Bilen som avgör VW:s öde

Den har världspremiär i Paris om knappt en månad. Men SvD:s utsände har fått en unik förhandstitt på nya VW Golf i VW-Mekkat Wolfsburg. Här är Volkswagens ödesbil som bara måste lyckas.

  • Foto: VOLKSWAGEN

  • Foto: VOLKSWAGEN

  • Foto: VOLKSWAGEN

  • Foto: VOLKSWAGEN

  • Foto: VOLKSWAGEN

  • Foto: VOLKSWAGEN

  • Foto: VOLKSWAGEN

  • Foto: VOLKSWAGEN

Volkswagens viktigaste framtidsbil står under ett vitt skynke i den gamla fabriksbyggnaden från 1938. Vi är i Volkswagens hjärta - Wolfsburg. Volkswagens grånade utvecklingsdirektör, Ulrich Hackenberg, står vid ett podium och låter som en krämare från Viktvältarna.

- Nya Golf är 100 kilo lättare och väger nu lika mycket som Golfen från 1997.

SvD Bil & Motor får som ett av få medier i världen en exklusiv förhandstitt av nya Golfen, vi får träffa toppcheferna inom teknikutveckling och se bilfabriken - som är världens största.

Plötsligt irrar sig en svart fladdermus in i den gamla fabrikslokalen. Den flyger av och an. Allt mer trött. Hackenberg låter sig inte störas. Han berättar att denna sjunde generation är något länge (+ 5,6 centimeter), lägre (-2,8 centimeter) och bredare (+ 1,3 centimeter) än den senaste Golfen som kom 2008. Själva bilen står under ett skynke bredvid honom. Den ska få officiell premiär i Berlin knappt två veckor efter vår tjuvtitt - men vi ser exakt hur det ser ut.

Den ser ut... som förut. Exakt här börjar vi nosa på Volkswagens dilemma: Nya Golf är nämligen extremt lik den förra - just för att den är en ödesbil för Volkswagen. Koncernchefen Martin Winterkorn är livrädd för att skrämma bort kunder med alltför spektakulär formgivning. Volkswagens mål är att bli världens största biltillverkare 2018 - Golf är den mest sålda modellen. Då får inget gå fel.

Det är under skalet som det hänt saker. Nya Golf har Volkswagens så kallade MQB-plattform. MQB står för ”Modularer Querbaukasten” som innebär ett så kallat modulsystem. I detta kan standardiserade delar användas i koncernens alla bilar - som också ska kunna produceras överallt. Det innebär flera konkreta saker: Bilen blir både billigare och snabbare att bygga. Man kan även enklare och billigare bygga in säkerhetssystem redan från start i Golf - som nu på allvar ska utmana Volvo V40 och Ford Focus i säkerhet.

Några system är standard, bland annat ”pre crash” som drar åt bälten och stänger fönster om bilen håller på att krascha, liksom ett system som automatbromsar efter att man krockat - så att man exempelvis inte åker över i mötande körbana.

Men klassledande? Nja. Säkerhetssystemet ”City Emergency Brake” som automatiskt bromsar i krissituationer upp till 30 kilometer i timmen kommer som standard i minsta småsyskonet Up. Men inte i nya Golf. Där får man det först om man väljer utrustningspaketet ”Masters”. De flesta kryssar i och för sig i detta paket. Men ändå - här kunde VW ha kostat på sig att låta det vara standard redan från start om de på allvar vill att ”säkerhet ska vara en hygienfaktor” som utvecklingschefen Hackenberg säger från sitt lilla podium.

Motorerna har blivit i genomsnitt nära 14 procent snålare. Den snålaste dieselmotorn ska inte att släppa ut mer än 85 gram koldioxid per kilometer och dra 3,2 liter per 100 kilometer. Det är bra - men kom ihåg att lilla VW Lupo och Audi A2 hade dieselbilar som drog ännu mindre, 3 liter per 100 kilometer, redan för över tio år sedan. Snart kommer även en bensinmotor - TSI 140 hk - med så kallad cylinderavstängning där 2 av de 4 cylindrarna kan stängas av och minska förbrukning med upp till 23 procent. En teknik som redan finns i en Polomodell.

Bagageutrymmet har växt med 30 liter upp till 380 liter - och nu får 2 golfbagar plats, får vi veta.

Hackenberg ler åt sitt eget lilla skämt och tystnar. Fladdermusen tycks ha stupat i ett hörn. Vi väntar på att få åka runt fabriken. Jag provsitter förarstolen och klämmer och känner på inredningen. Det känns väl mycket som den förra Golfen, nästan självutplånande i sin enkelhet. Jag läser i mina egna anteckningar: ”En vanlig hederlig nyckel sitter i låset, mittkonsolen är bredare och knapparna till värmeanläggningen väl plastiga.” Här kunde Volkswagen ha tagit flera steg till.

Dags för fabriksvisning - där vi ska få se hur bilen blir upp till 100 kilo lättare genom en användning av en ny typ av tunnare höghållfast stål. Vi får se hur stålbitar hettas up och kyls ner - och lasersvetsas fast i A-stolpen. Något kunderna aldrig kommer att märka.

Golf är inte först med den nya MQB-plattformen - den finns redan i Audi A3 och kommer att lanseras senare i höst i Seat Leon. Håller nya Golf måttet då? Den stora Frågan är hur kunderna reagerar: Besvikelse eller trygg igenkänning. Koncernchefen Martin Winterkorn lär hålla andan.

Vi återkommer med provkörning i höst (bilen lanseras i Sverige i november). Vi vet inga priser ännu, men en sak är säker - den lär bli en mycket tuff utmanare till Volvo V40.


  • Kopiera sidans adress

FAKTA

• Nya Golf generation 7 har världspremiär på bilsalongen i Paris den 27 september.

• Börjar säljas i Sverige i november.

• Golf har tillverkats sedan 1974 i 29,1 miljoner exemplar.

2 dieselmotorer finns från start:
- 105 hk med 0,38 liter per mil och 99 gram koldioxid per km.
- 150 hk som drar 0,41 liter per mil.
- Senare kommer en Blue Motion som ska dra 0,32 liter per mil och släppa ut 85 gram koldioxid. .

2 bensinmotorer:
- 85 hk som drar 0,49 liter per mil och släpper ut 113 gram koldioxid/km.
- 140 hk som senare kommer med cylinderavstängning och som ska dra 0,48 liter per mil och ska släppa ut 112 gram per kilometer.

• Alla bilar är standardutrustade med start/stopp-teknik och bromskraftåtervinning.

• Nästa år kommer Golf som elbil.

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
0,23% 448,31 SEK

1 mån:
-0,82%
Årsskiftet:
5,82%
Obegränsad tillgång till SvD digital – 3 månader för bara 99 kr
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Mest läst motor

Senaste nytt motor

Perspektiv
Webb-tv

”Europa riskerar ett
förlorat årtionde”

Webb-tv

En varning från Berkeley-professorn.

”Konjunkturen i USA inger förtroende”

Sparare blickar över atlanten – och tar mer risk.

Uppmanar personal att ”rösta klokt”

Rederiets budskap: Jobben är hotade.

Det lutar åt att Mats Qviberg frikänns helt

kraschen i hq

Ljusning för förre ordföranden.

Nevs: ”Nu har vi fått den tid vi behöver”

saab

Får ja till företagsrekonstruktion.

Skandalflygplatsen i Berlin redan för liten

Reservplan: Behålla terminal från DDR-tiden.

Ung vd vill sänka skatten genom köp

Burger Kings 33 åriga boss i uppköpstagen.

S satsar 6 miljarder på jobb åt unga

Ungefär 50 000 personer kommer att beröras.

SSAB:s dotterbolag bötfälls

Mörkade fusionsförhandlingar för finländska börsen.

Webb-tv

Google satsar på drönarleverans

webb-tv

Hemleverans via luften.

6 000 tvingas lämna otursförföljt bolag

Malaysia Airlines hårt drabbat av katastrofer.

Rysk varning för mindre gas till EU

ukraina

Unionen försöker säkra värme i vinter.

Patricia Hedelius och Katarina Hugo i SvD Näringslivs webb-tv-program Valnack. valsnack

”Alla affärsmässiga
avtal sätts ur spel”

Patricia Hedelius om politiska hetsen mot vårdvinsterna.

”Så här ska vi sälja Volvo XC90 i USA”

motor

Försäljningschefen om säljstrategin.

Rocket Internet lanserar mattjänst

Skall leverera mat i Londons finanskvarter.

Vad sägs vara Volvo XC90:s svaga länk?

quiz

Har du hängt med i veckans händelser?

Uber anklagas för att sno Lyfts chaufförer

taxi

Fult spel – saboterar med maffiametoder.

Svenska sparare har
fått smak för USA

Tesla och Apple bland favoritköpen i år.

ICA säljer tidskriftsbolag

Forma Publishing Group tillhör nu danska Egmont.

Astra Zeneca i nya samtal med Pfizer

Skall röra sig om ett nytt eventuellt bud.

Jättelyft för Kings svenska dotterbolag

Midasplayer redovisar vinst på över en miljard.

Klartecken för köp
av 60 nya Jas-plan

Flyg

Affär trots att Schweiz inte längre är med.

ett slagträ i debatten

”Riskkapitalbolagens flykt ger kritikerna rätt”

Hedelius om bolagen som förbereder en reträtt från välfärden.

Riskkapitalisterna flyr välfärden

Vinstförbud allt närmare • ”Det är blodigt allvar nu”.

Google testar drönarleveranser

USA

Morgonrapport New York 29 augusti.

Mats Qviberg frias
från misstankar

Inte längre misstänkt för grovt bokföringsbrott.

Riksbanken får ladda för nästa drama

Blogg

Nästa torsdag väntar nytt räntebeslut.

Kungens tankning blev Facebooksuccé

kunglig snackis

”Han posade lite för mig”.

Finansförbundets ordförande Ulrika Boëthius. Höjda arbetsgivaravgifter

Finansförbundet rasar mot Anders Borgs utspel

Facket: ”Ska vi ha olika skattesatser för olika branscher?”

”Nej, det kan vi inte säga något om”

Zalando tiger om eventuell börsnotering.

Golfaktier pressas hårt på marknaden

Investerar blankar golfbolag som aldrig förr.

Ryska hackare till
angrepp mot banker

JP Morgan

Gav sig på stora amerikanska mål.

webb-tv
Carl B Hamilton, Folkpartiets ekonomisk politiska talesperson. Webb-tv

”Kvotering i styrelser är ofrånkomligt”

FP:s Hamilton vill se förändring.

VALSNACK

Här kan du se alla avsnitt av webb-tv-programmet Valsnack inför höstens riksdagsval.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30+0,2 %448,31
Nasdaq, 23.40+0,5 %4 580,27
DAX, 17.35+0,1 %9 470,17
FTSE, 17.35+0,2 %6 819,75
Nikkei, 08.21-0,2 %15 424,59
Visa fler index

Valutor

Euro, 06.32+0,0 %9,18 SEK
USD, 07.25-0,0 %6,99 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 22.59+0,6 %103,03
Guld, 23.15-0,2 %1 287,01
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 13.46+0,0 %0,14 %
5 år, 16.00-0,1 %0,58 %
Visa fler räntor
STHLM DIGITAL

Premiär för SvD:s nya startup-satsning.

Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook