Så gott som varenda kvinna och många flickor är borttagna från inredningsbilderna, skriver Metro.

På uppslaget som visar formgivarna bakom den nya kollektionen står fyra människor bland sina verk - utom i den saudiska upplagan, där är de tre. Den kvinnliga designern är raderad.

På en annan bild i orginalkatalogen sitter en kortklippt kvinna med ryggen mot kameran. Hon har långa örhängen, en lätt urringad tröja och de nakna fötterna upplagda på en stol framför sig.

I den saudiska varianten är örhängena borta, tröjan är inte längre urringad och har fått en maskulinare stil och på fötterna sitter svarta strumpor. Kvinnan har blivit man.

LÄS MER: Ikeas nya chef - en doldis för de flesta

LÄS MER: Ikea tillbakavisar uppgifter om Kamprad

Handelsminister Ewa Björling (M) vill inte kommentera enskilda svenska företag. Men om bilderna säger hon till Metro:

– Kvinnor går inte att retuschera bort i verkligheten. Om Saudi inte tillåter kvinnor att synas eller arbeta går de miste om halva sitt intellektuella kapital. De här bilderna är ytterligare ett bedrövligt exempel som visar att det är lång väg att vandra när det gäller jämställdheten mellan kvinnor och män i Saudi.

Det bolag inom Ikeakoncernen som är ansvarigt för varumärket och hela konceptet är Inter Ikea Systems. Bolaget är franchisegivare till de varuhus som drivs av externa franchisetagare och äger de immateriella rättigheterna såsom varumärke och produkformgivning.

– Jag känner inte alls till konceptet i Saudi. Varuhusen i Saudiarabien drivs av en annan franchistagare än Ikeagruppen. Vi är endast den största franschisetagaren, och en bland många, säger Sara Carlsson, pressansvarig för Ikea Sverige när SvD Näringsliv ringer.

Enligt Sara Carlsson har varje land och franchisetagare eget ansvar för driften av ett Ikeavaruhus.

Inom Ikea Group vill man inte heller gå djupare in på de nya uppgifterna kring katalogen i Saudi. Ylva Magnusson, presschef Ikea Group medger dock att agerandet inte rimmar med de riktlinjer som Ikea Group arbetar efter.

– Vi inom Ikeagruppen är tydliga med att vi står för lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, religion eller sexuell läggning. Vi har en code of conduct som gäller för alla företag som ingår i Ikeagruppen. Och det är viktigt att alla företag följer de riktlinjer som vi har.

Hur ser du på att en enskild franchisetagares agerande riskerar att drabba varumärket Ikea?

– Ja, det är tråkigt om det blir bad-will av det här. Inom Ikeagruppen är det en viktig fråga och vi arbetar aktivt för lika möjligheter för alla människor oavsett vilken bakgrund eller kön man har. Vi kommer självklart att diskutera de nya uppgifterna idag, säger Ylva Magnusson, pressansvarig Ikea Group.

Enligt Josefin Thorell vid Ikeas pressjour undersöker man just nu hur tidigare versioner av Ikeakatalogen i Saudiarabien sett ut. Enligt henne så har bilder på kvinnor inte retuscherats bort i något annat lands Ikeakatalog.

– Nej, såvitt vi kan se har det inte skett. Det finns lokala anpassningar, men det här är nog unikt. Ett exempel på en lokal anpassning är till exempel Kina där man inte får ha svarta ramar runt porträtt, säger Josefin Thorell till SvD.

Huvuduppgiften för Ikea Communications i Älmhult är att producera IKEA-katalogen som 2010 gavs ut i 197,5 miljoner ex fördelat på 61 editioner på 29 olika språk.

Ikea har varuhus i Saudiarabien, Kuwait och Förenade Arabemiraten. Varuhus planeras även i Qatar, Oman och Bahrain.