Tågchartern har gått från noll till att utgöra ett allt populärare alternativ till flyget. Trenden inleddes förra sommaren av Fritidsresor, som började satsa försiktigt på tågcharter med omkring 850 platser. I sommar har tågcharterprogrammet utökats successivt till 7 000 platser.

- I år börjar vi närma oss 5 000 sålda platser, så det handlar alltså om en ökning på över 500 procent jämfört med förra året, säger Marie Malmros, informatör på Fritidsresor.

Ving var det andra charterbolaget i Sverige att satsa på tågcharter, och även om de bara har 500 resenärer den här sommaren är tågcharter en nyhet som kommit för att stanna.

- Vi har märkt ett stort intresse från kunder och det har varit mycket prat om tågcharter i år. Vi lade upp ett litet program som en test första året, kom igång sent med försäljningen, men är nöjda med resultatet och planerar att satsa vidare nästa år, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving Sverige.

Tågluffande har också vuxit i popularitet igen. Hittills i år har det sålts 13 000 Interrailkort, enligt SJ. Det kan jämföras med 12 000 sålda Interrailkort under hela 2007.

Ökningen skulle kunna ha med klimatdebatten att göra. Men enligt charterbolagen har suget efter tågcharter inte så mycket med miljötänkande att göra. Både Marie Malmros och Magdalena Öhrn menar att den största målgruppen för tågchartern är 50 år eller äldre, den så kallade Rolling Stones-generationen. Många har tidigare tågluffat och tycker om det sättet att resa.

- Långsamt resande är huvudsaken för många, de vill jobba bort det stressiga och uppleva något på vägen, säger Marie Malmros.

Men även barnfamiljerna verkar uppskatta tågcharter. Dessutom är det ett alternativ för flygrädda.

- Framförallt de som vill uppleva ett annorlunda sätt att resa väljer tågcharter. Där blir transporten en del av resan, och en upplevelse i sig, säger Magdalena Öhrn.

Det överlägset mest populära alternativet för utlandsresor är dock fortfarande flygresorna. Fler än 10 miljoner svenskar reste utomlands med flyg under det första halvåret 2008, vilket innebär en ökning med 5 procent. Vid Skavsta flygplats, som Ryanair och andra lågprisbolag flyger ifrån, ökade trafiken med hela 37 procent, enligt siffror från Luftfartsverket.

Tågchartern har alltså en lång väg att gå innan den börjar konkurrera med den traditionella flygchartern.

- Under sommaren skickar vi varje dag iväg 1 700 svenskar på flygcharter från någon av flygplatserna i Sverige. Det kan jämföras med tågcharterns knappa 500 under sommaren, säger Magdalena Öhrn.