Datorstyrda bilar tar över i trafiken

Hur skulle det kännas att köra om fyra lastbilar som ligger med tio meters lucka på motorvägen? Skakigt kanske. Om ett år kan bilisterna som kör E4:an mellan Södertälje och Helsingborg få prova det i verkligheten. Det är ett av många försök som pågår där datorerna ibland tar över själva körningen.

  • Om alla tillstånd blir klara kan Scanias lastbilståg ge sig ut på E4:an mellan Södertälje och Helsingborg om ett år. Fyra eller fem lastbilar ska med sina chaufförer köra med tio meters lucka i 80 kilometer i timmen samtidigt som de nya datorerna i fordonen kommunicerar med varandra om vad som händer runtomkring. På så vis ska bränsleförbrukningen minska med en tiondel.

    Om alla tillstånd blir klara kan Scanias lastbilståg ge sig ut på E4:an mellan Södertälje och Helsingborg om ett år. Fyra eller fem lastbilar ska med sina chaufförer köra med tio meters lucka i 80 kilometer i timmen samtidigt som de nya datorerna i fordonen kommunicerar med varandra om vad som händer runtomkring. På så vis ska bränsleförbrukningen minska med en tiondel.

    Foto: SCANIA

  • Foto: SCANIA

  • Forskarna vid Freie Universität Berlin har testat datorstyrda bilar vid flera tillfällen.

    Forskarna vid Freie Universität Berlin har testat datorstyrda bilar vid flera tillfällen.

    Foto: CLAUDIA HEINSTEIN

  • De har bland annat använt sig av en ombyggd Volkswagen Passat, som med all utrustning gått på 4 miljoner kronor.

    De har bland annat använt sig av en ombyggd Volkswagen Passat, som med all utrustning gått på 4 miljoner kronor.

    Foto: CLAUDIA HEINSTEIN

Antagligen är det sökföretaget Googles försök med förarlösa bilar som blivit det mest omskrivna. För ett år sedan berättade bolaget hur man prövat att köra med förarlösa personbilar runt huvudkontoret i Silicon Valley, Kalifornien.

Bilarna hade utrustats med videokameror, radar, lasermätare, detaljerade kartor, gps och annan utrustning som behövdes för att de själva skulle kunna ha koll på trafiken. Mycket av dataprocessandet skedde sedan i Googles datacentrum. Totalt körde bilarna, där det hela tiden fanns med en chaufför som kunde ingripa om något gick snett, över 220000 kilometer.

Forskare vid Freie Universität i Berlin har arbetat med ett liknande projekt sedan 2006 och i september i år gjorde de en uppmärksammad uppvisning där en ombyggd Volkswagen Passat körde omkring i den tyska huvudstaden och flott stannade till vid Brandenburger Tor.

Även i det fallet gick testerna bra och forskarna talar om att de förarlösa bilarna på sikt också ska kunna kopplas ihop med smarta mobiler och surfplattor. Genom en app kan man då beordra bilen att köra fram så man kan kliva in.

Visionerna pekar mot att vi på det här sättet skulle kunna få en betydligt säkrare trafik samtidigt som miljöproblemen blir mindre. Målet är att datorerna ska kunna förutse hur bilen ska köras på bästa sätt för att man ska spara energi och slippa så mycket köer som möjligt.

I Sverige är lastbilstillverkaren Scania inne på liknande tankegångar. Någon gång i slutet av 2012 eller början av 2013 tänker bolaget dra igång ett ettårigt test där man på allvar prövar lastbilståg.

Tåget består i praktiken av fyra eller fem lastbilar på 18 meter vardera som kör med en lucka på tio meter mellan bilarna. För att vanliga bilister ska kunna köra om det över hundra meter långa fordonståget håller man sig enbart till motorvägen mellan Södertälje och Helsingborg.

Tekniken har utvecklats på Scania ihop med forskarna på KTH och i lastbilarna finns videokamera, sensorer som känner av vad som finns i närheten, gps, en ny styrdator med mera. Och så finns det trådlöst nätverk för kommunikation mellan lastbilarna.

Lastbilarna får hela tiden information om vad som händer runtomkring och datorn vet sedan tidigare hur vägen ser ut och kan till exempel lätta på gasen för att det snart kommer en nedförsbacke. Kommunikationen mellan fordonen gör också att lastbil två, tre och fyra kan börja bromsa exakt samtidigt som den första lastbilen. På det sättet kan lastbilarna köra riktigt tätt och därmed minskar luftmotstånd och bränsleförbrukning.

I praktiken fungerar systemet som en väldigt avancerad avståndshållare. Varje lastbil har fortfarande sin egen chaufför.

–Vi räknar med att det drar ned bränsleförbrukningen med 10 procent och än mer om lastbilarna kör tätare. För åkerierna är det en väldigt stor besparing. Bränslet står för en tredjedel av deras kostnader, säger Tony Sandberg som är ansvarig för projektet på Scania.

Om allt går enligt planerna hoppas han att Scania ska ha en kommersiell lösning färdig om fem till tio år. Men innan man kommer så långt är det en hel del saker att fundera över.

Under året som kommer ska trafikforskarna till exempel se hur vanliga bilister reagerar när de ska köra om ett lastbilståg som kör i 80 kilometer i timmen. De måste till exempel känna sig säkra på att de kan komma av vid avfarterna vid motorvägen.

En annan svår fråga är hur lastbilschaufförerna reagerar. När datorerna tar över ändras deras roll från att vara förare till att vara övervakare, lite som när flyget använder sig av autopiloter.

Alla kommer säkert inte att gilla det. Men, som Tony Sandberg påpekar, förändringen gör kanske också att man kan locka yngre personer att söka sig till ett yrke där det idag finns en brist.

  • Kopiera sidans adress

En lastbil från Scania har normalt mellan 5 och 30 datorer för att styra motor, bromsar, växellådor med mera. När lastbilarna ska köra i kolonn lägger Scania till en dator som sköter övervakningen av vad som sker i omgivningen och som styr lastbilarna. Mjukvaran till datorn har till största delen utvecklats av Scania.
En speciell version av trådlöst nätverk, wlan, som gör att fordonen kan kommunicera både med varandra och med trafiksignaler och annan infrastruktur som finns kring vägarna används. Kommunikationen sker i en licensierad del av frekvensbandet som inte får användas av andra.

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
-0,16% 447,60 SEK

1 mån:
1,70%
Årsskiftet:
5,65%
Obegränsad tillgång till SvD digital – 3 månader för bara 99 kr
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Solnedgång och regnmoln bakom vindkraftverken i Gårdstånga i Skåne. Till höger: Torbjörn Isacson. Perspektiv | Torbjörn Isacson

”Miljö och etik blir allt viktigare för investerare”

Medvetenheten ökar att klimatrisker medför finansiella risker.

”Europa kommer ha
en lång stagnation”

Blixtvisit

Rogoff spår skakig väg framåt.

Stefan Attefall hotar
att strama åt regler

Bostad

Stor skillnad på kommunernas avgifter.

Sparande

44 miljarder in på svenska bankkonton

Inlåningen ökade andra kvartalet trots rekordlåga räntor.

Diktatorns rådgivare
flydde med miljoner

Nordkorea

Försvann och dök upp i Ryssland.

Räntekartan

Boräntorna är på väg
ned under två procent

Svårt att förhandla sig under räntepanelens rekommendation.

Dollarn passerade sjukronorsgränsen

Valuta

Kronan faller mot dollar och euro.

”Underskatta inte
detaljers betydelse”

Tips

Analytikerna ger ut bok om obligationer.

Sparare missgynnas
i handel med råvaror

Investera

”Skattesystemet är väldigt orättvist.”

”Samsung i behov
av krishantering”

Hamnat i kläm mellan Iphone och lågprislurar.

”Gripen kan stå pall
för USA:s superplan”

krönika

Men andra europeiska plan spås falla.

Sargat Finnair flyttar
ut servicen ombord

Berör flygningar till Hongkong och Singapore.

Datorspelare blir bättre i engelska

Ny teknik

10–11-åringar i ny undersökning.

Webb-tv

Ny bok avslöjar fifflet i byggbranschen

TV

Nya skatteregler ska stoppa svartarbete.

Kommande vinstlyft lockar i gruvföretag

Aktiespararen

Storförvärv kan ändra bilden.

Susanna Campbell, VD på Ratos i solsken. Börsintroduktion

Ratos redo notera fönster- och dörrjätte

Bolaget som är störst i Europa kan växa mer, enligt Ratos-vd.

Nya Iphone uppges
ha mobil plånbok

mobil

Skall kunna tjäna pengar på reklam.

Regeringen planerar budgetförstärkningar

valet

Alliansen presenterade sitt valmanifest.

Ambassadör gör sig redo att åka hem

Porträtt

Jean-Pierre Lacroix lämnar Sverige.

Kina och Ryssland bygger gasledning

Skall leverera 38 miljarder kubikmeter om året.

SEB-kunder uppger att de har lägst ränta

Så låg ränta fick de bästa förhandlarna.

Har du rätt ränta på ditt bolån?

RÄNTEKARTAN

Jämför din ränta med tusentals andra.

EU: Nu har Putin
en vecka på sig

RYSSLAND

Annars väntar skärpa sanktioner.

Fortsatt bra fart
på bilförsäljningen

Motor

Rejäl ökning mot förra året.

Inwido på väg till Stockholmsbörsen

Noteringen väntas ske innan årsskiftet.

Så mycket tjänade Jackson – år för år

Karriären kartlagd • Så fördelades miljonerna.

Exklusivt bokutdrag

”Veterinärerna har
gett bort sin bransch”

Riskkapitalet har hittat nya jaktmarker inom djursjukvården.

SvD Näringslivs räntepanel: Annika Creutzer, Tomas Pousette och Elisabeth Österman. Webb-tv

Så pressar du din boränta hos banken

räntepanelen

”1,9 i rörlig ränta inte omöjligt”.

”Utsidan anonym
– insidan full av flärd”

volvo xc90

Jonas Fröberg vänder ut och in på Volvos frälsare.

Detta händer 1 september

SCB presenterar sparbarometern för det andra kvartalet.

Nya Seat är snyggast
och roligast i familjen

Biltest

För den som vill märkas i mängden.

”Män får mer hjälp än kvinnor att hitta jobb”

valsnack

SvD Näringslivs Negra Efendic om Arbetsförmedlingen.

”Det vi ser är en riktig skattepolitisk cirkus”

bankmoms

Ändrade momsregler kan slå hårt mot Länsförsäkringar.

bostad

Stora prisskillnader för tillstånd till Attefallshus

Inget bygglov krävs, men däremot måste man göra en anmälan.

Hur rik är egentligen Warren Buffett?

Nya uträkningar visar häpnadsväckande fakta.

Ikeas nya satsning
– energisnåla lysark

Här satsar möbeljättens riskkapitalbolag.

Lyxvolvo med känslig och ömhudad motor

arkivbild

Nu köper direktörerna suvar i stället.

Nevs: ”Nu har vi fått den tid vi behöver”

saab

Får ja till företagsrekonstruktion.

valsnack
Patricia Hedelius och Katarina Hugo i SvD Näringslivs webb-tv-program Valnack.

”Alla affärsmässiga avtal sätts ur spel”

Patricia Hedelius om politiska hetsen mot vårdvinsterna.

FOTO: Joakim Ståhl/SvD.

VALSNACK

Här kan du se alla avsnitt av webb-tv-programmet Valsnack inför höstens riksdagsval.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-0,2 %447,60
Nasdaq, 23.40+0,5 %4 580,27
DAX, 17.35+0,1 %9 479,03
FTSE, 17.35+0,1 %6 825,31
Nikkei, 08.21+0,3 %15 476,60
Visa fler index

Valutor

Euro, 20.39+0,1 %9,19 SEK
USD, 20.39+0,1 %7,00 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 19.29-0,4 %102,59
Guld, 20.14+0,0 %1 287,20
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 08.49+0,0 %0,14 %
5 år, 16.01+0,0 %0,57 %
Visa fler räntor
STHLM DIGITAL

Premiär för SvD:s nya startup-satsning.

Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook