Klockan 17 den 24 november 2009 kan bli ett ödesdigert klockslag för svensk bilindustri. Då meddelade ägaren GM och den tilltänkta köparen Koenigsegg att förhandlingarna om ett förvärv av Saab Automobile har avslutats. Detta trots att det den senaste tiden kommit en del tecken på att affären var på väg att gå i lås. För en tid sedan fick Saab grönt ljust för ett lån från EIB och så sent som i förra veckan kom beskedet att 90 personer skulle återanställas i Saab-fabriken.

–Hur tråkigt det än är så för att inte skapa ännu större problem vid ett senare tillfälle så gör vi det här nu, säger Christian von Koenigsegg.

Han säger att det inte fanns tillräckligt med tid.

–Vi har jobbat dygnet runt i sex månader för att försöka få runt det här. Mycket pekade åt rätt håll och vi har många parter med oss men fortfarande är tidsramarna svåröverskådliga och under tiden kan inte Saab sätta igång med affärsplanen och göra det som måste göras. Saab blöder.

Men visste ni inte det förrän nu?

–Nej, vi har hela tiden hoppas att affären ska vara klar första oktober och sedan var det innan novembers utgång. Nu kan vi se att även om alla parter jobbar åt rätt håll och har rätt vilja och inställning så ser det inte ut som att vi kan komma till ett avslut de närmaste veckorna, säger Christian von Koenigsegg.

Han menar att det ändrar hela affärsplanen och att hans grupp därför har valt att dra sig ur affären.

–Det känns oerhört tråkigt, framför allt känner vi väldigt mycket med alla anställda på Saab. Många har varit väldigt duktiga i den här processen. Vi beklagar att vi inte kunde genomföra affären.

Är det ett beslut som ni kan omvärdera under några omständigheter?

–Jag vill inte spekulera men som förutsättningarna är med de här tidsramarna så har vi inte möjligheten att fortsätta. Det är svårt att säga hur framtiden ser ut.

Vad skulle du vilja säga till en Saab-arbetare i Trollhättan?

–Vi känner oerhört för dem och det är väldigt tråkigt att det har blivit som det blivit.

Kinesiska Beijing Automotive Industry Holdings, BAIC, som har gått in som delägare i Koenigsegg Group, ställer fortfarande upp med pengar, enligt Christian von Koenigsegg.

–Ja, det gör de. Men nu har vi dragit i handbromsen och det kan jag inte svara på vad det innebär för deras del.

Norrmannen Bård Eker som också ingår i Koenigsegg Group spår nu att Saab går under.

–Tyvärr, så ser vi att det är det som kommer att hända, säger han till TT.

Han ser ingen annan köpare.

–Jag hade hoppats att jag kunnat svara ja på den frågan men tyvärr känner jag inte till någon annan, säger Bård Eker.

I ett pressmeddelande uttryckte GM besvikelse över beskedet från Koenigsegg. GM uppges nu fundera på Saabs framtid. Men redan idag, onsdag, kommer snaran att börja dras åt kring Saab som blöder pengar varje dag.

Enligt Sven-Åke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen kommer underleverantörerna att omedelbart dra öronen åt sig och kräva kontant betalning.

–Det kommer de garanterat att göra. Redan innan det här hände fanns det tveksamheter, säger han.

Enligt Berglie ser det nu mörkt ut för Saab.

–Nu är det väldigt liten chans att det här räddas.

Saabs vd Jan-Åke Jonsson säger till Ekot att han blev informerad sent på måndagskvällen.

–Det är klart att alla inklusive mig själv är väldigt besvikna. Vi har arbetat så länge med det här och det är klart att det är en besvikelse att inte komma i mål.

–Nu ska GM analysera situationen och besluta vilka alternativ som finns. Jag kan inte spekulera i vad det kommer att betyda, vi får avvakta den analys som GM gör just nu och som kommer att vara klar i nästa vecka. Då först kan vi säga vad som kommer att hända, säger Jan-Åke Jonsson.

Beskedet kom som en chock för de inblandade, inte minst i Saabs hemstad Trollhättan. Paul Åkerlund, ordförande för IF Metall på Saab, fick ett samtal från Jan-Åke Jonsson sent på eftermiddagen.

–Det var jävligt tråkigt att höra. Det kom väldigt överraskande. Vi hade inga indkationer på detta, vi trodde att man var inne i slutförhandlingarna, säger han till SvD Näringsliv.

Han tycker inte att han fått en bra förklaring än.

Är det här slutet för Saab?

–Det vill jag ändå inte tro. Men det är klart, det här var inte bra. Det är ett ordentligt bakslag, det är inget snack om det.

Vad kan rädda Saab?

–Jag vet inte –vi måste analysera läget, det är för tidigt än. Vi måste ju se hur GM ställer sig, de är ändå ägare. Men just nu är stämningen inte på topp här.