Sommaryoga i åtta övningar

17 juli 2012 kl 10:43, uppdaterad:25 februari 2014 kl 20:54

Bildspel

  • Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam)
Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam) Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam)
Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam) Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Variant på huvudstående, även kallad clownen. (Sirshasana)
Sitt i klippställningen. Sätt ned dina händer i mattan framför dig. Lägg pannan mellan handflatorna innan hårfästets början. Viktigt: rikta dina armbågar bakåt längs med kroppen. Andas in och pressa stjärten upp mot taket med raka ben. Böj nu höger ben och för höger knä mot höger armbåge. Känn balansen där och andas och slappna av. Hittar du balansen gör du samma sak med vänster knä och vänster armbåge. Hitta balansen och slut ögonen och andas djupa andetag. Slut ögonen och rikta uppmärksamheten mellan ögonbrynen, som kallas tredje ögat. Hjärnan fylls av syrerikt blod och cellerna i kroppen vitaliseras.

    Variant på huvudstående, även kallad clownen. (Sirshasana) Sitt i klippställningen. Sätt ned dina händer i mattan framför dig. Lägg pannan mellan handflatorna innan hårfästets början. Viktigt: rikta dina armbågar bakåt längs med kroppen. Andas in och pressa stjärten upp mot taket med raka ben. Böj nu höger ben och för höger knä mot höger armbåge. Känn balansen där och andas och slappna av. Hittar du balansen gör du samma sak med vänster knä och vänster armbåge. Hitta balansen och slut ögonen och andas djupa andetag. Slut ögonen och rikta uppmärksamheten mellan ögonbrynen, som kallas tredje ögat. Hjärnan fylls av syrerikt blod och cellerna i kroppen vitaliseras.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Fisken. (Matsyasana)
Ligg på rygg med fötterna ihop. Armarna ska vara under ryggen med handflatorna under stjärten. Handflatorna ska vara ned mot mattan. Flexa fötterna och andas in. Titta på tårna. Böj huvudet bakåt. Ha kroppens tyngd på armbågarna. Toppen av huvudet nuddar mattan. Slut ögonen. Andas djupa andetag. Ryggradsförlängare och bra för dina lungor.

    Fisken. (Matsyasana) Ligg på rygg med fötterna ihop. Armarna ska vara under ryggen med handflatorna under stjärten. Handflatorna ska vara ned mot mattan. Flexa fötterna och andas in. Titta på tårna. Böj huvudet bakåt. Ha kroppens tyngd på armbågarna. Toppen av huvudet nuddar mattan. Slut ögonen. Andas djupa andetag. Ryggradsförlängare och bra för dina lungor.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Halv brygga. (Setubandhasana)
Ligg på rygg, benen höftbredd isär. Kliv in ett steg mot stjärten med fötterna. Pressa dina höfter uppåt. Med raka armar flätar du ihop dina fingrar under ryggen och pressar ner armarna mot underlaget. Andas in och lyft upp höger ben rakt upp. Andas ut och kom ner med benet. Andas in och ta upp vänster ben rakt upp i luften. Andas ut och ta ner benet. Stå kvar och andas in och pressa upp höfterna ytterligare en gång mot taket och andas ut och kom ner och lägg dig på rygg och vila. Repetera gärna.

    Halv brygga. (Setubandhasana) Ligg på rygg, benen höftbredd isär. Kliv in ett steg mot stjärten med fötterna. Pressa dina höfter uppåt. Med raka armar flätar du ihop dina fingrar under ryggen och pressar ner armarna mot underlaget. Andas in och lyft upp höger ben rakt upp. Andas ut och kom ner med benet. Andas in och ta upp vänster ben rakt upp i luften. Andas ut och ta ner benet. Stå kvar och andas in och pressa upp höfterna ytterligare en gång mot taket och andas ut och kom ner och lägg dig på rygg och vila. Repetera gärna.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Kamelen. (Ustrasana)
Stå på knäna, höftbredd isär. Tårna i mattan. Hälarna upp. Bröstet riktas framåt. Axlarna bakåt. Gå med en hand i taget och ta tag i dina hälar med tummen inåt. Böj huvudet bakåt. Rikta höfterna framåt och slappna av i bröstkorgen. Slut ögonen och andas. Detta öppnar ditt hjärtchakra. Väldigt kraftfull övning.

