Datorstyrda bilar tar över i trafiken

Hur skulle det kännas att köra om fyra lastbilar som ligger med tio meters lucka på motorvägen? Skakigt kanske. Om ett år kan bilisterna som kör E4:an mellan Södertälje och Helsingborg få prova det i verkligheten. Det är ett av många försök som pågår där datorerna ibland tar över själva körningen.

  • Om alla tillstånd blir klara kan Scanias lastbilståg ge sig ut på E4:an mellan Södertälje och Helsingborg om ett år. Fyra eller fem lastbilar ska med sina chaufförer köra med tio meters lucka i 80 kilometer i timmen samtidigt som de nya datorerna i fordonen kommunicerar med varandra om vad som händer runtomkring. På så vis ska bränsleförbrukningen minska med en tiondel.

    Om alla tillstånd blir klara kan Scanias lastbilståg ge sig ut på E4:an mellan Södertälje och Helsingborg om ett år. Fyra eller fem lastbilar ska med sina chaufförer köra med tio meters lucka i 80 kilometer i timmen samtidigt som de nya datorerna i fordonen kommunicerar med varandra om vad som händer runtomkring. På så vis ska bränsleförbrukningen minska med en tiondel.

    Foto: SCANIA

  • Foto: SCANIA

  • Forskarna vid Freie Universität Berlin har testat datorstyrda bilar vid flera tillfällen.

    Forskarna vid Freie Universität Berlin har testat datorstyrda bilar vid flera tillfällen.

    Foto: CLAUDIA HEINSTEIN

  • De har bland annat använt sig av en ombyggd Volkswagen Passat, som med all utrustning gått på 4 miljoner kronor.

    De har bland annat använt sig av en ombyggd Volkswagen Passat, som med all utrustning gått på 4 miljoner kronor.

    Foto: CLAUDIA HEINSTEIN

Antagligen är det sökföretaget Googles försök med förarlösa bilar som blivit det mest omskrivna. För ett år sedan berättade bolaget hur man prövat att köra med förarlösa personbilar runt huvudkontoret i Silicon Valley, Kalifornien.

Bilarna hade utrustats med videokameror, radar, lasermätare, detaljerade kartor, gps och annan utrustning som behövdes för att de själva skulle kunna ha koll på trafiken. Mycket av dataprocessandet skedde sedan i Googles datacentrum. Totalt körde bilarna, där det hela tiden fanns med en chaufför som kunde ingripa om något gick snett, över 220000 kilometer.

Forskare vid Freie Universität i Berlin har arbetat med ett liknande projekt sedan 2006 och i september i år gjorde de en uppmärksammad uppvisning där en ombyggd Volkswagen Passat körde omkring i den tyska huvudstaden och flott stannade till vid Brandenburger Tor.

Även i det fallet gick testerna bra och forskarna talar om att de förarlösa bilarna på sikt också ska kunna kopplas ihop med smarta mobiler och surfplattor. Genom en app kan man då beordra bilen att köra fram så man kan kliva in.

Visionerna pekar mot att vi på det här sättet skulle kunna få en betydligt säkrare trafik samtidigt som miljöproblemen blir mindre. Målet är att datorerna ska kunna förutse hur bilen ska köras på bästa sätt för att man ska spara energi och slippa så mycket köer som möjligt.

I Sverige är lastbilstillverkaren Scania inne på liknande tankegångar. Någon gång i slutet av 2012 eller början av 2013 tänker bolaget dra igång ett ettårigt test där man på allvar prövar lastbilståg.

Tåget består i praktiken av fyra eller fem lastbilar på 18 meter vardera som kör med en lucka på tio meter mellan bilarna. För att vanliga bilister ska kunna köra om det över hundra meter långa fordonståget håller man sig enbart till motorvägen mellan Södertälje och Helsingborg.

Tekniken har utvecklats på Scania ihop med forskarna på KTH och i lastbilarna finns videokamera, sensorer som känner av vad som finns i närheten, gps, en ny styrdator med mera. Och så finns det trådlöst nätverk för kommunikation mellan lastbilarna.

Lastbilarna får hela tiden information om vad som händer runtomkring och datorn vet sedan tidigare hur vägen ser ut och kan till exempel lätta på gasen för att det snart kommer en nedförsbacke. Kommunikationen mellan fordonen gör också att lastbil två, tre och fyra kan börja bromsa exakt samtidigt som den första lastbilen. På det sättet kan lastbilarna köra riktigt tätt och därmed minskar luftmotstånd och bränsleförbrukning.

I praktiken fungerar systemet som en väldigt avancerad avståndshållare. Varje lastbil har fortfarande sin egen chaufför.

–Vi räknar med att det drar ned bränsleförbrukningen med 10 procent och än mer om lastbilarna kör tätare. För åkerierna är det en väldigt stor besparing. Bränslet står för en tredjedel av deras kostnader, säger Tony Sandberg som är ansvarig för projektet på Scania.

Om allt går enligt planerna hoppas han att Scania ska ha en kommersiell lösning färdig om fem till tio år. Men innan man kommer så långt är det en hel del saker att fundera över.

Under året som kommer ska trafikforskarna till exempel se hur vanliga bilister reagerar när de ska köra om ett lastbilståg som kör i 80 kilometer i timmen. De måste till exempel känna sig säkra på att de kan komma av vid avfarterna vid motorvägen.

En annan svår fråga är hur lastbilschaufförerna reagerar. När datorerna tar över ändras deras roll från att vara förare till att vara övervakare, lite som när flyget använder sig av autopiloter.

Alla kommer säkert inte att gilla det. Men, som Tony Sandberg påpekar, förändringen gör kanske också att man kan locka yngre personer att söka sig till ett yrke där det idag finns en brist.

  • Kopiera sidans adress

En lastbil från Scania har normalt mellan 5 och 30 datorer för att styra motor, bromsar, växellådor med mera. När lastbilarna ska köra i kolonn lägger Scania till en dator som sköter övervakningen av vad som sker i omgivningen och som styr lastbilarna. Mjukvaran till datorn har till största delen utvecklats av Scania.
En speciell version av trådlöst nätverk, wlan, som gör att fordonen kan kommunicera både med varandra och med trafiksignaler och annan infrastruktur som finns kring vägarna används. Kommunikationen sker i en licensierad del av frekvensbandet som inte får användas av andra.

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
-0,23% 436,11 SEK

1 mån:
-3,08%
Årsskiftet:
2,94%
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Perspektiv | Tomas Lundin

Hårt stresstest av EU:s 130 största banker

”När bankerna stresstestades 2011 var det ett skämt.”

De sparar el med hjälp av datorspel

Minskade elförbrukning och sparade pengar.

Bostadsköparna:
Vi har ingen koll

Undersökning

Sätter sin tillit till banken.

PTS mörkade PM
om datalagring

Digitalt

Ville inte att det skulle bli offentligt.

Bertil Hult. SvD Möter Bertil Hult

”Det var inget svårt
beslut att lämna Sverige”

Men efter 40 år har han ännu hjärtefrågor i det gamla landet.

Lyxig direktörsvagn som fått rätt motor

biltest

Men är Bentleyn tillräckligt diskret?

Lars-Åke Liljeqvist, direktionschaufför på SAF och Svenskt Näringsliv i 38 år, uppskattar kvalitetskänslan i materialvalen. Webb-tv

Proffset: ”Det är en fantastisk bil”

tv

Näringslivsveteran hjälper SvD att provköra Bentleyn.

Actionbilarna från
80-talet prisrusar

"De som hade planscherna har nu pengarna."

”Vilka bilar tycker du att vi ska testa?”

Krönika

Relevant – men också något extra.

Guide: Så gör du för att ta ut pensionen

Hit måste du vända dig för att få pengarna.

Saab-överklagande
avfärdas av domstol

Fordon

Nu kan turerna med Spyker vara över.

Finansminister Magdalena Andersson (S) och tidigare finansministern Anders Borg (M). bnp-prognoser

Ekonomisk hyllning
till förra regeringen

SHB-ekonomen: ”De lämnade över en fantastisk jobbmaskin.”

Aristokrat utmanar
efter smutsig debatt

Porträtt

Presidentvalet i Brasilien en rysare.

LO vill skrota överskottsmål

Facket

Föreslår införande av ett balans- eller underskottsmål.

Här bygger de upp
världen i ”Avatar”

Lista

Världens häftigaste nya nöjesparker.

Utrustningsdetalj
i VW lockar biltjuvar

If: ”Varje stöld kostar oss upp till 50 000”.

Nyhetsrummens ”sista lejonkung”

porträtt

Watergate blev Bradlees höjdpunkt.

