Spelet om Volvo Personvagnar trappas upp. Igår träffade SvD Näringsliv Volvo PV:s ordförande och tillika Fords Europachef, John Fleming, i Hanau i Tyskland under ett seminarium. Geely är sedan den 28 oktober utvald som ”föredragen köpare” (preferred bidder) av Ford.

Men i kölvattnet har nu, enligt medieuppgifter, både svenskkonsortiet Jakob och det amerikanska riskkapitalbolaget Crown lämnat bud. Och de senaste dagarna har SvD Näringsliv publicerat uppgifter att många inom ingenjörsfacket på Volvo är oroliga för att Geely inte är bra för Volvo.

Vad krävs av de andra budgivarna för att Geely ska tappa sin status som ”föredragen köpare”?

–Det handlar inte om det. Vi pratar med andra än Geely, ja. Men jag kan inte gå in på vilka. Vi fortsätter förhandlingarna med Geely men vet inte om vi kan slutföra ett köp med dem, säger John Fleming.

Varför är Geely föredragen köpare?

–De var först ut att lägga ett bud som ser bra ut och vi bör nu gå framåt med dem.

På Ingenjörsfacket på Volvo i Göteborg är man orolig angående Geely. Vad vill du säga till dem?

–Jag förstår oron. Men Ford har varit en bra förälder till Volvo. Vi tror att Geely kan bli det också. Annars skulle vi aldrig ha valt ut dem. Men inget är färdigt än.

Har du en tidsram när affären ska vara avslutad?

–Nej, det skulle kunna forcera fram en affär och det tror jag inte är bra, säger John Fleming.

Före nyår?

–Jag vet ärligt talat inte.

Han säger att en förhandlingsgrupp inom Ford jobbar hårt med frågan och att det inte är bra om processen tar alltför lång tid – varken för Volvo eller de anställda. Han själv ingår inte i förhandlingsgruppen, men har en tät kontakt. Enligt källor med insyn är både Fords vd Alan Mulally och Lewis Booth – Fords tidigare Europachef och numera finansdirektör för hela Ford – drivande i processen.

–Men alla kan inte bli nöjda med en sådan här affär, säger John Fleming.

Hur menar du?

–Det är många olika viljor som ska sammanfogas och då blir inte alltid alla parter nöjda.

Han vill inte utveckla vilka parter det kan vara. John Fleming återkommer hela tiden till att den pågående processen gör att han inte kan svara på allt.

Vi kommer in på den känsliga frågan om Geelys rättigheter till Fords och Volvos teknik och patent – de så kallade immateriella rättigheterna. Den 28 november gick Geely ut med att man nått en ramöverenskommelse om detta med Ford. Därmed skulle den stora knäckfrågan vara ur världen. Sedan har det spekulerats i att ett så kallat memorandum of understanding – en avsiktsförklaring – är nära. Men inte heller det vill han kommentera. Han säger sig inte ha hört något om att Volvos styrelse skulle vara oenig om att sälja Volvo.

Kan det sluta med att ni behåller Volvo?

–Om jag säger så här. Vi hade inte, med hänsyn till de anställda, gått så långt i processen om vi inte trodde att vi skulle kunna sälja.