    Kamelen. (Ustrasana) Stå på knäna, höftbredd isär. Tårna i mattan. Hälarna upp. Bröstet riktas framåt. Axlarna bakåt. Gå med en hand i taget och ta tag i dina hälar med tummen inåt. Böj huvudet bakåt. Rikta höfterna framåt och slappna av i bröstkorgen. Slut ögonen och andas. Detta öppnar ditt hjärtchakra. Väldigt kraftfull övning.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Sittande framåtböj. (Paschimottanasana)
Sitt på stjärten. Andas in och lyft armarna rakt upp tätt mot öronen. Slappna av i axlarna. Andas ut och kom framåt med höfter och rak rygg. Ta tag någon stans på benen och ha kvar din raka rygg och titta rakt fram. Pressa ner benen mot mattan. Långa djupa andetag. Slappna av i axlarna. Bra för rygg och ischiasnerv.

    Sittande framåtböj. (Paschimottanasana) Sitt på stjärten. Andas in och lyft armarna rakt upp tätt mot öronen. Slappna av i axlarna. Andas ut och kom framåt med höfter och rak rygg. Ta tag någon stans på benen och ha kvar din raka rygg och titta rakt fram. Pressa ner benen mot mattan. Långa djupa andetag. Slappna av i axlarna. Bra för rygg och ischiasnerv.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Skulderstående. (Salamba sarvangasana)
Ligg på rygg. Handflatorna ned mot mattan. Benen ihop. Andas in och sväng upp benen och stjärten mot taket. Ta tag med dina handflator, som är sammanlänkade med tummarna, och stöd ryggen. Benen ska vara rakt upp och fötterna avslappnade. Tyngden ska vara på dina armbågar och axlar. Hakan ska vara en bit från bröstkorgen. Hitta balansen och slappna av. Andas genom näsan. Skulderstående är lymfdränerande.

    Skulderstående. (Salamba sarvangasana) Ligg på rygg. Handflatorna ned mot mattan. Benen ihop. Andas in och sväng upp benen och stjärten mot taket. Ta tag med dina handflator, som är sammanlänkade med tummarna, och stöd ryggen. Benen ska vara rakt upp och fötterna avslappnade. Tyngden ska vara på dina armbågar och axlar. Hakan ska vara en bit från bröstkorgen. Hitta balansen och slappna av. Andas genom näsan. Skulderstående är lymfdränerande.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Kattsträckning. (Jathara parivrtti)
Ligg på rygg med handflatorna neråt. Andas in och lyft höger ben rakt upp. Böj benet och vrid ned knäet mot vänster sida rakt ner i golvet. Ta tag med vänster hand på höger knä. Vrid ner knäet hela vägen ner till golvet. Sträck ut höger arm och vrid huvudet till höger och titta på höger handflata som är vänd mot taket. Gör motsatt sida på samma sätt fast tvärtom. Ligg två minuter på varje sida och andas. Bra för rygg, mage, höft och inre organ.

    Kattsträckning. (Jathara parivrtti) Ligg på rygg med handflatorna neråt. Andas in och lyft höger ben rakt upp. Böj benet och vrid ned knäet mot vänster sida rakt ner i golvet. Ta tag med vänster hand på höger knä. Vrid ner knäet hela vägen ner till golvet. Sträck ut höger arm och vrid huvudet till höger och titta på höger handflata som är vänd mot taket. Gör motsatt sida på samma sätt fast tvärtom. Ligg två minuter på varje sida och andas. Bra för rygg, mage, höft och inre organ.

    Foto: TOMAS ONEBORG

Tipsa och dela

Perspektiv | Frida Andersson

Livbolagen får svårt att leverera i lågränteläget

Viktigt att veta vad du vill med dina pensionspengar.

”Deras beräkningar är skakiga, inte mina”

E O Svensson till motattack i "Lars-kampen".

Teknikkrig väntar om framtidens miljöbil

Stora pengar pengar krävs oavsett teknikval.

Kartläggning av löner saknar könsanalysen

Jämställdhet

De flesta företag underkänns.

Färre svenskar dör – men fler vill begrava

"Många tror att man tjänar mycket pengar".

Svenskarna vill inte ha pengar på fickan

Om tre år blir dina nuvarande sedlar värdelösa.

Doldis tar sig an den svenska skolkrisen

Lärarförbundet

Tar över efter Eva-Lis Sirén.

Så får du fram ditt budskap hela vägen

Växande intresse i Sverige för NLP-metodiken.

Krönika | Jan Scherman

”Så fort du är inloggad
är du också registrerad”

"Koll på kunden" en livsviktig annonsaffär för krisande medier.

It-haveri stängde ner bank – i en månad

Tvingas böta 650 miljoner kronor för fiaskot.

Festreklam fälld för
lättklädda ölflickor

Urringat

"Framställs som rena sexobjekt".

Teknisk analys av
fyra börsgiganter

Investtech

Rekommenderas köp eller sälj?

Ny linje kopplar ihop Kina – med Madrid

Världens längsta tågsträcka: 13 000 kilometer.

”Miljöbilen används bara som ett pr-trick”

USA

Motorkraft och super-flakbilar dominerar.

Lågprisfonderna
ökar bland sparare

"Symbolisk gräns" för billigare alternativen.

Cervenka | Altors mardröm

”En gång är ingen gång. Men fyra? Skojar du?”

Visst kan alla ha otur – men här är den en del av verksamheten.

Carnegie granskas efter kraschen

Banken riskerar 100-tals miljoner i skadestånd.

Staden som är hetast
i Sverige på Hemnet

Listor

Trenden: Allt färre vill bo i landsorten.

Stabil aktie som alltid blivit bra på lång sikt

Kurssvacka innebär läge för investering.

Här finns Sveriges
billigaste hotellnatt

Lista

Städerna med högst och lägst priser.

Hackare har läckt tusentals lösenord

Gruppen: Vi har miljontals kontouppgifter.

Staten placerar i
kärnvapenbolag

Pensionspengar

Tredje AP-fonden värst.

Marinkårens version av F-35 har övat starter och landningar från USS Wasp. Stridsflyg för miljarder

Så står sig Jas mot superplanet

bilder

SvD jämför USA:s dyrgrip med nya Gripen E.

New York-konsulat ska ge fler affärer

Löfven

"Vi stärker svensk närvaro i USA."

Gunhild Stordalen
har dödlig sjukdom

Berättar i intervju om sin kamp för livet.

Ökat tryck på Juncker att stoppa fifflet

De gröna i EU kräver undersökningskommitté.

”Kommer att kosta
samhället oerhört”

El

Kraftbolagen rasar mot nya miljökrav.

Perspektiv | Tomas Augustsson

Domen en klar framgång för Arlandas ledning

"Lättnaden var påtaglig bland företrädare för näringslivet."

Bolund svänger om
forskningsanslag

Finans

"Har tagit del av oron och kritiken."

Dyrbar vas var inte
alls från antiken

Bukowskis

Köparen kräver pengarna tillbaka.

Webb-tv

”Det är en jättebra bil som inte går att köpa”

tv

SvD:s motorredaktör testar Audi A7 h-tron.

Små pensionspengar
riskerar att ätas upp

Avgifter

En fälla att se upp för efter årsskiftet.

börsfest

Lyckad börsintroduktion för Carl Bennets Lifco

Men huvudägaren känner viss oro för världsekonomin.

”Monopolförsvarare
vill svartmåla oss”

SVD I USA

Norwegian-bossen slår tillbaka.

Utökade protester mot Norwegian

En grupp piloter har uppvaktat kongressen.

Inflygningsförbudet på Arlanda slopas

MILJÖDOM

"Orimligt stora trafikbegränsningar".

Biltrend: Hästkrafter
”Allt annat än subtil”

USA

Här är bilarna som alla andra vill likna.

I samband med att SCA, Sandvik och Industrivärden har tagit över Bromma Business Jet har flygplansflottan uppgraderats ordentligt. Här är ett av två Falcon 7X som köpts in för cirka 220 miljoner kronor styck.

Maktsfären satsar på exklusiva privatjet

Minimal redovisning till aktieinnehavarna.

FOTO: Andreas Fietz

SvD Story

Följ med till krisens Lettland med SvD Story – en helt ny digital läsupplevelse.

Webb-tv: Fröberg testar

Följ med SvD:s Jonas Fröberg och Magnus Hjalmarson Neideman på fartfyllda biltester.

2 MINUTER
SvD Näringslivs Andreas Cervenka och Katarina Hugo i "2 minuter".

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs nya webbserie

FOTO: SvD.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30+1,5 %465,30
Nasdaq, 23.40+0,2 %4 712,97
DAX, 17.35+2,6 %9 732,55
FTSE, 17.35+1,1 %6 750,76
Nikkei, 17.48+0,3 %17 357,51
Visa fler index

Valutor

Euro, 02.09-0,1 %9,24 SEK
USD, 02.09+0,0 %7,47 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 02.09-0,2 %80,34
Guld, 02.09-0,1 %1 200,19
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 09.02+0,0 %0,00 %
5 år, 15.49+0,1 %0,22 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar
SvD Näringslivs profiler Patricia Hedelius och Jonas Fröberg.

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

FOTO: SvD/Montage.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook