Sommaryoga i åtta övningar

17 juli 2012 kl 10:43, uppdaterad:25 februari 2014 kl 20:54

Bildspel

  • Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam)
Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam) Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam)
Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Växelvis näsborrandning. (Nadi Shodhana Pranayam) Sitt bekvämt i Sukhasana, lätt korslagda ben. Forma vänster hand i Jnana Mudra: vik in pekfingret vid botten av tummen. Låt handflatan ligga ned mot vänster knä. Forma höger hand i Vishnu Mudra: pekfinger och långfinger i höger handflata. Placera handens ovansida på höger knä. Slut ögonen och ta ett djupt andetag och slappna av i dina axlar. För upp höger tumme mot höger näsborre och andas tyst in luft med vidgad vänster näsborre. Andas in långsamt och djupt, sedan utan att stanna av din andning trycker du till vänster näsborre med lillfinger och ringfinger, släpper höger näsborre och låter luften sakta sippra ut tills luften tar slut. Andas då in genom höger näsborre lugnt och stilla. Tryck till höger näsborre med höger tumme och släpp vänster näsborre och låt luften tyst sakta sippra ut. Detta är ett varv. Du kan göra tolv varv. Nadi Shodhana balanserar höger och vänster hjärnhalva.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Variant på huvudstående, även kallad clownen. (Sirshasana)
Sitt i klippställningen. Sätt ned dina händer i mattan framför dig. Lägg pannan mellan handflatorna innan hårfästets början. Viktigt: rikta dina armbågar bakåt längs med kroppen. Andas in och pressa stjärten upp mot taket med raka ben. Böj nu höger ben och för höger knä mot höger armbåge. Känn balansen där och andas och slappna av. Hittar du balansen gör du samma sak med vänster knä och vänster armbåge. Hitta balansen och slut ögonen och andas djupa andetag. Slut ögonen och rikta uppmärksamheten mellan ögonbrynen, som kallas tredje ögat. Hjärnan fylls av syrerikt blod och cellerna i kroppen vitaliseras.

    Variant på huvudstående, även kallad clownen. (Sirshasana) Sitt i klippställningen. Sätt ned dina händer i mattan framför dig. Lägg pannan mellan handflatorna innan hårfästets början. Viktigt: rikta dina armbågar bakåt längs med kroppen. Andas in och pressa stjärten upp mot taket med raka ben. Böj nu höger ben och för höger knä mot höger armbåge. Känn balansen där och andas och slappna av. Hittar du balansen gör du samma sak med vänster knä och vänster armbåge. Hitta balansen och slut ögonen och andas djupa andetag. Slut ögonen och rikta uppmärksamheten mellan ögonbrynen, som kallas tredje ögat. Hjärnan fylls av syrerikt blod och cellerna i kroppen vitaliseras.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Fisken. (Matsyasana)
Ligg på rygg med fötterna ihop. Armarna ska vara under ryggen med handflatorna under stjärten. Handflatorna ska vara ned mot mattan. Flexa fötterna och andas in. Titta på tårna. Böj huvudet bakåt. Ha kroppens tyngd på armbågarna. Toppen av huvudet nuddar mattan. Slut ögonen. Andas djupa andetag. Ryggradsförlängare och bra för dina lungor.

    Fisken. (Matsyasana) Ligg på rygg med fötterna ihop. Armarna ska vara under ryggen med handflatorna under stjärten. Handflatorna ska vara ned mot mattan. Flexa fötterna och andas in. Titta på tårna. Böj huvudet bakåt. Ha kroppens tyngd på armbågarna. Toppen av huvudet nuddar mattan. Slut ögonen. Andas djupa andetag. Ryggradsförlängare och bra för dina lungor.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Halv brygga. (Setubandhasana)
Ligg på rygg, benen höftbredd isär. Kliv in ett steg mot stjärten med fötterna. Pressa dina höfter uppåt. Med raka armar flätar du ihop dina fingrar under ryggen och pressar ner armarna mot underlaget. Andas in och lyft upp höger ben rakt upp. Andas ut och kom ner med benet. Andas in och ta upp vänster ben rakt upp i luften. Andas ut och ta ner benet. Stå kvar och andas in och pressa upp höfterna ytterligare en gång mot taket och andas ut och kom ner och lägg dig på rygg och vila. Repetera gärna.

    Halv brygga. (Setubandhasana) Ligg på rygg, benen höftbredd isär. Kliv in ett steg mot stjärten med fötterna. Pressa dina höfter uppåt. Med raka armar flätar du ihop dina fingrar under ryggen och pressar ner armarna mot underlaget. Andas in och lyft upp höger ben rakt upp. Andas ut och kom ner med benet. Andas in och ta upp vänster ben rakt upp i luften. Andas ut och ta ner benet. Stå kvar och andas in och pressa upp höfterna ytterligare en gång mot taket och andas ut och kom ner och lägg dig på rygg och vila. Repetera gärna.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Kamelen. (Ustrasana)
Stå på knäna, höftbredd isär. Tårna i mattan. Hälarna upp. Bröstet riktas framåt. Axlarna bakåt. Gå med en hand i taget och ta tag i dina hälar med tummen inåt. Böj huvudet bakåt. Rikta höfterna framåt och slappna av i bröstkorgen. Slut ögonen och andas. Detta öppnar ditt hjärtchakra. Väldigt kraftfull övning.

    Kamelen. (Ustrasana) Stå på knäna, höftbredd isär. Tårna i mattan. Hälarna upp. Bröstet riktas framåt. Axlarna bakåt. Gå med en hand i taget och ta tag i dina hälar med tummen inåt. Böj huvudet bakåt. Rikta höfterna framåt och slappna av i bröstkorgen. Slut ögonen och andas. Detta öppnar ditt hjärtchakra. Väldigt kraftfull övning.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Sittande framåtböj. (Paschimottanasana)
Sitt på stjärten. Andas in och lyft armarna rakt upp tätt mot öronen. Slappna av i axlarna. Andas ut och kom framåt med höfter och rak rygg. Ta tag någon stans på benen och ha kvar din raka rygg och titta rakt fram. Pressa ner benen mot mattan. Långa djupa andetag. Slappna av i axlarna. Bra för rygg och ischiasnerv.

    Sittande framåtböj. (Paschimottanasana) Sitt på stjärten. Andas in och lyft armarna rakt upp tätt mot öronen. Slappna av i axlarna. Andas ut och kom framåt med höfter och rak rygg. Ta tag någon stans på benen och ha kvar din raka rygg och titta rakt fram. Pressa ner benen mot mattan. Långa djupa andetag. Slappna av i axlarna. Bra för rygg och ischiasnerv.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Skulderstående. (Salamba sarvangasana)
Ligg på rygg. Handflatorna ned mot mattan. Benen ihop. Andas in och sväng upp benen och stjärten mot taket. Ta tag med dina handflator, som är sammanlänkade med tummarna, och stöd ryggen. Benen ska vara rakt upp och fötterna avslappnade. Tyngden ska vara på dina armbågar och axlar. Hakan ska vara en bit från bröstkorgen. Hitta balansen och slappna av. Andas genom näsan. Skulderstående är lymfdränerande.

    Skulderstående. (Salamba sarvangasana) Ligg på rygg. Handflatorna ned mot mattan. Benen ihop. Andas in och sväng upp benen och stjärten mot taket. Ta tag med dina handflator, som är sammanlänkade med tummarna, och stöd ryggen. Benen ska vara rakt upp och fötterna avslappnade. Tyngden ska vara på dina armbågar och axlar. Hakan ska vara en bit från bröstkorgen. Hitta balansen och slappna av. Andas genom näsan. Skulderstående är lymfdränerande.

    Foto: TOMAS ONEBORG

  • Kattsträckning. (Jathara parivrtti)
Ligg på rygg med handflatorna neråt. Andas in och lyft höger ben rakt upp. Böj benet och vrid ned knäet mot vänster sida rakt ner i golvet. Ta tag med vänster hand på höger knä. Vrid ner knäet hela vägen ner till golvet. Sträck ut höger arm och vrid huvudet till höger och titta på höger handflata som är vänd mot taket. Gör motsatt sida på samma sätt fast tvärtom. Ligg två minuter på varje sida och andas. Bra för rygg, mage, höft och inre organ.

    Kattsträckning. (Jathara parivrtti) Ligg på rygg med handflatorna neråt. Andas in och lyft höger ben rakt upp. Böj benet och vrid ned knäet mot vänster sida rakt ner i golvet. Ta tag med vänster hand på höger knä. Vrid ner knäet hela vägen ner till golvet. Sträck ut höger arm och vrid huvudet till höger och titta på höger handflata som är vänd mot taket. Gör motsatt sida på samma sätt fast tvärtom. Ligg två minuter på varje sida och andas. Bra för rygg, mage, höft och inre organ.

    Foto: TOMAS ONEBORG

Tipsa och dela

SvD Näringslivs startsida har de senaste 15 minuterna uppdaterats med 2 uppdaterade artiklar. Gå till startsidan för SvD Näringsliv.
undersökning

Kunder allt surare
på svenska banker

Besvikna på service och tjänster • ”Det är alarmerande.”

1 000 delar från 3D-
skrivare i nya Airbus

Billigare och snabbare än tidigare lösningar.

Teslas förlust trefaldigades

Men ändå ett bättre resultat än väntat.

Svenska drömhuset är en faluröd kub

Bostad

Mest eftertraktade boendet.

Lagligt att skicka
hem reklam om vin

Handlare vann mot KO i domstol.

Kina agerar mot lägre tillväxt

Finanspolitiska stimulanser kommer att öka, enligt källor.

Detta händer torsdagen 7 maj

Ett antal rapporter på Stockholmsbörsen • Räntebesked i Norge.

Fed-chefen varnar för rasrisk på börserna

Janet Yellen

"Risk för potentiella problem".

Städbolag hade Porsche som firmabil

Vrålåket brann upp – nu upptaxeras företaget.

Industrivärdens nye ordförande Fredrik Lundberg. perspektiv

”Utmaningarna är jättelika för Lundberg”

Jan Almgren: ”Industrivärden i ruiner imagemässigt”.

Maktepok avslutades på stämman

Martin-Löf och Nyrén lämnade Industrivärden.

Riksrevisionen ställer inflationsmål på ända

Perspektiv

Stefan Ingves arbete ska synas.

Webb-tv

Vad betyder egentligen inflation?

Webb-tv på 60 sekunder

SvD ritar och förklarar.

SvD Börsforum

Det är inte tid för
pensionspanik än

Så fungerar pensionsbromsen på sikt.

Sökte kvinna för att
”motivera” anställda

E-handelsjätten tar bort sexistisk jobbannons.

Butikerna ökar sitt ekologiska utbud

Handel

Helt nytt koncept hämtat från USA.

SvD Börsforum

Spotify rustar för ett
svårvunnet lobbykrig

Uppenbart att de tar hotet från Apple på allvar.

Perspektiv | Tomas Lundin

100 dagar som har fört Grekland mot avgrunden

”Tsipras har låtit löften och vänsterretorik styra allt för länge.”

Skype rasar efter ny
dom i utdragen tvist

Namntvisten med mediemogulen fortsätter.

Lundin-vd optimist trots miljardförlust

olja

Valutaeffekter plågar bolaget.

McDonalds undvek betala skatt i Europa

EU

Riskerar att hamna under utredning.

”Inget av facken har riktigt gott anseende”

Studie visar vilka förbund som rankas högst.

Socialförsäkringsminister Annika Strandhäll. minister

Låga pensioner för kvinnor ska granskas

”Är det rimligt att de tvingas uppbära garantipension?”

”Börsen ska få
en motreaktion”

Aktiestrateg tror att fallet vänds till uppgång.

Carlström lämnar Fingerprints styrelse

Insiderbrott

Efter skandalerna.

Induktionsladdning
gör elbilen sladdfri

#SVDHÅLLBART

Sverige först ut i pilotprojekt.

Sämre resultat än väntat för Skanska

Rapport

Lägre orderingång för koncernen.

Revisionsbyrå

Bilden av pengar, makt och personkopplingar

PWC har lyckats bygga ett nät över Industrivärdensfären.

Slutlig sorti för Sverker Martin-Löf

Stämma

Fortsatt strid inför öppen ridå eller fredspipa?

Delårsvinst på 51 miljoner för Comhem

Rapport

Vände från förra årets förlust.

Silicon Valley-vd
dog på gymmet

Mark Zuckerberg: ”Otrolig chock och sorg.”

Icas nya mål: Bli
störst på nätmat

rapport

Ökad vinst under första kvartalet.

Många utsläppsrätter bort från marknaden

eu-uppgörelse

Svensk industri gynnas.

Stockholm i kvällsljus. Vy över Slussen med Stadshuset och Riddarholmskyrkan i bakgrunden. Handelskammaren

Stockholm bästa staden
i Europa på innovationer

Men på ”kommersialiseringslistan” ligger staden i botten.

Slopar moms på nätnyheter

norge

”Regeringen vill hjälpa medierna i den här omställningen.”

SEB åker på skattesmäll

Högsta domstolen i Schweiz går emot svenska storbanken.

”Hon passar för Axel Johnsons behov nu”

Perspektiv

Mia Brunell Livfors kan bli lyftet.

”Man ska inte vara ledsen”

Fredrik Persson lämnar vd-skapet för Axel Johnson.

Teknik

Minns du klassiska musiktjänsterna?

Spotifys långsamma föregångare.

FOTO: Fanni Olin Dahl/TT

Hållbar | motor

Miljöbilspotten är på väg att ta slut – igen

Hållbar | finans

Svenskt Näringsliv rasar mot hållbarhetslagen

Hållbar | energi

”Kärnkraften inte Vattenfalls största problem”

SvD Affärsbragd
Några av jurymedlemmarna (från vänster): SvD:s vd Anna Asker, Centrum för Näringslivshistorias vd Alexander Husebye, Nordeas hedersordförande Hans Dalborg, SvD:s redaktionschef Olle Zachrison, Svenska riskkapitalföreningens ordförande Elisabeth Thand Ringqvist och Investors tidigare vd Börje Ekholm.

Dags för juryn att utse årets vinnare.

FOTO: Magnus Hjalmarson Neideman

Nya Räntekartan

Betalar du för mycket för ditt bolån? Klicka här!

SvD granskar SCA:s flyg
Flygplansflottan i Bromma Business Jet, som SCA äger tillsammans med Sandvik och Industrivärden, har helt nyligen utökats med två flygplan av modellen Falcon 7X.

Miljöprofilerade SCA tar med både fruar och barn på bolagets affärsflyg.

FOTO: Dassualt

Webb-tv: Fröberg testar

Följ med SvD:s Jonas Fröberg och Magnus Hjalmarson Neideman på fartfyllda biltester.

2 MINUTER
SvD Näringslivs Andreas Cervenka och Katarina Hugo i "2 minuter".

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs nya webbserie

FOTO: SvD.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.31-1,0 %522,65
Nasdaq, 23.40-0,4 %4 919,64
DAX, 17.35+0,2 %11 350,15
FTSE, 17.35+0,1 %6 933,74
Nikkei, 07.37-1,3 %19 282,99
Visa fler index

Valutor

Euro, 07.37+0,0 %9,33 SEK
USD, 07.37-0,1 %8,21 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 07.36-0,1 %67,39
Guld, 07.37-0,3 %1 187,82
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 09.28-0,0 %-0,30 %
5 år, 16.18-0,3 %0,28 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Bloggar
SvD Näringslivs profiler Patricia Hedelius och Jonas Fröberg.

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

FOTO: SvD/Montage.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook