Sommaryoga i åtta övningar

17 juli 2012 kl 10:43, uppdaterad:25 februari 2014 kl 20:54

Bildspel

  • Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam)
Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam) Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam)
Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam) Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Variant på huvudstående, även kallad clownen. (Sirshasana)
Sitt i klippställningen. Sätt ned dina händer i mattan framför dig. Lägg pannan mellan handflatorna innan hårfästets början. Viktigt: rikta dina armbågar bakåt längs med kroppen. Andas in och pressa stjärten upp mot taket med raka ben. Böj nu höger ben och för höger knä mot höger armbåge. Känn balansen där och andas och slappna av. Hittar du balansen gör du samma sak med vänster knä och vänster armbåge. Hitta balansen och slut ögonen och andas djupa andetag. Slut ögonen och rikta uppmärksamheten mellan ögonbrynen, som kallas tredje ögat. Hjärnan fylls av syrerikt blod och cellerna i kroppen vitaliseras.

    Variant på huvudstående, även kallad clownen. (Sirshasana) Sitt i klippställningen. Sätt ned dina händer i mattan framför dig. Lägg pannan mellan handflatorna innan hårfästets början. Viktigt: rikta dina armbågar bakåt längs med kroppen. Andas in och pressa stjärten upp mot taket med raka ben. Böj nu höger ben och för höger knä mot höger armbåge. Känn balansen där och andas och slappna av. Hittar du balansen gör du samma sak med vänster knä och vänster armbåge. Hitta balansen och slut ögonen och andas djupa andetag. Slut ögonen och rikta uppmärksamheten mellan ögonbrynen, som kallas tredje ögat. Hjärnan fylls av syrerikt blod och cellerna i kroppen vitaliseras.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Fisken. (Matsyasana)
Ligg på rygg med fötterna ihop. Armarna ska vara under ryggen med handflatorna under stjärten. Handflatorna ska vara ned mot mattan. Flexa fötterna och andas in. Titta på tårna. Böj huvudet bakåt. Ha kroppens tyngd på armbågarna. Toppen av huvudet nuddar mattan. Slut ögonen. Andas djupa andetag. Ryggradsförlängare och bra för dina lungor.

    Fisken. (Matsyasana) Ligg på rygg med fötterna ihop. Armarna ska vara under ryggen med handflatorna under stjärten. Handflatorna ska vara ned mot mattan. Flexa fötterna och andas in. Titta på tårna. Böj huvudet bakåt. Ha kroppens tyngd på armbågarna. Toppen av huvudet nuddar mattan. Slut ögonen. Andas djupa andetag. Ryggradsförlängare och bra för dina lungor.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Halv brygga. (Setubandhasana)
Ligg på rygg, benen höftbredd isär. Kliv in ett steg mot stjärten med fötterna. Pressa dina höfter uppåt. Med raka armar flätar du ihop dina fingrar under ryggen och pressar ner armarna mot underlaget. Andas in och lyft upp höger ben rakt upp. Andas ut och kom ner med benet. Andas in och ta upp vänster ben rakt upp i luften. Andas ut och ta ner benet. Stå kvar och andas in och pressa upp höfterna ytterligare en gång mot taket och andas ut och kom ner och lägg dig på rygg och vila. Repetera gärna.

    Halv brygga. (Setubandhasana) Ligg på rygg, benen höftbredd isär. Kliv in ett steg mot stjärten med fötterna. Pressa dina höfter uppåt. Med raka armar flätar du ihop dina fingrar under ryggen och pressar ner armarna mot underlaget. Andas in och lyft upp höger ben rakt upp. Andas ut och kom ner med benet. Andas in och ta upp vänster ben rakt upp i luften. Andas ut och ta ner benet. Stå kvar och andas in och pressa upp höfterna ytterligare en gång mot taket och andas ut och kom ner och lägg dig på rygg och vila. Repetera gärna.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Kamelen. (Ustrasana)
Stå på knäna, höftbredd isär. Tårna i mattan. Hälarna upp. Bröstet riktas framåt. Axlarna bakåt. Gå med en hand i taget och ta tag i dina hälar med tummen inåt. Böj huvudet bakåt. Rikta höfterna framåt och slappna av i bröstkorgen. Slut ögonen och andas. Detta öppnar ditt hjärtchakra. Väldigt kraftfull övning.

    Kamelen. (Ustrasana) Stå på knäna, höftbredd isär. Tårna i mattan. Hälarna upp. Bröstet riktas framåt. Axlarna bakåt. Gå med en hand i taget och ta tag i dina hälar med tummen inåt. Böj huvudet bakåt. Rikta höfterna framåt och slappna av i bröstkorgen. Slut ögonen och andas. Detta öppnar ditt hjärtchakra. Väldigt kraftfull övning.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Sittande framåtböj. (Paschimottanasana)
Sitt på stjärten. Andas in och lyft armarna rakt upp tätt mot öronen. Slappna av i axlarna. Andas ut och kom framåt med höfter och rak rygg. Ta tag någon stans på benen och ha kvar din raka rygg och titta rakt fram. Pressa ner benen mot mattan. Långa djupa andetag. Slappna av i axlarna. Bra för rygg och ischiasnerv.

    Sittande framåtböj. (Paschimottanasana) Sitt på stjärten. Andas in och lyft armarna rakt upp tätt mot öronen. Slappna av i axlarna. Andas ut och kom framåt med höfter och rak rygg. Ta tag någon stans på benen och ha kvar din raka rygg och titta rakt fram. Pressa ner benen mot mattan. Långa djupa andetag. Slappna av i axlarna. Bra för rygg och ischiasnerv.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Skulderstående. (Salamba sarvangasana)
Ligg på rygg. Handflatorna ned mot mattan. Benen ihop. Andas in och sväng upp benen och stjärten mot taket. Ta tag med dina handflator, som är sammanlänkade med tummarna, och stöd ryggen. Benen ska vara rakt upp och fötterna avslappnade. Tyngden ska vara på dina armbågar och axlar. Hakan ska vara en bit från bröstkorgen. Hitta balansen och slappna av. Andas genom näsan. Skulderstående är lymfdränerande.

    Skulderstående. (Salamba sarvangasana) Ligg på rygg. Handflatorna ned mot mattan. Benen ihop. Andas in och sväng upp benen och stjärten mot taket. Ta tag med dina handflator, som är sammanlänkade med tummarna, och stöd ryggen. Benen ska vara rakt upp och fötterna avslappnade. Tyngden ska vara på dina armbågar och axlar. Hakan ska vara en bit från bröstkorgen. Hitta balansen och slappna av. Andas genom näsan. Skulderstående är lymfdränerande.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Kattsträckning. (Jathara parivrtti)
Ligg på rygg med handflatorna neråt. Andas in och lyft höger ben rakt upp. Böj benet och vrid ned knäet mot vänster sida rakt ner i golvet. Ta tag med vänster hand på höger knä. Vrid ner knäet hela vägen ner till golvet. Sträck ut höger arm och vrid huvudet till höger och titta på höger handflata som är vänd mot taket. Gör motsatt sida på samma sätt fast tvärtom. Ligg två minuter på varje sida och andas. Bra för rygg, mage, höft och inre organ.

    Kattsträckning. (Jathara parivrtti) Ligg på rygg med handflatorna neråt. Andas in och lyft höger ben rakt upp. Böj benet och vrid ned knäet mot vänster sida rakt ner i golvet. Ta tag med vänster hand på höger knä. Vrid ner knäet hela vägen ner till golvet. Sträck ut höger arm och vrid huvudet till höger och titta på höger handflata som är vänd mot taket. Gör motsatt sida på samma sätt fast tvärtom. Ligg två minuter på varje sida och andas. Bra för rygg, mage, höft och inre organ.

    Foto: TOMAS ONEBORG

Tipsa och dela

Stefan Attefall Northland

Northland och Pajala körde över ministern

Pajala lät Northland bygga utan regeringens godkännande.

East Capitals vd hyllar saudiska börsbolag

Räds inte hög risk: "Ett globalt fenomen".

Sandvik-vd får
rejält lönelyft

Lyfter miljoner – trots svag aktie.

perspektiv

”Volvo måste göra som en modig general i krig”

Fröberg: Därför bygger Volvo en miljardfabrik just nu.

Ben Bernanke börjar med sociala medier

Förre Fed-chefen: Skönt att få prata fritt.

Köpräd i Axis-aktien sätter press på Canon

Aktivistfond säkrar över 10 procent i Axis.

ANALYS

Spotifys framgångssaga i limbo efter nytt dråpslag

Harry Amster: Svenska succén kan visa sig bli en mardröm.

Världsstjärnor väljer bort Spotify

Bakslag

Madonna, Daft Punk och Kanye West lämnar.

Dollarn ställer till det
för norska flygvapnet

Försvar

Notan kan stiga med 14 miljarder.

Bostadssäljare under lupp i deklarationen

inför deklarationen

Allt fler deklarerar på internet – men se upp med det här.

De fem bästa deklarationstipsen

deklarera

Creutzer: Avdragen du ska titta extra på.

OECD förordar lägre svenska ingångslöner

Rapport

Vill minska anställningstryggheten.

Soros redo plöja in miljarder i Ukraina

Finanslegendaren: "Det finns konkreta idéer".

Skolbarn på gatan välkomnar de svenska gästerna. Bildspecial | 1975

Sveriges miljardfiasko
i Nordkorea fyller 40 år

”Vi var kanske lite naiva och drevs av politiska överväganden.”

Experterna varnar: ”Bind inte alla lån”

Bostad

Så här försöker bankerna locka dig.

Ny konkurrent – här får Volvo passa sig

Biltest

VW Passat är en prisvärd utmanare.

Kina slopar fördelar
för utländska bolag

Slut på skattelättnader och markrabatter.

MP utesluter inte
längre kolkraftsaffär

Energi

Nu anklagas partiet för valsvek.

I slutet av året, när man hoppas få igång produktionen, ska fabriken ha 1 100 anställda. Fordon

Volvo miljardsatsar
på ny bilfabrik i USA

Håkan Samuelsson: ”I dag blev vi en global biltillverkare.”

Svensk polis vill ha
uppgifter från Apple

Digitalt

För att utreda hatbrott på nätet.

Ännu fler tror på
högre bostadspriser

Bostad

Väntar sig att stigningen fortsätter.

Detta händer måndag 30 mars

Agenda

EMU konjunkturbarometer, OECD-rapport om Sverige.

Anders Berglund, Sverigechef Google. digitalt

”Sverige får kämpa för att behålla ledartröjan”

Google-chefen om varför Sverige tappar som IT-nation.

Fulstream i folkhem: Nu är det ok att stjäla!

Jan Scherman

Hela familjer surfar olagligt.

Nätverka och mingla
dig framåt på jobbet

Karriär

De startade internt nätverk för unga.

Så hittar du de rätta kontakterna

Nätverksexperten Helene Engström ger sina bästa tips.

En kraftmätning
i lerig skogsmark

Biltest

Land Rover en bredsida mot Volvo.

Jobben som snabbt slås ut av datorerna

Inte i första hand låglönejobb som försvinner.

Robottätt på jättelika prylmässan

Svd i las vegas

Nu öppnas dörrarna till CES.

Annika Creutzer. deklarera

Annika Creutzers fem bästa deklarationstips

Nationalekonomen guidar dig rätt i deklarationen.

Saabs konkurrent
drar sig ur flygstrid

Export

Potentiellt gigantisk order till USA.

Mer av feta vinster
att vänta från bolaget

Aktiespararen

Här är en långsiktig vinnare.

SvD Börsforum

”Högre lön ger INTE bättre resultat”

aktuellt

”Motivation inte så enkelt.”

”Snowden hade upptäckts direkt”

Ericsson utvecklar ny datasäkerhet.

Ölentreprenören Björn Falkeström har ett gott öga till den malthaltiga drycken. Han började redan i tidiga tonåren att experimentera med att göra egen öl. Med mindre lyckat resultat. Men trägen vinner, i dag har hans Ipa-öl tagit marknaden med storm och han planerar att fyrdubbla produktionen. SvD Affärsbragd

”Det sade bara poff! Ölintresset exploderade”

Björn Falkeström ser till att det jäser utanför Hedemora.

Här är läsarnas tio kandidater

SvD Affärsbragd

Dags att utse 2015 års entreprenör.

Trulig Kapitän möter
muskel-Chevrolet

Läsarbilden

Vår – och bensin – ligger i luften.

Kultur lockar fram bättre ledarskap

Omkring 50 chefer deltog i hennes studie.

Än lönar det sig att
att leta bland räntor

sparande

Det finns de som betalar hyggligt.

Japanfonderna är årets vinnare

Stark yen och regeringens löften ligger bakom.

Sparande
Pokerturnering på Casino Cosmopol.

”Definitivt hög risk på börsen just nu”

Här är experternas bästa tips.

FOTO: Magnus Liam Karlsson

SvD Affärsbragd
Jacob de Geer, Markus Persson, Gunilla von Platen och Jessica Löfström är fyra av dem som nominerats i tävlingen SvD Affärsbragd 2015.

Rösta fram din favoritentreprenör här!

Nya Räntekartan

Betalar du för mycket för ditt bolån? Klicka här!

SvD granskar SCA:s flyg
Flygplansflottan i Bromma Business Jet, som SCA äger tillsammans med Sandvik och Industrivärden, har helt nyligen utökats med två flygplan av modellen Falcon 7X.

Miljöprofilerade SCA tar med både fruar och barn på bolagets affärsflyg.

FOTO: Dassualt

Webb-tv: Fröberg testar

Följ med SvD:s Jonas Fröberg och Magnus Hjalmarson Neideman på fartfyllda biltester.

2 MINUTER
SvD Näringslivs Andreas Cervenka och Katarina Hugo i "2 minuter".

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs nya webbserie

FOTO: SvD.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.32+1,5 %546,84
Nasdaq, 21.47+1,1 %4 946,67
DAX, 17.35+1,8 %12 086,01
FTSE, 17.35+0,5 %6 891,43
Nikkei, 08.00+0,7 %19 411,40
Visa fler index

Valutor

Euro, 22.02-0,5 %9,31 SEK
USD, 22.02+0,3 %8,61 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 22.02+0,1 %56,19
Guld, 22.02-1,1 %1 185,54
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 08.59-0,0 %-0,28 %
5 år, 16.10-0,1 %0,04 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Bloggar
SvD Näringslivs profiler Patricia Hedelius och Jonas Fröberg.

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

FOTO: SvD/Montage.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook