Krisberedskap på nätet

Askmoln och försenade tåg får desperata resenärer att vända sig till företagens Facebooksidor för information. Men hur bra är företagens krisberedskap på nätet? Inte särskilt bra, visar en undersökning bland 100 börsbolag.

FOTO: Tomas Oneborg

Det var länge sedan pr-konsulter började prata om vikten av företags närvaro i sociala medier. Ordet närvaro kan låta flummigt, men i praktiken handlar det om att inte bara registrera ett Facebook- eller Twitterkonto i företagets namn. Det gäller också att kunder som lämnar kommentarer och ställer frågor via till exempel Facebook faktiskt får respons. Och det är här det många gånger brister.

Försäkringsbolaget If genomförde nyligen en undersökning som visar att 33 procent av börsbolagen någon gång varit med om negativ ryktesspridning på nätet.

Samtidigt uppger bara knappt hälften av börsbolagen att sociala medier är en del av företagets krisbevakning. Det är problematiskt tycker Ken Henningson, krishanteringsexpert på försäkringsbolaget If.

– Det här är ju ett område där vi har sett att företagen kan råka illa ut om det inte finns beredskap. Därför tycker vi att det är konstigt att inte mer än hälften ser sociala medier som en naturlig del av krisberedskapen, säger Ken Henningson.

I samband med det så kallade nya askmolnet, som dök upp i mitten av maj, presenterade statistiksajten Socialbakers en undersökning om hur bra flyg-bolagen är på att bemöta kommentarer på Facebook. Undersökningen visar att det finns stora skillnader mellan bolagen. Bäst i klassen är KLM som hade en genomsnittlig svarstid på en timme och 36 minuter. Bolaget besvarade dessutom hela 82 procent av kommentarerna på Facebook. Sämst betyg fick British Airways som helt tagit bort möjligheten att lämna kommentarer på sin Facebooksida. Hur svenska SAS skötte sig under åskmolnet framgår inte av undersökningen men SAS har en Facebooksida där företaget regelbundet svarar på frågor.

Enligt Ken Henningson på If är naturkatastrofer och händelser som askmolnet på Island saker som gör att företagen bör ha en förhöjd beredskap.

– Det viktigaste är att man har en organisation som i princip dygnet runt har någon form av bevakning av vad som sägs om företaget. Det krävs också att man reagerar betydligt snabbare än vad man gör vid hanteringen av andra, till exempel mediala frågor.

Även inom ramen för den normala verksamheten finns det anledning för företag att ha en hög krisberedskap. Som exempel tar Ken Henningson ett skoföretag i Sverige som sålde högklackade skor för flickor i dagisåldern. Det fick en förälder att reagera och starta en Facebookgrupp. Uppropet på nätet och uppmärksamhet i medier fick skoföretaget att sluta sälja högklackat för barn.

Ett annat stort företag som fått mycket kritik i olika former på nätet är SJ. Företaget har problem med att tågen inte håller tidtabell och ett prissättningssystem som många uppfattar som otydligt. SJ har funnits i sociala medier sedan oktober 2009.

– Syftet är att föra en dialog med våra kunder, resenärer och andra som är intresserade av vad vi gör. Vi ser det som en kanal för dialog där vi kan hämta in kundernas synpunkter och svara på deras frågor, säger Jenny Gejke, chef för ett område kallat digitala kanaler corporate på SJ.

Hos företaget finns ett antal personer i en redaktion som arbetar med att svara på frågor och berätta om vad företaget gör på Facebook och Twitter. Och hos SJ märks det tydligt om det sker något oförutsett inom verksamheten.

– Om det är många som drabbas av en olycklig försening är det fler och fler som använder till exempel Twitter som kanal för att ställa frågor till oss.


  • Kopiera sidans adress

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
-0,23% 436,11 SEK

1 mån:
-3,08%
Årsskiftet:
2,94%
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Toppnyheter Näringsliv

Gör nliv.se till din startsida
Perspektiv | Tomas Lundin

Hårt stresstest av EU:s 130 största banker

”När bankerna stresstestades 2011 var det ett skämt.”

De sparar el med hjälp av datorspel

Minskade elförbrukning och sparade pengar.

Bostadsköparna:
Vi har ingen koll

Undersökning

Sätter sin tillit till banken.

PTS mörkade PM
om datalagring

Digitalt

Ville inte att det skulle bli offentligt.

Bertil Hult. SvD Möter Bertil Hult

”Det var inget svårt
beslut att lämna Sverige”

Men efter 40 år har han ännu hjärtefrågor i det gamla landet.

Lyxig direktörsvagn som fått rätt motor

biltest

Men är Bentleyn tillräckligt diskret?

Lars-Åke Liljeqvist, direktionschaufför på SAF och Svenskt Näringsliv i 38 år, uppskattar kvalitetskänslan i materialvalen. Webb-tv

Proffset: ”Det är en fantastisk bil”

tv

Näringslivsveteran hjälper SvD att provköra Bentleyn.

Actionbilarna från
80-talet prisrusar

"De som hade planscherna har nu pengarna."

”Vilka bilar tycker du att vi ska testa?”

Krönika

Relevant – men också något extra.

Guide: Så gör du för att ta ut pensionen

Hit måste du vända dig för att få pengarna.

Saab-överklagande
avfärdas av domstol

Fordon

Nu kan turerna med Spyker vara över.

Finansminister Magdalena Andersson (S) och tidigare finansministern Anders Borg (M). bnp-prognoser

Ekonomisk hyllning
till förra regeringen

SHB-ekonomen: ”De lämnade över en fantastisk jobbmaskin.”

Aristokrat utmanar
efter smutsig debatt

Porträtt

Presidentvalet i Brasilien en rysare.

LO vill skrota överskottsmål

Facket

Föreslår införande av ett balans- eller underskottsmål.

Här bygger de upp
världen i ”Avatar”

Lista

Världens häftigaste nya nöjesparker.

Utrustningsdetalj
i VW lockar biltjuvar

If: ”Varje stöld kostar oss upp till 50 000”.

Nyhetsrummens ”sista lejonkung”

porträtt

Watergate blev Bradlees höjdpunkt.

Eniros vd: ”Jag ser
inga röda flaggor”

Krisbolag

Stefan Kercza är inte orolig.

Så ska han säkra
Ericssons framtid

Intervju

Hans Vestberg om det nya spåret.

Svenskt under ytan
– dykbåtar på export

U-farkoster

”Vi säljer inte till Ryssland.”

Anders Magnerfelt, fd attackdykare i försvarsmakten, nu testansvarig och Carl Runemar, affärschef. Bildspel

Bildspel: Så ser farkosterna ut

Här kan du se SvD Näringslivs bilder på dykbåtarna.

de 34 miljarderna

”Det kunde lika gärna ha stått tusen miljarder”

Fonden är egentligen bara ett konto – med obegränsad kredit.

Därför vände LKAB
till miljardförlust

Gruvor

Samhällsomvandlingen kostar på.

Kronprinsessan tar över fondimperium

porträtt

Är sjunde rikaste kvinnan i världen.

svd avslöjar

Granskningen anklagar Vinnova för miljonslöseri

Satsningarna har inte effekt på sysselsättning eller tillväxt.

Grabau försvarar Kinneviks noteringar

zalando och rocket

”Kursfall är inte ovanligt”.

Procter & Gamble knoppar av Duracell

Framstår som bästa alternativet i dagsläget.

Tumnagel till Volvo ab Webb-tv

Svarar på stenhårda kravet från ägarna

Persson: "Enorm vilja att det här ska bli bra".

Gotlandsbåten prövas av ARN

Sålde totalt 40 000 biljetter – men tvingades ställa in samtliga turer.

Ericssons rörelsevinst blev sämre än väntat

kvartal

Lägre försäljning i Nordamerika.

SvD Börsforum

Låna 10 miljoner kronor i timmen?

makro

"Är som gjort för att skapa förvirring."

Rysk bank vill pröva sanktioner

EU-sanktioner mot Sberbank, störst i Ryssland, infördes i somras.

Avanza börjar erbjuda handel från 1 krona

Aktier

Ska befästa bankens prisledarposition.

Tror att snus kommer fortsätta växa i USA

Bättre vinst än väntat i Q3 för Swedish Match.

Vinnarna på börsen efter rapporterna

Så går det för Volvo, Eniro och Ericsson.

Bra fart i brittisk ekonomi

Fortsatt bra tillväxttakt – BNP steg med 3,1 procent.

Var satsas 2 miljarder på ökad bemanning?

Quiz

Testa vad minns du från gångna veckan.

Minecraft-staden
tog två år att bygga

Digitalt

Här kan du gå på rundtur i Titan City.

Intäkterna har rasat
för krisbolaget Eniro

Dementerar uppgift att styrelsen ska lämna.

bostad
Bostadsrätter på Lilla Essingen i Stockholm.

Här har priset på borätter stigit mest

Skiljer 47 700 kronor per kvadratmeter.

FOTO: Tomas Oneborg

Tema: Tjänstebil
”Alla måste älska elbilen”, säger lantbrukaren Arthur Buhrenstjerna och syftar på att varje gång dieselpickupen står parkerad sparas pengar. ”Både vi själva och våra anställda trivs mycket bra med vår Nissan Leaf, och man lär sig snabbt att köra så snålt som möjligt”, säger han om bilen som han och hustrun Catherine Buhrenstjerna köpte för ett år sedan.

”Vi sparar cirka 3500 i månaden”

FOTO: Karin Grip

2 MINUTER
SvD Näringslivs Andreas Cervenka och Katarina Hugo i "2 minuter".

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs nya webbserie

FOTO: SvD.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-0,2 %436,11
Nasdaq, 23.40+0,7 %4 483,72
DAX, 17.35-0,7 %8 987,80
FTSE, 17.35-0,5 %6 388,73
Nikkei, 08.20+1,0 %15 291,64
Visa fler index

Valutor

Euro, 00.02+0,1 %9,19 SEK
USD, 00.01-0,1 %7,25 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 22.59-0,7 %86,19
Guld, 18.05+0,0 %1 230,90
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 15.58-0,0 %0,09 %
5 år, 16.10+0,1 %0,36 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar
SvD Näringslivs profiler Patricia Hedelius och Jonas Fröberg.

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

FOTO: SvD/Montage.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook