Sommaryoga i åtta övningar

17 juli 2012 kl 10:43, uppdaterad:25 februari 2014 kl 20:54

Bildspel

  • Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam)
Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam) Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam)
Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam) Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Variant på huvudstående, även kallad clownen. (Sirshasana)
Sitt i klippställningen. Sätt ned dina händer i mattan framför dig. Lägg pannan mellan handflatorna innan hårfästets början. Viktigt: rikta dina armbågar bakåt längs med kroppen. Andas in och pressa stjärten upp mot taket med raka ben. Böj nu höger ben och för höger knä mot höger armbåge. Känn balansen där och andas och slappna av. Hittar du balansen gör du samma sak med vänster knä och vänster armbåge. Hitta balansen och slut ögonen och andas djupa andetag. Slut ögonen och rikta uppmärksamheten mellan ögonbrynen, som kallas tredje ögat. Hjärnan fylls av syrerikt blod och cellerna i kroppen vitaliseras.

    Variant på huvudstående, även kallad clownen. (Sirshasana) Sitt i klippställningen. Sätt ned dina händer i mattan framför dig. Lägg pannan mellan handflatorna innan hårfästets början. Viktigt: rikta dina armbågar bakåt längs med kroppen. Andas in och pressa stjärten upp mot taket med raka ben. Böj nu höger ben och för höger knä mot höger armbåge. Känn balansen där och andas och slappna av. Hittar du balansen gör du samma sak med vänster knä och vänster armbåge. Hitta balansen och slut ögonen och andas djupa andetag. Slut ögonen och rikta uppmärksamheten mellan ögonbrynen, som kallas tredje ögat. Hjärnan fylls av syrerikt blod och cellerna i kroppen vitaliseras.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Fisken. (Matsyasana)
Ligg på rygg med fötterna ihop. Armarna ska vara under ryggen med handflatorna under stjärten. Handflatorna ska vara ned mot mattan. Flexa fötterna och andas in. Titta på tårna. Böj huvudet bakåt. Ha kroppens tyngd på armbågarna. Toppen av huvudet nuddar mattan. Slut ögonen. Andas djupa andetag. Ryggradsförlängare och bra för dina lungor.

    Fisken. (Matsyasana) Ligg på rygg med fötterna ihop. Armarna ska vara under ryggen med handflatorna under stjärten. Handflatorna ska vara ned mot mattan. Flexa fötterna och andas in. Titta på tårna. Böj huvudet bakåt. Ha kroppens tyngd på armbågarna. Toppen av huvudet nuddar mattan. Slut ögonen. Andas djupa andetag. Ryggradsförlängare och bra för dina lungor.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Halv brygga. (Setubandhasana)
Ligg på rygg, benen höftbredd isär. Kliv in ett steg mot stjärten med fötterna. Pressa dina höfter uppåt. Med raka armar flätar du ihop dina fingrar under ryggen och pressar ner armarna mot underlaget. Andas in och lyft upp höger ben rakt upp. Andas ut och kom ner med benet. Andas in och ta upp vänster ben rakt upp i luften. Andas ut och ta ner benet. Stå kvar och andas in och pressa upp höfterna ytterligare en gång mot taket och andas ut och kom ner och lägg dig på rygg och vila. Repetera gärna.

    Halv brygga. (Setubandhasana) Ligg på rygg, benen höftbredd isär. Kliv in ett steg mot stjärten med fötterna. Pressa dina höfter uppåt. Med raka armar flätar du ihop dina fingrar under ryggen och pressar ner armarna mot underlaget. Andas in och lyft upp höger ben rakt upp. Andas ut och kom ner med benet. Andas in och ta upp vänster ben rakt upp i luften. Andas ut och ta ner benet. Stå kvar och andas in och pressa upp höfterna ytterligare en gång mot taket och andas ut och kom ner och lägg dig på rygg och vila. Repetera gärna.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Kamelen. (Ustrasana)
Stå på knäna, höftbredd isär. Tårna i mattan. Hälarna upp. Bröstet riktas framåt. Axlarna bakåt. Gå med en hand i taget och ta tag i dina hälar med tummen inåt. Böj huvudet bakåt. Rikta höfterna framåt och slappna av i bröstkorgen. Slut ögonen och andas. Detta öppnar ditt hjärtchakra. Väldigt kraftfull övning.

    Kamelen. (Ustrasana) Stå på knäna, höftbredd isär. Tårna i mattan. Hälarna upp. Bröstet riktas framåt. Axlarna bakåt. Gå med en hand i taget och ta tag i dina hälar med tummen inåt. Böj huvudet bakåt. Rikta höfterna framåt och slappna av i bröstkorgen. Slut ögonen och andas. Detta öppnar ditt hjärtchakra. Väldigt kraftfull övning.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Sittande framåtböj. (Paschimottanasana)
Sitt på stjärten. Andas in och lyft armarna rakt upp tätt mot öronen. Slappna av i axlarna. Andas ut och kom framåt med höfter och rak rygg. Ta tag någon stans på benen och ha kvar din raka rygg och titta rakt fram. Pressa ner benen mot mattan. Långa djupa andetag. Slappna av i axlarna. Bra för rygg och ischiasnerv.

    Sittande framåtböj. (Paschimottanasana) Sitt på stjärten. Andas in och lyft armarna rakt upp tätt mot öronen. Slappna av i axlarna. Andas ut och kom framåt med höfter och rak rygg. Ta tag någon stans på benen och ha kvar din raka rygg och titta rakt fram. Pressa ner benen mot mattan. Långa djupa andetag. Slappna av i axlarna. Bra för rygg och ischiasnerv.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Skulderstående. (Salamba sarvangasana)
Ligg på rygg. Handflatorna ned mot mattan. Benen ihop. Andas in och sväng upp benen och stjärten mot taket. Ta tag med dina handflator, som är sammanlänkade med tummarna, och stöd ryggen. Benen ska vara rakt upp och fötterna avslappnade. Tyngden ska vara på dina armbågar och axlar. Hakan ska vara en bit från bröstkorgen. Hitta balansen och slappna av. Andas genom näsan. Skulderstående är lymfdränerande.

    Skulderstående. (Salamba sarvangasana) Ligg på rygg. Handflatorna ned mot mattan. Benen ihop. Andas in och sväng upp benen och stjärten mot taket. Ta tag med dina handflator, som är sammanlänkade med tummarna, och stöd ryggen. Benen ska vara rakt upp och fötterna avslappnade. Tyngden ska vara på dina armbågar och axlar. Hakan ska vara en bit från bröstkorgen. Hitta balansen och slappna av. Andas genom näsan. Skulderstående är lymfdränerande.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Kattsträckning. (Jathara parivrtti)
Ligg på rygg med handflatorna neråt. Andas in och lyft höger ben rakt upp. Böj benet och vrid ned knäet mot vänster sida rakt ner i golvet. Ta tag med vänster hand på höger knä. Vrid ner knäet hela vägen ner till golvet. Sträck ut höger arm och vrid huvudet till höger och titta på höger handflata som är vänd mot taket. Gör motsatt sida på samma sätt fast tvärtom. Ligg två minuter på varje sida och andas. Bra för rygg, mage, höft och inre organ.

    Kattsträckning. (Jathara parivrtti) Ligg på rygg med handflatorna neråt. Andas in och lyft höger ben rakt upp. Böj benet och vrid ned knäet mot vänster sida rakt ner i golvet. Ta tag med vänster hand på höger knä. Vrid ner knäet hela vägen ner till golvet. Sträck ut höger arm och vrid huvudet till höger och titta på höger handflata som är vänd mot taket. Gör motsatt sida på samma sätt fast tvärtom. Ligg två minuter på varje sida och andas. Bra för rygg, mage, höft och inre organ.

    Foto: TOMAS ONEBORG

Tipsa och dela

Skylten är en av många i Argentina som uttrycker sitt missnöje över landets ekonomiska situation. "I morgon Braden eller Peron, i dag Griesa eller Cristina", vilket refererar till skulddispyten mellan Argentinas president Cristina Fernandez och hedgefonden NML Capital, där förhandlingarna sköts av domare Thomas Griesa. perspektiv

”Argentina har hamnat
i en svår juridisk rävsax”

Björn Lindahl förklarar varför landet inte är riktigt bankrutt.

Avgörande lansering
väntar datahanterare

Porträtt

”I Sverige får vi saker gjorda.”

EU stoppar kapital till fem nya ryska banker

nytt beslut

Del av utökade sanktionspaketet.

Ӏr det samma bolag
som vi pratar om?”

Nordic Mines

Ovetande om handelsstoppet.

Digitalt lyft gav vinst för skivbolagsjätten

musik

Högre intäkter från strömmad musik.

Bryggerierna jublade under fotbolls-VM

Rekordhög försäljning under mästerskapet.

Portugisisk krisbank rasar över 40 procent

Delår

Rapporterade förlust på flera miljarder.

perspektiv

”Möjligt att Pfizer lägger ett sockrat bud på Astra”

Strandberg om den starka rapporten och jättens uppvaktning.

Nya miljardböter för Ryssland om Yukos

tvist

Andra domslutet på bara en vecka.

SvD Börsforum

”Ägarna säljer av i Manchester United”

aktier

Stort intresse trots svag placering.

Statens budget gick med underskott i juni

rapport

Stor skillnad jämfört med förra året.

Facken jublar över
McDonalds-beslut

Arbetsliv

Får inte skylla på franchiseägare.

Nokia vill köpa del av Panasonic

digitalt

Trådlösa nätverk lockar jätten • Så ser den tänkta affären ut.

Meda i miljardaffär med italienskt bolag

Köper Rottapharm Madaus för 21,2 miljarder.

I centrala Köpenhamn säljs bostäder till skyhöga priser, medan förorterna har halkat efter. Bostadsrally

”Gör om samma misstag – vi har inte lärt oss nåt”

Efter bubblan säljs bostäder till skyhöga priser i Köpenhamn.

Förorten däckades helt av bubblan

skulder

Utanför centrala Köpenhamn lever krisen ännu.

Astra tror på starkt år – höjer prognosen

rapport

Så blev läkemedelsbolagets vinst.

Kedja återkallar kött efter salmonella-hot

handel

Hamburgare har sålts över hela landet.

Oxfilén var färgad fläskfilé

skandaler

Flera stora köttskandaler senaste åren.

Samsung tappar på mobilmarknaden

digitalt

Får stryk av kinesiska konkurrenter.

Vinstras för Sydkoreas elektronikjätte

rapport

Nära 20 procent lägre nettovinst • Ökad konkurrens.

Halvårshögsta på Tokyobörsen

japan

Positiva USA-tillväxt • Exportörer gynnades av svagare yen.

Argentinare demonstrerar på onsdagen i stöd för sin regering. argentinas konkurs

”Vart tionde år eller så inträffar en katastrof”

Folket vana vid kraschande ekonomi • Så säger analytikerna.

Argentina är statsbankrutt

Medlare:

”Kommer drabba vanliga människor”

Detta händer torsdag 31 juli

agenda

Astra Zenecas rapport, makrosiffror från USA och Tyskland.

Dollarn ned efter
Feds räntebesked

USA

Statspappersräntor vänder svagt ned.

Lans överklagar till
Högsta domstolen

Tvist

Uppfinnaren vill slippa miljonbetalning.

Stora pengar att
spara på nytt elavtal

Energi

Ett telefonsamtal kan ge tusenlappar.

Chodorkovskij gäckar
ryska makten igen

Porträtt

Staten ska betala enorm summa.

Förbudet slopat – nu ska Xbox säljas i Kina

spel

Landet har lättat på 14 år gamla regler.

Sex miljardbolag som startades i ett garage

lista

Har gått från hemmaprojekt till giganter.

Big Mac-index visar att kronan är för dyr

mätning

Den fjärde mest uppblåsta valutan.

perspektiv

”EU:s band till Ryssland ses tydligt i det finstilta”

Küchler om varför unionens sanktioner är verkningslösa.

Tillväxten i USA på högre nivå än väntat

bnp

Statistiken fick dollarn att stärkas direkt.

”Vart seglar Kinas
skuldballong?”

Perspektiv

Per Lindvall om en möjlig röra.

SvD Börsforum

Miljardärens böter:
0,00012 procent

Aktier

Svensk oljemagnat viftar bort böter.

sparande

Här är fonderna som har gått bäst under halvåret

Bra utväxling för den som satsat på tillväxtmarknader och guld.

Bilägare varnas för
oseriös nätvärdering

Motor

Bluffsajterna skickar saftiga fakturor.

Skandalförvaltaren
drar in nya miljarder

insiderhandel

Cohens förmögenhet sväller.

Han har miljarder
skäl att sluta jobba

Avtal

Norrman får tidernas avgångsvederlag.

lista

Kriserna som tvingat företag till namnbyte

Tio samtida försök att tvätta varumärket.

FOTO: Sang Tan/Ap

VALSNACK

Här kan du se alla avsnitt av webb-tv-programmet Valsnack inför höstens riksdagsval.

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-1,2 %446,05
Nasdaq, 19.22-1,7 %4 385,00
DAX, 17.35-1,9 %9 407,48
FTSE, 17.35-0,6 %6 730,11
Nikkei, 08.21-0,2 %15 620,77
Visa fler index

Valutor

Euro, 19.37+0,2 %9,24 SEK
USD, 19.37+0,2 %6,90 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 19.37-0,4 %105,60
Guld, 19.37-1,1 %1 282,39
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 07.30+0,0 %0,15 %
5 år, 15.43-0,1 %0,79 %
Visa fler räntor
STHLM DIGITAL

Premiär för SvD:s nya startup-satsning.

Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook