Det svenska spelbolaget Panvision släpper Backpacker 3 i oktober. Med just inte mycket mer än en ryggsäck med lite prylar ska spelaren ge sig ut i världen för att se och lära. En bra sak att ha i packningen är allmänbildning.

- Det handlar om att svara på frågor vid olika sevärdheter, att skaffa sig stadskunskap och att tjäna ihop pengar så att man kan resa vidare, förklarar Anette Eriksson, produktchef i Norden för Panvision.
Hon säger att Guinness rekordbok just nu undersöker om spelet kan få kallas världens största frågesportspel. Den nya versionen innehåller 9 000 nyskrivna frågor, 800 olika sevärdheter och 100 resmål över hela världen.

1995 kom den första versionen av Backpacker. Då ägdes inte spelidén av Panvision, utan utvecklades av bland andra spel-utvecklaren Jens Thorsen, som varit inblandad som konsult även i den nya versionen, och företaget Tati Multimedia. Genom fusion av flera bolag uppstod Panvision som nu utvecklar och säljer spelet.
- Det finns inga riktiga andra spel i den här
genren, påstår Anette Eriksson. Egentligen konkurrerar det lite med brädspel som exempelvis Trivial Pursuit.

Utöver att utveckla egna spel distribuerar Panvision även andra spelprodukter från exempelvis Sega.
Backpacker har utvecklats helt av Panvisions egen personal på Tegnérgatan i Stockholm.
- Det är inte så många personer som har jobbat heltid med det, men det är många inblandade. En hel del har skrivit frågor, två har exempelvis suttit och kodat spelet. Sedan har vi varit tvungna att ut och resa för att skaffa underlag till spelet, säger Anette Eriksson.