Den årligen återkommande undersökningen som tar tempen på vilka arbetsgivare som rankas högst ger också signaler om trender på arbetsmarknaden bland dem som står i beredskap att lämna studierna bakom sig.

En tydlig förändring under senare år är att arbetsgivarens rykte och image har blivit en viktig markör för studenterna och väger allt tyngre i valet av kommande arbetsplats.

– Det har blivit viktigare att en arbetsgivare står för prestige och status. Det hänger mycket ihop med hur generation Y, de som är födda på 1990-talet, ser på saker och ting. Det är viktigt för dem att visa var man jobbar och få en bra struktur på sitt cv, säger Daniel Wägerth på Universum och där specialiserad på arbetsgivares varumärken.

Årets undersökning speglar även att det blivit viktigare igen för studenterna att söka sig till en arbetsgivare som verkar i en internationell miljö. Erfarenhet från arbete utomlands är en bärande meritingrediens i ett cv som är på väg att formas.

En klättrare som favoritarbetsgivare bland blivande civilingenjörer är det börsnoterade verkstadsföretaget Atlas Copco som svingar sig upp från plats 45 till plats 19. Uppåt, men också detta bolag ännu en bra bit från tio i topp, är det även för Samsung.

I den absoluta toppen är det små förändringar. Sökmotorjätten Google behåller sin guldposition medan Ikea och Ericsson tar ett litet kliv uppåt när schweiziska ABB faller ned till femteplatsen.

Även bland ekonomer under utbildning rankas internationellt verksamma bolag högt. Här är möbeljätten Ikea etta. För tionde året i rad är Ikea förstahandsvalet när Sveriges ekonomistudenter listar sina ideala arbetsgivare.

Daniel Wägerth menar att Ikeas topplaceringar är resultatet av ett stragegiskt och långsiktigt arbete inom det som på fackspråk kallas employer branding.

Google är tvåa och konfektionskedjan H&M på en tredje plats bland civilekonomer under utbildning. En raket på topplistan och inte med alls förra året är den digitala musiktjänsten Spotify som tagit sig direkt in på plats 15.

Bland blivande jurister finns många revisionsjättar bland de tio främsta. Allra hetast är dock utrikesdepartementet som behåller sin tätposition. EU-kommissionen har dock vunnit terräng jämfört med förra året och klättrar från sjätte till andra plats och är därmed departementet i hälarna.