Eniros vd: ”Jag ser
inga röda flaggor”

Krisbolag

Stefan Kercza är inte orolig.

Så ska han säkra
Ericssons framtid

Intervju

Hans Vestberg om det nya spåret.

Svenskt under ytan
– dykbåtar på export

U-farkoster

”Vi säljer inte till Ryssland.”

Anders Magnerfelt, fd attackdykare i försvarsmakten, nu testansvarig och Carl Runemar, affärschef. Bildspel

Bildspel: Så ser farkosterna ut

Här kan du se SvD Näringslivs bilder på dykbåtarna.

de 34 miljarderna

”Det kunde lika gärna ha stått tusen miljarder”

Fonden är egentligen bara ett konto – med obegränsad kredit.

Därför vände LKAB
till miljardförlust

Gruvor

Samhällsomvandlingen kostar på.

Kronprinsessan tar över fondimperium

porträtt

Är sjunde rikaste kvinnan i världen.

svd avslöjar

Granskningen anklagar Vinnova för miljonslöseri

Satsningarna har inte effekt på sysselsättning eller tillväxt.

Grabau försvarar Kinneviks noteringar

zalando och rocket

”Kursfall är inte ovanligt”.

Procter & Gamble knoppar av Duracell

Framstår som bästa alternativet i dagsläget.

Tumnagel till Volvo ab Webb-tv

Svarar på stenhårda kravet från ägarna

Persson: "Enorm vilja att det här ska bli bra".

Gotlandsbåten prövas av ARN

Sålde totalt 40 000 biljetter – men tvingades ställa in samtliga turer.

Ericssons rörelsevinst blev sämre än väntat

kvartal

Lägre försäljning i Nordamerika.

SvD Börsforum

Låna 10 miljoner kronor i timmen?

makro

"Är som gjort för att skapa förvirring."

Rysk bank vill pröva sanktioner

EU-sanktioner mot Sberbank, störst i Ryssland, infördes i somras.

Avanza börjar erbjuda handel från 1 krona

Aktier

Ska befästa bankens prisledarposition.

Tror att snus kommer fortsätta växa i USA

Bättre vinst än väntat i Q3 för Swedish Match.

Vinnarna på börsen efter rapporterna

Så går det för Volvo, Eniro och Ericsson.

Bra fart i brittisk ekonomi

Fortsatt bra tillväxttakt – BNP steg med 3,1 procent.

Var satsas 2 miljarder på ökad bemanning?

Quiz

Testa vad minns du från gångna veckan.

Minecraft-staden
tog två år att bygga

Digitalt

Här kan du gå på rundtur i Titan City.

Intäkterna har rasat
för krisbolaget Eniro

Dementerar uppgift att styrelsen ska lämna.

bostad
Bostadsrätter på Lilla Essingen i Stockholm.

Här har priset på borätter stigit mest

Skiljer 47 700 kronor per kvadratmeter.

FOTO: Tomas Oneborg

Tema: Tjänstebil
”Alla måste älska elbilen”, säger lantbrukaren Arthur Buhrenstjerna och syftar på att varje gång dieselpickupen står parkerad sparas pengar. ”Både vi själva och våra anställda trivs mycket bra med vår Nissan Leaf, och man lär sig snabbt att köra så snålt som möjligt”, säger han om bilen som han och hustrun Catherine Buhrenstjerna köpte för ett år sedan.

”Vi sparar cirka 3500 i månaden”

FOTO: Karin Grip

2 MINUTER
SvD Näringslivs Andreas Cervenka och Katarina Hugo i "2 minuter".

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs nya webbserie

FOTO: SvD.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-0,2 %436,11
Nasdaq, 23.40+0,7 %4 483,72
DAX, 17.35-0,7 %8 987,80
FTSE, 17.35-0,5 %6 388,73
Nikkei, 08.20+1,0 %15 291,64
Visa fler index

Valutor

Euro, 00.02+0,1 %9,19 SEK
USD, 00.01-0,1 %7,25 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 22.59-0,7 %86,19
Guld, 18.05+0,0 %1 230,90
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 15.58-0,0 %0,09 %
5 år, 16.10+0,1 %0,36 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar
SvD Näringslivs profiler Patricia Hedelius och Jonas Fröberg.

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

FOTO: SvD/Montage.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook