller på att motorn är tunn, vet vi inte, men troligen handlar det om att justera drivlinan ytterligare. Annars är det lätt att trivas i nya Cee’d. Även som lång kan man hitta en bra körställning och man får då även plats ”bakom sig själv” i baksätet.

Motor/Växellåda

3Bensinmotorn var trots sina 135 hästkrafter förvånansvärt ”tunn”. Den nyutvecklade dubbelkopplingslådan, DCT, behöver antagligen ytterligare justering på fabriken innan den är i klass med konkurrenternas motsvarigheter.

Ekonomi/Miljö

4Kia stoltserar med sju års nybilsgaranti, vilket sänker försäkringskostnaderna ordentligt. Bensinmotorn vi körde drar 6,1 liter bensin per 100 km tillsammans med dubbelkopplingslådan, vilket som bäst kan betecknas som halvbra.

Köregenskaper

4Stabila vägegenskaper och en styrning som förmedlar en bra vägkänsla. I framsätena sitter man bra men det blir ganska instängt bak med den höga sidolinjen. Förarmiljön är flashig men plottrig med lysdioder, knappar, mätare och spakar lite överallt.

Säkerhet

4Varken Kia Cee’d eller syskonet Hyundai i30 har testats av EuroNcap. Det går därför inte ens att gissa var Cee’d hamnar i kommande prov. Men allt utom fem stjärnor vore förödande för en storsäljare. Nödvändiga passiva säkerhetssystem finns där.

Helhet

4Kia Cee’ds popularitet bland privatköparna är helt logisk. En bra bil som blivit ännu bättre. Man får helt enkelt mycket bil för pengarna. De brister som finns i den nya utgåvan bör vara lätta att åtgärda och då får Volkswagen och andra européer se upp.


Vi sätter betyg på nya Kia Cee’d

Motor/Växellåda
Betyg: 3 av 6
Bensinmotorn var trots sina 135 hästkrafter förvånansvärt ”tunn”. Den nyutvecklade dubbelkopplingslådan, DCT, behöver antagligen ytterligare justering på fabriken innan den är i klass med konkurrenternas motsvarigheter.

Ekonomi/Miljö
Betyg: 4 av 6
Kia stoltserar med sju års nybilsgaranti, vilket sänker försäkringskostnaderna ordentligt. Bensinmotorn vi körde drar 6,1 liter bensin per 100 km tillsammans med dubbelkopplingslådan, vilket som bäst kan betecknas som halvbra.

Köregenskaper
Betyg: 4 av 6
Stabila vägegenskaper och en styrning som förmedlar en bra vägkänsla. I framsätena sitter man bra men det blir ganska instängt bak med den höga sidolinjen. Förarmiljön är flashig men plottrig med lysdioder, knappar, mätare och spakar lite överallt.

Säkerhet
Betyg: 4 av 6
Varken Kia Cee’d eller syskonet Hyundai i30 har testats av EuroNcap. Det går därför inte ens att gissa var Cee’d hamnar i kommande prov. Men allt utom fem stjärnor vore förödande för en storsäljare. Nödvändiga passiva säkerhetssystem finns där.

Helhet
Betyg: 4 av 6
Kia Cee’ds popularitet bland privatköparna är helt logisk. En bra bil som blivit ännu bättre. Man får helt enkelt mycket bil för pengarna. De brister som finns i den nya utgåvan bör vara lätta att åtgärda och då får Volkswagen och andra européer se upp.

  • Kopiera sidans adress

Kia Cee’d

Grundpris: 199900 kronor.

Förbrukning: 6,1 liter/100 km.

Koldioxidutsläpp: 140 g/km.

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, 1,6 liter.

Kraftöverföring: Dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift.

Effekt: 135 hk vid 6200 varv/min.

Vridmoment: 164 Nm.

Tjänstevikt: 1301 kg.

Längd/bredd/höjd (i meter): 4,31/1,78/1,47.

0–100 km/h: 10,8 sek.

Toppfart: 195 km/h.

Trafikskatt: 760 kronor/år

Visa mer fakta

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
-0,16% 447,60 SEK

1 mån:
1,70%
Årsskiftet:
5,65%
Obegränsad tillgång till SvD digital – 3 månader för bara 99 kr
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Mest läst motor

SvD Näringslivs startsida har de senaste 15 minuterna uppdaterats med 1 uppdaterad artikel. Gå till startsidan för SvD Näringsliv.
Jon Hjertenstein, vd Phone Family. Kursras

Phone Family mörkade nyheter inför notering

Berättade inte att Telia och Tele2 var på väg att säga upp avtal.

”Europa kommer ha
en lång stagnation”

Blixtvisit

Rogoff spår skakig väg framåt.

Stefan Attefall hotar
att strama åt regler

Bostad

Stor skillnad på kommunernas avgifter.

Diktatorns rådgivare
flydde med miljoner

Nordkorea

Försvann och dök upp i Ryssland.

Solnedgång och regnmoln bakom vindkraftverken i Gårdstånga i Skåne. Till höger: Torbjörn Isacson. Perspektiv | Torbjörn Isacson

”Miljö och etik blir allt viktigare för investerare”

Medvetenheten ökar att klimatrisker medför finansiella risker.

Dollarn passerade sjukronorsgränsen

Valuta

Kronan faller mot dollar och euro.

44 miljarder in på svenska bankkonton

Sparande

Ökade trots de låga sparräntorna.

”Underskatta inte
detaljers betydelse”

Tips

Analytikerna ger ut bok om obligationer.

Sparare missgynnas
i handel med råvaror

Investera

”Skattesystemet är väldigt orättvist.”

”Samsung i behov
av krishantering”

Hamnat i kläm mellan Iphone och lågprislurar.

Räntekartan

Boräntorna är på väg
ned under två procent

Svårt att förhandla sig under räntepanelens rekommendation.

”Gripen kan stå pall
för USA:s superplan”

krönika

Men andra europeiska plan spås falla.

Sargat Finnair flyttar
ut servicen ombord

Berör flygningar till Hongkong och Singapore.

Datorspelare blir bättre i engelska

Ny teknik

10–11-åringar i ny undersökning.

Webb-tv

Ny bok avslöjar fifflet i byggbranschen

TV

Nya skatteregler ska stoppa svartarbete.

Kommande vinstlyft lockar i gruvföretag

Aktiespararen

Storförvärv kan ändra bilden.

Nya Iphone uppges
ha mobil plånbok

mobil

Skall kunna tjäna pengar på reklam.

Regeringen planerar budgetförstärkningar

valet

Alliansen presenterade sitt valmanifest.

Ambassadör gör sig redo att åka hem

Porträtt

Jean-Pierre Lacroix lämnar Sverige.

Susanna Campbell, VD på Ratos i solsken. Börsintroduktion

Ratos redo notera fönster- och dörrjätte

Bolaget som är störst i Europa kan växa mer, enligt Ratos-vd.

Kina och Ryssland bygger gasledning

Skall leverera 38 miljarder kubikmeter om året.

SEB-kunder uppger att de har lägst ränta

Så låg ränta fick de bästa förhandlarna.

Har du rätt ränta på ditt bolån?

RÄNTEKARTAN

Jämför din ränta med tusentals andra.

EU: Nu har Putin
en vecka på sig

RYSSLAND

Annars väntar skärpa sanktioner.

Fortsatt bra fart
på bilförsäljningen

Motor

Rejäl ökning mot förra året.

Inwido på väg till Stockholmsbörsen

Noteringen väntas ske innan årsskiftet.

Så mycket tjänade Jackson – år för år

Karriären kartlagd • Så fördelades miljonerna.

Exklusivt bokutdrag

”Veterinärerna har
gett bort sin bransch”

Riskkapitalet har hittat nya jaktmarker inom djursjukvården.

SvD Näringslivs räntepanel: Annika Creutzer, Tomas Pousette och Elisabeth Österman. Webb-tv

Så pressar du din boränta hos banken

räntepanelen

”1,9 i rörlig ränta inte omöjligt”.

”Utsidan anonym
– insidan full av flärd”

volvo xc90

Jonas Fröberg vänder ut och in på Volvos frälsare.

Detta händer 1 september

SCB presenterar sparbarometern för det andra kvartalet.

Nya Seat är snyggast
och roligast i familjen

Biltest

För den som vill märkas i mängden.

”Män får mer hjälp än kvinnor att hitta jobb”

valsnack

SvD Näringslivs Negra Efendic om Arbetsförmedlingen.

”Det vi ser är en riktig skattepolitisk cirkus”

bankmoms

Ändrade momsregler kan slå hårt mot Länsförsäkringar.

bostad

Stora prisskillnader för tillstånd till Attefallshus

Inget bygglov krävs, men däremot måste man göra en anmälan.

Hur rik är egentligen Warren Buffett?

Nya uträkningar visar häpnadsväckande fakta.

Ikeas nya satsning
– energisnåla lysark

Här satsar möbeljättens riskkapitalbolag.

Lyxvolvo med känslig och ömhudad motor

arkivbild

Nu köper direktörerna suvar i stället.

Nevs: ”Nu har vi fått den tid vi behöver”

saab

Får ja till företagsrekonstruktion.

valsnack
Patricia Hedelius och Katarina Hugo i SvD Näringslivs webb-tv-program Valnack.

”Alla affärsmässiga avtal sätts ur spel”

Patricia Hedelius om politiska hetsen mot vårdvinsterna.

FOTO: Joakim Ståhl/SvD.

VALSNACK

Här kan du se alla avsnitt av webb-tv-programmet Valsnack inför höstens riksdagsval.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-0,2 %447,60
Nasdaq, 23.40+0,5 %4 580,27
DAX, 17.35+0,1 %9 479,03
FTSE, 17.35+0,1 %6 825,31
Nikkei, 06.17+1,4 %15 695,97
Visa fler index

Valutor

Euro, 06.17-0,0 %9,19 SEK
USD, 06.17+0,1 %7,01 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 06.16+0,2 %102,77
Guld, 06.17-0,5 %1 280,53
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 08.49+0,0 %0,14 %
5 år, 16.01+0,0 %0,57 %
Visa fler räntor
STHLM DIGITAL

Premiär för SvD:s nya startup-satsning.

Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook