Motor/Växellåda

Renault står det på Dacia Dusters motorkåpor. Motorerna och den femväxlade växellådan kommer från Renault, medan fyrhjulsdriften Duster är hämtad från Nissan. Med den vridstarka 110-hästars dieseln och fyrhjulsdrift är Duster en riktigt kompetent terrängbil till lågpris. Ettan i den sexväxlade lådan är väldigt lågt växlad och fungerar som ren terrängväxel. Billigt och fiffigt.

Ekonomi/Miljö

För den som behöver en billig och robust bil med hyggliga terrängegenskaper och utan elektroniskt lulllull är Dacia Duster ett fullt tänkbart alternativ. Till det ska man lägga Renaults tämligen snåla och beprövade motorer och Nissans enkla men funktionella fyrhjulssystem, vilket bör hålla underhållskostnaderna nere.

Känsla/Köra

Strävandena att hålla priset nere lyser igenom inne i bilen. Det finns ingen premiumkänsla i materialen, men det har å andra sidan antagligen aldrig ens varit något som ens diskuterats. Känslan är snarast just robust. På landsväg är Duster ingen racer och inget man pressar i kurvorna.

Säkerhet

Om det inte vore för att Duster är stadigt byggd skulle den bara få en prick på betygstärningen. Att ens tänka tanken på att i dag släppa en ny bil till marknaden utan antisladdsystem som standard är häpnadsväckande, allra helst som väghållningen inte är i toppklass. Bilen är inte heller testad av Euro Ncap. Ett s k körkontrollsystem där antisladdsystem ingår som tillval för 5000 kronor men bara dieseldrivna varianter och utrusningspaket.

Helhet

Trots att antisladdsystem inte ingår i standardutrustningen lär Dacia Duster hitta ut på våra vägar, så se upp! Resten av bilen är en sympatiskt enkel, rymlig och funktionell bil med, åtminstone i fyrhjulsversionen, bra terrängegenskaper. Sina tre prickar i helhetsbetyget förtjänar Duster på modet att våga avstå från att proppa bilen full med elektronik.