Idén testas först i Sverige men möbeljätten är inte främmande för att starta liknande sajter i andra länder.

– Det får framtiden utvisa. Någonstans ska man börja, och vi i Sverige är först och det känns otroligt kul, säger Peter Agnefäll, chef för Ikeas svenska varuhus.

Enligt honom är den nya sajten, som lanseras på lördag i samband med en gigantisk loppmarknad på Ikeavaruhusens parkeringsplatser, ett led i Ikeas miljöarbete.

– I första hand handlar det om att ta ett miljöansvar för hur våra produkter används även i det lite längre perspektivet, och att underlätta för våra kunder att ta sin del av ansvaret i miljöarbetet.


Agnefjäll bedömer att försäljningen av begagnade produkter kommer att öka framöver, oavsett Ikeas satsning på området. Men han ser ingen risk för att nyförsäljningen påverkas negativt.

Annonstorget kommer inte att innebära några större intäkter för Ikea. Medlemmarna i möbeljättens kundklubb, Ikea Family, annonserar gratis.

– Vi har i Sverige 2,3 miljoner Familymedlemmar, så jag tror att en överväldigande majoritet kommer att annonsera kostnadsfritt. Och dessutom, är man inte medlem så kan man ju bli det utan att det kostar någonting. Så vi kommer inte att tjäna några pengar på det här, säger Agnefjäll.


Han tillbakavisar att lanseringen är ett sätt att ta kontroll över begagnatmarknaden. Inte heller har den med fjolårets uppmärksammade namnstrid med köp- och säljsajten Iloveikea.se (numera Billyandfriends.se) att göra, enligt Ikeachefen.

Och om det visar sig att det säljs allt för mycket skruttiga gamla möbler på den nya, officiella Ikeasajten?

– Då får vi titta på det. Men de allra flesta gör sig inte besväret att annonsera om någonting som inte är i kondition att sälja, tror Peter Agnefjäll.