”Jag förstår oron”

Ford för samtal med fler intressenter än Geely när det gäller försäljningen av Volvo PV. Det berättar Volvo PV:s ordförande John Fleming i en intervju och antyder att det inte är ett alternativ att behålla Volvo. Förhandlingarna med Geely fortsätter, även om John Fleming förstår oron hos de Volvoanställda.

Spelet om Volvo Personvagnar trappas upp. Igår träffade SvD Näringsliv Volvo PV:s ordförande och tillika Fords Europachef, John Fleming, i Hanau i Tyskland under ett seminarium. Geely är sedan den 28 oktober utvald som ”föredragen köpare” (preferred bidder) av Ford.

Men i kölvattnet har nu, enligt medieuppgifter, både svenskkonsortiet Jakob och det amerikanska riskkapitalbolaget Crown lämnat bud. Och de senaste dagarna har SvD Näringsliv publicerat uppgifter att många inom ingenjörsfacket på Volvo är oroliga för att Geely inte är bra för Volvo.

Vad krävs av de andra budgivarna för att Geely ska tappa sin status som ”föredragen köpare”?

–Det handlar inte om det. Vi pratar med andra än Geely, ja. Men jag kan inte gå in på vilka. Vi fortsätter förhandlingarna med Geely men vet inte om vi kan slutföra ett köp med dem, säger John Fleming.

Varför är Geely föredragen köpare?

–De var först ut att lägga ett bud som ser bra ut och vi bör nu gå framåt med dem.

På Ingenjörsfacket på Volvo i Göteborg är man orolig angående Geely. Vad vill du säga till dem?

–Jag förstår oron. Men Ford har varit en bra förälder till Volvo. Vi tror att Geely kan bli det också. Annars skulle vi aldrig ha valt ut dem. Men inget är färdigt än.

Har du en tidsram när affären ska vara avslutad?

–Nej, det skulle kunna forcera fram en affär och det tror jag inte är bra, säger John Fleming.

Före nyår?

–Jag vet ärligt talat inte.

Han säger att en förhandlingsgrupp inom Ford jobbar hårt med frågan och att det inte är bra om processen tar alltför lång tid – varken för Volvo eller de anställda. Han själv ingår inte i förhandlingsgruppen, men har en tät kontakt. Enligt källor med insyn är både Fords vd Alan Mulally och Lewis Booth – Fords tidigare Europachef och numera finansdirektör för hela Ford – drivande i processen.

–Men alla kan inte bli nöjda med en sådan här affär, säger John Fleming.

Hur menar du?

–Det är många olika viljor som ska sammanfogas och då blir inte alltid alla parter nöjda.

Han vill inte utveckla vilka parter det kan vara. John Fleming återkommer hela tiden till att den pågående processen gör att han inte kan svara på allt.

Vi kommer in på den känsliga frågan om Geelys rättigheter till Fords och Volvos teknik och patent – de så kallade immateriella rättigheterna. Den 28 november gick Geely ut med att man nått en ramöverenskommelse om detta med Ford. Därmed skulle den stora knäckfrågan vara ur världen. Sedan har det spekulerats i att ett så kallat memorandum of understanding – en avsiktsförklaring – är nära. Men inte heller det vill han kommentera. Han säger sig inte ha hört något om att Volvos styrelse skulle vara oenig om att sälja Volvo.

Kan det sluta med att ni behåller Volvo?

–Om jag säger så här. Vi hade inte, med hänsyn till de anställda, gått så långt i processen om vi inte trodde att vi skulle kunna sälja.


  • Kopiera sidans adress

I december ifjol meddelade Ford Motor att de ville sälja Volvo PV. De senaste månaderna har det spekulerats om vilket företag som skulle stå som slutlig köpare av bolaget. I slutet av oktober meddelade Ford att det hade utsett kinesiska Geely Automobile som favoriserad budgivare.
Svenska Konsortium Jakob och det amerikanska konsortiet Crown har också visat intresse för Volvo PV och har den senaste veckan lagt bud på Volvo PV. I medierna spekuleras det om att buden uppgår till cirka 13–14 miljarder kronor.
För cirka tre veckor sedan besökte Geelys ledning Göteborg och Volvofabriken. Fackförbunden fick då möjlighet att träffa ordförande och huvudägaren Li Shufu. I samband med detta begärde de fackliga representanterna på Volvo PV att en löntagarkonsult ska anlitas för att utvärdera planerna för Geelys övertagande av företaget. En talesman för Geely sade då att Volvo PV vid en affär kommer att behålla sin licensierade teknik men att Geely får rätten att använda tekniken.
Geely meddelade också i måndags att bolaget är intresserat av att köpa Saab. Det sa en styrelsemedlem i en intervju efter bolagsstämman i Hongkong.

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
-0,23% 436,11 SEK

1 mån:
-3,08%
Årsskiftet:
2,94%
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Toppnyheter Näringsliv

Gör nliv.se till din startsida
SvD Näringslivs startsida har de senaste 15 minuterna uppdaterats med 1 uppdaterad artikel. Gå till startsidan för SvD Näringsliv.
Bertil Hult. SvD Möter Bertil Hult

”Det var inget svårt
beslut att lämna Sverige”

Men efter 40 år har han ännu hjärtefrågor i det gamla landet.

Bostadsköparna:
Vi har ingen koll

Undersökning

Sätter sin tillit till banken.

Lyxig direktörsvagn som fått rätt motor

biltest

Men är Bentleyn tillräckligt diskret?

Lars-Åke Liljeqvist, direktionschaufför på SAF och Svenskt Näringsliv i 38 år, uppskattar kvalitetskänslan i materialvalen. Webb-tv

Proffset: ”Det är en fantastisk bil”

tv

Näringslivsveteran hjälper SvD att provköra Bentleyn.

Actionbilarna från
80-talet prisrusar

"De som hade planscherna har nu pengarna."

”Vilka bilar tycker du att vi ska testa?”

Krönika

Relevant – men också något extra.

Guide: Så gör du för att ta ut pensionen

Hit måste du vända dig för att få pengarna.

Saab-överklagande
avfärdas av domstol

Fordon

Nu kan turerna med Spyker vara över.

Finansminister Magdalena Andersson (S) och tidigare finansministern Anders Borg (M). bnp-prognoser

Ekonomisk hyllning
till förra regeringen

SHB-ekonomen: ”De lämnade över en fantastisk jobbmaskin.”

Aristokrat utmanar
efter smutsig debatt

Porträtt

Presidentvalet i Brasilien en rysare.

LO vill skrota överskottsmål

Facket

Föreslår införande av ett balans- eller underskottsmål.

Här bygger de upp
världen i ”Avatar”

Lista

Världens häftigaste nya nöjesparker.

Utrustningsdetalj
i VW lockar biltjuvar

If: ”Varje stöld kostar oss upp till 50 000”.

Nyhetsrummens ”sista lejonkung”

porträtt

Watergate blev Bradlees höjdpunkt.

Eniros vd: ”Jag ser
inga röda flaggor”

Krisbolag

Stefan Kercza är inte orolig.

Så ska han säkra
Ericssons framtid

Intervju

Hans Vestberg om det nya spåret.

Svenskt under ytan
– dykbåtar på export

U-farkoster

”Vi säljer inte till Ryssland.”

Anders Magnerfelt, fd attackdykare i försvarsmakten, nu testansvarig och Carl Runemar, affärschef. Bildspel

Bildspel: Så ser farkosterna ut

Här kan du se SvD Näringslivs bilder på dykbåtarna.

de 34 miljarderna

”Det kunde lika gärna ha stått tusen miljarder”

Fonden är egentligen bara ett konto – med obegränsad kredit.

Därför vände LKAB
till miljardförlust

Gruvor

Samhällsomvandlingen kostar på.

Kronprinsessan tar över fondimperium

porträtt

Är sjunde rikaste kvinnan i världen.

svd avslöjar

Granskningen anklagar Vinnova för miljonslöseri

Satsningarna har inte effekt på sysselsättning eller tillväxt.

Grabau försvarar Kinneviks noteringar

zalando och rocket

”Kursfall är inte ovanligt”.

Procter & Gamble knoppar av Duracell

Framstår som bästa alternativet i dagsläget.

Tumnagel till Volvo ab Webb-tv

Svarar på stenhårda kravet från ägarna

Persson: "Enorm vilja att det här ska bli bra".

Gotlandsbåten prövas av ARN

Sålde totalt 40 000 biljetter – men tvingades ställa in samtliga turer.

Ericssons rörelsevinst blev sämre än väntat

kvartal

Lägre försäljning i Nordamerika.

SvD Börsforum

Låna 10 miljoner kronor i timmen?

makro

"Är som gjort för att skapa förvirring."

Rysk bank vill pröva sanktioner

EU-sanktioner mot Sberbank, störst i Ryssland, infördes i somras.

Avanza börjar erbjuda handel från 1 krona

Aktier

Ska befästa bankens prisledarposition.

Tror att snus kommer fortsätta växa i USA

Bättre vinst än väntat i Q3 för Swedish Match.

Vinnarna på börsen efter rapporterna

Så går det för Volvo, Eniro och Ericsson.

Bra fart i brittisk ekonomi

Fortsatt bra tillväxttakt – BNP steg med 3,1 procent.

Var satsas 2 miljarder på ökad bemanning?

Quiz

Testa vad minns du från gångna veckan.

Minecraft-staden
tog två år att bygga

Digitalt

Här kan du gå på rundtur i Titan City.

Intäkterna har rasat
för krisbolaget Eniro

Dementerar uppgift att styrelsen ska lämna.

bostad
Bostadsrätter på Lilla Essingen i Stockholm.

Här har priset på borätter stigit mest

Skiljer 47 700 kronor per kvadratmeter.

FOTO: Tomas Oneborg

Tema: Tjänstebil
”Alla måste älska elbilen”, säger lantbrukaren Arthur Buhrenstjerna och syftar på att varje gång dieselpickupen står parkerad sparas pengar. ”Både vi själva och våra anställda trivs mycket bra med vår Nissan Leaf, och man lär sig snabbt att köra så snålt som möjligt”, säger han om bilen som han och hustrun Catherine Buhrenstjerna köpte för ett år sedan.

”Vi sparar cirka 3500 i månaden”

FOTO: Karin Grip

2 MINUTER
SvD Näringslivs Andreas Cervenka och Katarina Hugo i "2 minuter".

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs nya webbserie

FOTO: SvD.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-0,2 %436,11
Nasdaq, 23.40+0,7 %4 483,72
DAX, 17.35-0,7 %8 987,80
FTSE, 17.35-0,5 %6 388,73
Nikkei, 08.20+1,0 %15 291,64
Visa fler index

Valutor

Euro, 00.02+0,1 %9,19 SEK
USD, 00.01-0,1 %7,25 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 22.59-0,7 %86,19
Guld, 23.13-0,0 %1 230,90
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 15.58-0,0 %0,09 %
5 år, 16.10+0,1 %0,36 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar
SvD Näringslivs profiler Patricia Hedelius och Jonas Fröberg.

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

FOTO: SvD/Montage.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook