Volkswagens viktigaste framtidsbil står under ett vitt skynke i den gamla fabriksbyggnaden från 1938. Vi är i Volkswagens hjärta - Wolfsburg. Volkswagens grånade utvecklingsdirektör, Ulrich Hackenberg, står vid ett podium och låter som en krämare från Viktvältarna.

- Nya Golf är 100 kilo lättare och väger nu lika mycket som Golfen från 1997.

SvD Bil & Motor får som ett av få medier i världen en exklusiv förhandstitt av nya Golfen, vi får träffa toppcheferna inom teknikutveckling och se bilfabriken - som är världens största.

Plötsligt irrar sig en svart fladdermus in i den gamla fabrikslokalen. Den flyger av och an. Allt mer trött. Hackenberg låter sig inte störas. Han berättar att denna sjunde generation är något länge (+ 5,6 centimeter), lägre (-2,8 centimeter) och bredare (+ 1,3 centimeter) än den senaste Golfen som kom 2008. Själva bilen står under ett skynke bredvid honom. Den ska få officiell premiär i Berlin knappt två veckor efter vår tjuvtitt - men vi ser exakt hur det ser ut.

Den ser ut... som förut. Exakt här börjar vi nosa på Volkswagens dilemma: Nya Golf är nämligen extremt lik den förra - just för att den är en ödesbil för Volkswagen. Koncernchefen Martin Winterkorn är livrädd för att skrämma bort kunder med alltför spektakulär formgivning. Volkswagens mål är att bli världens största biltillverkare 2018 - Golf är den mest sålda modellen. Då får inget gå fel.

Det är under skalet som det hänt saker. Nya Golf har Volkswagens så kallade MQB-plattform. MQB står för ”Modularer Querbaukasten” som innebär ett så kallat modulsystem. I detta kan standardiserade delar användas i koncernens alla bilar - som också ska kunna produceras överallt. Det innebär flera konkreta saker: Bilen blir både billigare och snabbare att bygga. Man kan även enklare och billigare bygga in säkerhetssystem redan från start i Golf - som nu på allvar ska utmana Volvo V40 och Ford Focus i säkerhet.

Några system är standard, bland annat ”pre crash” som drar åt bälten och stänger fönster om bilen håller på att krascha, liksom ett system som automatbromsar efter att man krockat - så att man exempelvis inte åker över i mötande körbana.

Men klassledande? Nja. Säkerhetssystemet ”City Emergency Brake” som automatiskt bromsar i krissituationer upp till 30 kilometer i timmen kommer som standard i minsta småsyskonet Up. Men inte i nya Golf. Där får man det först om man väljer utrustningspaketet ”Masters”. De flesta kryssar i och för sig i detta paket. Men ändå - här kunde VW ha kostat på sig att låta det vara standard redan från start om de på allvar vill att ”säkerhet ska vara en hygienfaktor” som utvecklingschefen Hackenberg säger från sitt lilla podium.

Motorerna har blivit i genomsnitt nära 14 procent snålare. Den snålaste dieselmotorn ska inte att släppa ut mer än 85 gram koldioxid per kilometer och dra 3,2 liter per 100 kilometer. Det är bra - men kom ihåg att lilla VW Lupo och Audi A2 hade dieselbilar som drog ännu mindre, 3 liter per 100 kilometer, redan för över tio år sedan. Snart kommer även en bensinmotor - TSI 140 hk - med så kallad cylinderavstängning där 2 av de 4 cylindrarna kan stängas av och minska förbrukning med upp till 23 procent. En teknik som redan finns i en Polomodell.

Bagageutrymmet har växt med 30 liter upp till 380 liter - och nu får 2 golfbagar plats, får vi veta.

Hackenberg ler åt sitt eget lilla skämt och tystnar. Fladdermusen tycks ha stupat i ett hörn. Vi väntar på att få åka runt fabriken. Jag provsitter förarstolen och klämmer och känner på inredningen. Det känns väl mycket som den förra Golfen, nästan självutplånande i sin enkelhet. Jag läser i mina egna anteckningar: ”En vanlig hederlig nyckel sitter i låset, mittkonsolen är bredare och knapparna till värmeanläggningen väl plastiga.” Här kunde Volkswagen ha tagit flera steg till.

Dags för fabriksvisning - där vi ska få se hur bilen blir upp till 100 kilo lättare genom en användning av en ny typ av tunnare höghållfast stål. Vi får se hur stålbitar hettas up och kyls ner - och lasersvetsas fast i A-stolpen. Något kunderna aldrig kommer att märka.

Golf är inte först med den nya MQB-plattformen - den finns redan i Audi A3 och kommer att lanseras senare i höst i Seat Leon. Håller nya Golf måttet då? Den stora Frågan är hur kunderna reagerar: Besvikelse eller trygg igenkänning. Koncernchefen Martin Winterkorn lär hålla andan.

Vi återkommer med provkörning i höst (bilen lanseras i Sverige i november). Vi vet inga priser ännu, men en sak är säker - den lär bli en mycket tuff utmanare till Volvo V40.