Sommaryoga i åtta övningar

17 juli 2012 kl 10:43, uppdaterad:25 februari 2014 kl 20:54

Bildspel

  • Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam)
Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam) Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam)
Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam) Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Variant på huvudstående, även kallad clownen. (Sirshasana)
Sitt i klippställningen. Sätt ned dina händer i mattan framför dig. Lägg pannan mellan handflatorna innan hårfästets början. Viktigt: rikta dina armbågar bakåt längs med kroppen. Andas in och pressa stjärten upp mot taket med raka ben. Böj nu höger ben och för höger knä mot höger armbåge. Känn balansen där och andas och slappna av. Hittar du balansen gör du samma sak med vänster knä och vänster armbåge. Hitta balansen och slut ögonen och andas djupa andetag. Slut ögonen och rikta uppmärksamheten mellan ögonbrynen, som kallas tredje ögat. Hjärnan fylls av syrerikt blod och cellerna i kroppen vitaliseras.

    Variant på huvudstående, även kallad clownen. (Sirshasana) Sitt i klippställningen. Sätt ned dina händer i mattan framför dig. Lägg pannan mellan handflatorna innan hårfästets början. Viktigt: rikta dina armbågar bakåt längs med kroppen. Andas in och pressa stjärten upp mot taket med raka ben. Böj nu höger ben och för höger knä mot höger armbåge. Känn balansen där och andas och slappna av. Hittar du balansen gör du samma sak med vänster knä och vänster armbåge. Hitta balansen och slut ögonen och andas djupa andetag. Slut ögonen och rikta uppmärksamheten mellan ögonbrynen, som kallas tredje ögat. Hjärnan fylls av syrerikt blod och cellerna i kroppen vitaliseras.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Fisken. (Matsyasana)
Ligg på rygg med fötterna ihop. Armarna ska vara under ryggen med handflatorna under stjärten. Handflatorna ska vara ned mot mattan. Flexa fötterna och andas in. Titta på tårna. Böj huvudet bakåt. Ha kroppens tyngd på armbågarna. Toppen av huvudet nuddar mattan. Slut ögonen. Andas djupa andetag. Ryggradsförlängare och bra för dina lungor.

    Fisken. (Matsyasana) Ligg på rygg med fötterna ihop. Armarna ska vara under ryggen med handflatorna under stjärten. Handflatorna ska vara ned mot mattan. Flexa fötterna och andas in. Titta på tårna. Böj huvudet bakåt. Ha kroppens tyngd på armbågarna. Toppen av huvudet nuddar mattan. Slut ögonen. Andas djupa andetag. Ryggradsförlängare och bra för dina lungor.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Halv brygga. (Setubandhasana)
Ligg på rygg, benen höftbredd isär. Kliv in ett steg mot stjärten med fötterna. Pressa dina höfter uppåt. Med raka armar flätar du ihop dina fingrar under ryggen och pressar ner armarna mot underlaget. Andas in och lyft upp höger ben rakt upp. Andas ut och kom ner med benet. Andas in och ta upp vänster ben rakt upp i luften. Andas ut och ta ner benet. Stå kvar och andas in och pressa upp höfterna ytterligare en gång mot taket och andas ut och kom ner och lägg dig på rygg och vila. Repetera gärna.

    Halv brygga. (Setubandhasana) Ligg på rygg, benen höftbredd isär. Kliv in ett steg mot stjärten med fötterna. Pressa dina höfter uppåt. Med raka armar flätar du ihop dina fingrar under ryggen och pressar ner armarna mot underlaget. Andas in och lyft upp höger ben rakt upp. Andas ut och kom ner med benet. Andas in och ta upp vänster ben rakt upp i luften. Andas ut och ta ner benet. Stå kvar och andas in och pressa upp höfterna ytterligare en gång mot taket och andas ut och kom ner och lägg dig på rygg och vila. Repetera gärna.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Kamelen. (Ustrasana)
Stå på knäna, höftbredd isär. Tårna i mattan. Hälarna upp. Bröstet riktas framåt. Axlarna bakåt. Gå med en hand i taget och ta tag i dina hälar med tummen inåt. Böj huvudet bakåt. Rikta höfterna framåt och slappna av i bröstkorgen. Slut ögonen och andas. Detta öppnar ditt hjärtchakra. Väldigt kraftfull övning.

    Kamelen. (Ustrasana) Stå på knäna, höftbredd isär. Tårna i mattan. Hälarna upp. Bröstet riktas framåt. Axlarna bakåt. Gå med en hand i taget och ta tag i dina hälar med tummen inåt. Böj huvudet bakåt. Rikta höfterna framåt och slappna av i bröstkorgen. Slut ögonen och andas. Detta öppnar ditt hjärtchakra. Väldigt kraftfull övning.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Sittande framåtböj. (Paschimottanasana)
Sitt på stjärten. Andas in och lyft armarna rakt upp tätt mot öronen. Slappna av i axlarna. Andas ut och kom framåt med höfter och rak rygg. Ta tag någon stans på benen och ha kvar din raka rygg och titta rakt fram. Pressa ner benen mot mattan. Långa djupa andetag. Slappna av i axlarna. Bra för rygg och ischiasnerv.

    Sittande framåtböj. (Paschimottanasana) Sitt på stjärten. Andas in och lyft armarna rakt upp tätt mot öronen. Slappna av i axlarna. Andas ut och kom framåt med höfter och rak rygg. Ta tag någon stans på benen och ha kvar din raka rygg och titta rakt fram. Pressa ner benen mot mattan. Långa djupa andetag. Slappna av i axlarna. Bra för rygg och ischiasnerv.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Skulderstående. (Salamba sarvangasana)
Ligg på rygg. Handflatorna ned mot mattan. Benen ihop. Andas in och sväng upp benen och stjärten mot taket. Ta tag med dina handflator, som är sammanlänkade med tummarna, och stöd ryggen. Benen ska vara rakt upp och fötterna avslappnade. Tyngden ska vara på dina armbågar och axlar. Hakan ska vara en bit från bröstkorgen. Hitta balansen och slappna av. Andas genom näsan. Skulderstående är lymfdränerande.

    Skulderstående. (Salamba sarvangasana) Ligg på rygg. Handflatorna ned mot mattan. Benen ihop. Andas in och sväng upp benen och stjärten mot taket. Ta tag med dina handflator, som är sammanlänkade med tummarna, och stöd ryggen. Benen ska vara rakt upp och fötterna avslappnade. Tyngden ska vara på dina armbågar och axlar. Hakan ska vara en bit från bröstkorgen. Hitta balansen och slappna av. Andas genom näsan. Skulderstående är lymfdränerande.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Kattsträckning. (Jathara parivrtti)
Ligg på rygg med handflatorna neråt. Andas in och lyft höger ben rakt upp. Böj benet och vrid ned knäet mot vänster sida rakt ner i golvet. Ta tag med vänster hand på höger knä. Vrid ner knäet hela vägen ner till golvet. Sträck ut höger arm och vrid huvudet till höger och titta på höger handflata som är vänd mot taket. Gör motsatt sida på samma sätt fast tvärtom. Ligg två minuter på varje sida och andas. Bra för rygg, mage, höft och inre organ.

    Kattsträckning. (Jathara parivrtti) Ligg på rygg med handflatorna neråt. Andas in och lyft höger ben rakt upp. Böj benet och vrid ned knäet mot vänster sida rakt ner i golvet. Ta tag med vänster hand på höger knä. Vrid ner knäet hela vägen ner till golvet. Sträck ut höger arm och vrid huvudet till höger och titta på höger handflata som är vänd mot taket. Gör motsatt sida på samma sätt fast tvärtom. Ligg två minuter på varje sida och andas. Bra för rygg, mage, höft och inre organ.

    Foto: TOMAS ONEBORG

Tipsa och dela

Maria Ferm, Miljöpartiets migrationspolitiska talesperson. uppgörelse

S har gjort upp med MP om migrationspolitiken

Dock ingår inte S hårda krav kring arbetskraftsinvandringen.

EU ger sig på den lågt hängande frukten

Säger sig ta ett krafttag mot skatteflykt.

Webb-tv

Stekhet marknad
för fritidshusen

Vädret påverkar

Detta vill köparen ha.

Grönt ljus för Airbus nya prestigeplan

nya bilder

Glädjebesked för flygplansbolaget.

SvD Börsforum

Kommer företagen klara ökad prispress?

makro

Effekterna av globala värdekedjor.

Nu skall det nya Telia Sonera växa fram

Hur skall bolaget göra med verksamheter i öst?

FN-ambassadör räds inte att gå i klinch

Porträtt

Hon vågar kalla Putin en lögnare.

SvD Börsforum

”Ytterligare bakslag är att vänta MTG”

aktier

Börsfallet slutar inte här.

Fridolin hotar med lag om kvotering år 2016

Minst 40 procent kvinnor krävs i styrelse.

EU: Irland ger Apple olagligt statligt stöd

apple

Kan resultera i miljardsmäll.

Hedelius affärer:
Så här blir du rik

"Att bli rik har lite med din inkomst att göra."

Microsoft väntas visa upp nytt Windows

Viktig lansering efter besvikelsen Windows 8.

King farligt nära ny lägstanivå på börsen

Skepsis till svenska spelbolagets potential.

Oro i Ryssland sänker Stenbecks mediejätte

börsras

Aktien faller tungt efter spridd osäkerhet i Ryssland.

HSB:s huvudkontor på Fleminggatan i Stockholm. väcker reaktioner

”Bospararna är de som fått betala för kalaset”

Intern kritik mot HSB:s hantering av bospararnas pengar.

Stora misstag när skatt på villa sätts

bostad

Felvärderat med i snitt 306 000 kronor.

Ford vinstvarnade och aktien föll på börsen

Sänkte prognos för helårets vinst före skatt.

Julen blir inte alltid som man tänkt sig

pengar

Börja julspara redan nu.

test | mobiltelefoner

Nya Z3-modellerna är det bästa Sony presterat

Mobiltillverkaren satsar på små men stadiga förbättringar.

Ello - ny utmanare till Facebook

Inbjudningarna till nätverket säljs på Ebay för upp till 500 dollar.

Få laddningsstolpar sätter käppar i hjulen

Tjänstebil

Duell mellan e-Golf och Volvo V40.

E-Golf likadan som en vanlig Golf

Webb-tv

Häng med Jonas Fröberg i jakten på laddning.

Parissalongens tio
intressantaste bilar

motor

Svenskhopp och en mystiska superbil.

Familjer hotas om ränteavdrag slopas

bostad

SCB: Barnfamiljer drabbas hårdast.

Har du rätt ränta på ditt bolån?

RÄNTEKARTAN

Jämför din ränta med tusentals andra.

Skånsk näringslivsprofil död

Affärsmannen Bo Håkansson har avlidit i en motocrossolycka.

perspektiv | peter alestig

Instagram förbjuds
i Kina efter kravaller

bildspecial

Regimen stoppar obekväma bilder.

Två köpkandidater och en negativ aktie

Analys av Nobia, Swedbank och Sandvik.

Detaljhandeln steg mycket mer än väntat

SCB/HUI

Sällanköpshandeln gjorde ett ryck.

Ikea ger 45 miljoner mot ebola

”Behöver omedelbara resurser”.

”Något som är större än att försörja sig”

chef

Han utbildar framtidens ledare.

Årets företagarkommun

Den forna bruksorten där företagen blomstrar

Kävlinge kommun i Skåne har rest sig från tidigare motgångar.

”Vi lyfter fram de små företagen”

UC

Därför är Kävlinge Årets Företagarkommun 2014.

Telia upptäcker
fel i Kazakstan

Vissa leverantörskontrakt strider mot riktlinjer.

Alfa Laval-order för 120 miljoner

Levererar vattenpumpsystem till oljeborrplattform utanför Kanada.

Många drömmare
på bostadssajter

Bostad

Bara 60 procent är köpare eller säljare.

Här är Apples största floppar och missar

Veckans böjda Iphone 6 inte enda bakslaget.

En billig och något annorlunda stadsbil

biltest

SvD har provat Citroën C4 Cactus.

Räntefifflet

SEB:s smyghöjning kan vara olaglig

Får in halv miljard extra.

FOTO: TT

Tema: Tjänstebil
”Alla måste älska elbilen”, säger lantbrukaren Arthur Buhrenstjerna och syftar på att varje gång dieselpickupen står parkerad sparas pengar. ”Både vi själva och våra anställda trivs mycket bra med vår Nissan Leaf, och man lär sig snabbt att köra så snålt som möjligt”, säger han om bilen som han och hustrun Catherine Buhrenstjerna köpte för ett år sedan.

”Vi sparar cirka 3500 i månaden”

FOTO: Karin Grip

VALSNACK

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs webbserie

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30+0,6 %447,54
Nasdaq, 17.36+0,3 %4 520,55
DAX, 17.35+0,5 %9 474,30
FTSE, 17.22-0,3 %6 629,24
Nikkei, 08.21-0,8 %16 173,52
Visa fler index

Valutor

Euro, 17.51-0,9 %9,11 SEK
USD, 17.51-0,3 %7,22 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 17.51-2,5 %94,71
Guld, 17.51-0,6 %1 207,98
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 08.43+0,0 %0,14 %
5 år, 16.14+0,0 %0,56 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook