Historien sätter förstås sina spår. När datorerna började ta plats var det militären som drev på utvecklingen.

Sedan flyttade ansvaret över på de stora företagen och med persondatorerna spreds datakraften till vartenda skrivbord. Men programmen som styr vad vi kan göra är fortfarande rätt ofta utformade utan någon vidare tanke på användarna.

Det håller nu snabbt på att förändras. Det breda och enormt snabba genomslaget för de smarta mobilerna har ändrat förutsättningarna för programutvecklarna.

Effekten märks tydligt även i mer formella delar av it-industrin som affärssystemen. Anställda som arbetar med att lägga order och följa lagerstatusen för olika varor vill att det ska vara lika enkelt att göra jobbet som det är att sköta Facebookuppdateringarna i den smarta mobilen.

– Allt förändrades efter att Apple lanserat Iphone 2007. Den smarta mobilen är ju i praktiken en liten dator och det ledde till att datorvanan hos allmänheten ökade drastiskt. Dessutom såg alla hur lätt och snyggt det kan vara och det höjde förväntningarna rejält även på andra system, säger David Andersson.

Till vardags arbetar han i Göteborg och leder IFS Labs, en liten forskningsorganisation som arbetar med att försöka se hur affärssystemen ska utformas i framtiden. I praktiken tittar man på vad som kan införas under de kommande fem åren.

– Våra kunder och deras anställda är visserligen väldigt datorvana. Men genom de smarta mobilerna har de sett hur mycket mer de kan göra. Dessutom har hela vågen med Facebook, Twitter och andra tjänster där det ständigt strömmar ny information gjort att de ställer nya krav på systemen de har på jobbet, säger David Andersson.

Det är numera de snabbrörliga konsumenttjänsterna som styr marknaden. Det är där trenderna skapas och sedan måste den mer trögrörliga företagsvärlden följa efter.

Då kan man fundera på vad det är för ny teknik konsumenterna tar till sig de närmaste åren och som sedan tar steget in i företagsvärlden. David Andersson vet vad man tittar på i hans framtidslabb:

• Omvärldsmedvetna funktioner och anpassningar. Mobilen/ datorn använder data som finns i kalender, kontaktlista, gps- position, affärssystemet och så vidare. Det gör att mobilen automatiskt kan visa upp det som användaren sannolikt tänker göra just nu utan att den själv behöver göra något.

Tänk er en säljare som ska ut på kund-besök. När han eller hon sätter sig i bilen visar mobilen upp en karta och startar navigationen dit säljaren ska. Platsen är ju känd eftersom den finns i kalendern. Väl framme dyker det istället upp information om kunden och om de affärer företagen tidigare har gjort.

• Förstärkt verklighet. Bara genom att hålla upp mobilens kamera mot något kan man få information om vad det är. Teknikern som ska laga en värmepanna kan bara hålla upp mobilen mot den för att få information om vad det är för modell och hur den ska servas.

• Visualisering. Datamängderna ökar i oerhörd takt. Det gäller allt från information om kunder till detaljer om hur produktionen går. För att vi ska förstå vad som verkligen händer krävs nya sätt att presentera informationen och hitta samband.