Niklas Nordin, vd för koncernen som i nuläget inbegriper restaurangerna Riche, Teatergrillen och Sturehof på exklusiva Östermalm, pekar på att momssänkningen vid årsskiftet har haft betydelse för att våga ta steget till en nyetablering. Sänkningen av momsen har däremot inte medverkat till att de befintliga krogarna skruvat ned prisnivån.

– Nej, vi har inte aktivt sänkt våra priser av den anledningen. Vi fortsätter att tillämpa marknadsprissättning. Om marknaden kräver det så sänker vi våra priser. Men utifrån vår situation i dag med befintliga restauranger, då vi ofta måste tacka nej till sällskap, tjänar det inte vårt syfte att sänka priserna, säger Niklas Nordin till SvD Näringsliv.

Han tillägger att det är bättre då att dra nytta av momssänkningen och nå det syfte som var regeringens primära mål, att skapa nya jobb i näringen.

– Det är bättre att investera i något som leder till fler arbetstillfällen. Det är det vi gjort och gör nu.

Den nya restaurangen väntas öppna mot slutet av året och blir den hittills största i restaurangkoncernen. Matdelen på runt 900 kvadratmeter, med ingång både från Sturegatan och Humlegårdsgatan, ska kunna rymma 900 matgäster.

Totalt väntas restaurangen leda till fler än 300 nya arbetstillfällen, inräknat underleverantörer. I så kallade årsarbetare blir det dock färre än så beroende på att en del kommer att jobba deltid.

Niklas Nordin motiverar nyetableringen med att restauranggruppen länge känt av en stor efterfrågan på marknaden.

– Det är snart två år sedan som vi aktivt beslutade att expansion var prioriterat. Vi har under lång tid sökt expansionsmöjligheter i form av förvärv och nyetableringar. Först nu känner vi att allt föll på plats med den här etableringen på just den här platsen.

För närvarande byggs hela den fastighet om, där restaurangen kommer att landa. Ägare till Sperlingens Backe 30, som fastigheten heter, är SEB Trygg Liv och förvaltare Aberdeen. Enligt nyhetsbrevet Fastighetssverige har Aberdeen hyrt ut ytterligare lokaler i fastigheten till aktörer som öppnar flaggskeppsbutiker här i höst. Det handlar om mode och varumärkena Eton, Morris och Crockett&Jones.

Restaurangkoncernen Sturehof har tecknat ett 15-årigt hyresavtal i fastigheten. Niklas Nordin menar att det centrala läget nära heta Stureplan gjorde att investeringen i en ny krog där kändes självklar.

– Vi har tittat på flera olika områden. Det viktiga för oss är att det är lokala a-lägen och det kan vara på olika platser, inte nödvändigtvis i citykärnan. Det kan vara andra stadsdelar också. Men vi finns i dag runt eller nära Stureplan, väldigt centralt, och tycker oss kunna detta område.

Finns det inte en risk för att nyetableringen kannibaliserar på de andra krogarna i gruppen?

– Vi tror att många av våra stamgäster kommer att kunna bli stamgäster på det nya också. Samtidigt känner vi en stor efterfrågan och att satsningen möjliggör att vi kan få nya stamgäster på våra befintliga restauranger. Det har etablerats många nya restauranger i det här området, och många har mycket att göra. Men till viss del kan det bli en kannibalisering.

Kan du avslöja något om den nya restaurangens koncept?

– Vi håller på att arbeta fram det. Gästerna kommer att känna igen sig på det nya stället, från Riche och från Sturehof. Vi vill förmedla en brasseriekänsla och en levande miljö med gäster strömmande igenom lokalerna. Det blir en större matsal och kring detta skapar vi också en butikskänsla.

Du menar att man kan handla varor där?

– Ja, bland annat ett eget bageri och också försäljning av delikatesser. Men framtiden får utvisa hur det blir.

Niklas Nordin är dock medveten om att det finns risker med etableringen.

– Det finns så klart många risker med en nyetablering. Det är därför det tagit så pass lång tid att komma fram till ett beslut. Inte minst är det en stor investering.

Hur mycket det kostar att satsa på den nya restaurangen vill dock inte Niklas Nordin avslöja.