Den amerikanska sidan 24/7 Wall Street analyserar och tipsar investerare om läget på marknaden och vilka företag man ska hålla koll på. Varje år listar de tio företag som de tror kommer försvinna från den amerikanska marknaden under nästkommande år. Det handlar främst om företag som inte klarar av att hålla jämna steg med sina konkurrenter vad gäller effektivitet, innovation och finansiering.

4/7 Wall Street har tidigare förutsett att Suzuki skulle tvingas lämna USA, vilket också skedde förra året efter att bolaget varit nere på en marknadsandel under 0,5 procent. Nu förutspår 24/7 Wall Street att även Volvo och Mitsubishi kommer att tvingas dra sig tillbaka.

I april i år hade Volvo en marknadsandel på 0,3 procent i Amerika. Och ingen av modellerna V40, V60 eller V70 säljs över huvud taget på marknaden. De låga, och även sjunkande, försäljningssiffrorna på en ökande marknad är ett tydligt tecken på att Volvo är på väg ner i graven, påstår 24/7 Wall Street.

Den massiva konkurrensen från gigantiska biltillverkare som General Motor och Toyota, tillsammans med tyska premiumtillverkarna Audi, BMW och Mercedes är redan för mycket för att locka kunder till Volvo i dag, skriver sajten. Volvo sålde 19.571 bilar på den amerikanska marknaden årets första kvartal. Det är en minskning med åtta procent, på en marknad som under samma tid ökade med sju procent till totalt 4.974.000 sålda bilar.

En biltillverkare utan ett brett modellutbud av stora svulstiga sedaner, suvar och pickuper har inte en chans att mäta sig på den amerikanska marknaden skriver 24/7 Wall Street. Men enligt sajten så är Volvo inte bara hotat på den amerikanska marknaden utan även i Kina kan de ligga pyrt till. Framförallt på grund av avslöjandet om att Volvos bilhandlare i Kina lurade Volvo för att få ut bonusar.

Testa dig i våra motorquiz

Quiz: Känner du igen bilmärket?

Quiz: Vad vet du om lyxjakter?

Nytt quiz: Gissa bilar i 60-talets Stockholm

Webb-tv: Bilduellen – Porscharnas kamp

Webb-tv: Finns "Bubblan" i Beetle?

Quiz: Vad kan du om Saab?