De svenska tv-tittarna står inför stora förändringar de närmaste åren. Det är tre av de stora tv-leverantörerna eniga om och de flesta branschbedömare är inne på samma spår.

Omställningen är en direkt följd av de senaste årens stora bredbandsutbyggnad som nu gör det möjligt för en rad nya företag att distribuera tv, och framför allt göra det i helt nya former.

Snabbast har det gått för de hyresgäster som bor i de allmännyttiga bostäderna. Enligt Anders Johansson, tv-expert hos de allmännyttiga bostadsföretagens intresseorganisation Sabo, har nu omkring 70 procent av de boende fått nytt bredband till lägenheten. Oftast handlar det om fiber, och redan om tre år beräknas fibertäckningen vara lika omfattande som de äldre kabel-tv näten, det vill säga nå omkring 90 procent av husen.

Utbyggnaden har öppnat dörren för nya tv-distributörer som Telia och Telenor/Bredbandsbolaget som lockar med tv via bredbandet. Det sätter i sin tur press på kabel-tv-bolag som Comhem som helt kontrollerat tv-marknaden för många boende. Dessutom påverkas Teracom/Boxer som distribuerar tv via marknätet samt Viasat och Canal Digital som använder satellit.

90

procent av marknaden för tv via bredband har Telia. Telenor har 9 procent och övriga 1 procent. I Telenor ingår Bredbandsbolaget och Canal Digital.

Samtidigt sker en annan stor förändring. Tv kommer alltmer att distribueras till mobiler, surfplattor och andra uppkopplade apparater. Det gör att företag som Telia och Telenor, som har stora egna mobilnät, får en konkurrensfördel. De kan lätt låta tv-programmen flytta med när tittaren går från tv-soffan till surfplattan i köket eller till mobilen i bussen.

Nu är det många fler som vill vara med när marknaden ändras. Tv-tillverkare som Samsung, LG och Sony satsar till exempel hårt på att bygga in internettjänster i tv-apparaterna. Senaste exemplet är Samsung som plockat in filmtjänstföretaget Headweb i sina tv-apparater.

Till det kommer att it-företag som Google, Apple och Microsoft har avancerade planer för tv-marknaden. De vill locka kunder genom att knyta ihop alla sina vanliga tjänster med tv. Även små uppstickarbolag, som svenska Zenterio, siktar in sig på marknaden.

Informationen ska framgå tydligt, den ska inte hamna i smutstexten.

Juristen Marek Andersson.

I dagsläget vill de etablerade tv-leverantörerna främst se it-bolagens intåg på marknaden som en möjlighet. De talar sig gärna varma för möjligheterna till olika samarbeten med de nya aktörerna.

Men det kommer tveklöst att skärpa konkurrensen. I dag är det främst dominanten Comhem som hävdar att det är hård konkurrens på marknaden.

Bredvid själva tekniken och priserna är kundtjänsten den mest kritiska delen för tv-leverantörerna i kampen om kunderna. Och här finns det gott om utrymme för förbättringar.

Comhem parkerar stadigt på bottenplatser i SKI:s kundundersökningar. Bolaget har nu öppnat ytterligare ett kundservicecenter som förhoppningsvis ska förbättra kvaliteten. Mest radikal är dock Telias vd Lars Nyberg, som i samband med det senaste bokslutet fullständigt skåpade ut den egna kundtjänsten. Hans ambitioner om en ”Kundtjänst i världsklass” är långtifrån uppfyllda, och Lars Nyberg sade ”Det har inte fungerat på två år. Jag begriper inte – hur svårt kan det vara?”

Resultatet blev att kundtjänstchefen fick sparken, och 200 personer fick rekryteras till kundtjänsten.