Flygmaskinen har bara en plats, pilotens, och går i max 70 kilometer i timmen. Men i gengäld släpper det inte ut en droppe avgaser. Det enda som hörs är ett lågt vinande från dess elmotorer.

Solar Impulse anses vara världens mest högteknologiska elektriska soldrivna flygplan. Projektet inleddes 2003 med en tioårig budget på 90 miljoner euro, enligt Reuters.

Steg för steg har flygmaskinen erövrat allt längre sträckor. Första flygningen från ett land till ett annat, från Spanien till Marocko, genomfördes förra året.

Nu har maskinen påbörjat nästa utmaning, en flygning tvärs över USA. I helgen landade Solar Impulse i Phoenix, Arizona, efter första delsträckan som inleddes i Mountain View, Kalifornien.

– Det är lite som att befinna sig i en dröm, beskrev piloten Bertrand Piccard flygningen.

Han och en kollega turas om att flyga maskinen över USA. Projektets nästa mål är att 2015 genomföra en jordenruntflygning.

Solar Impulse drivs av fyra elmotorer vars batterier laddas av solpaneler ovanpå vingarna.

Men medan den relativt låga farten för ett soldrivet plan, i alla fall än så länge, gör tekniken oanvändbar för kommersiella flygningar så syftar projektet till att lyfta fram solenergi inom andra, mera jordnära, områden.

– Om ett flygplan kan flyga dag som natt utan bränsle så innebär det så klart att vem som helst kan använda den här tekniken för att driva huset, värme- och kylsystem, belysning, bilar och lastbilar, säger Piccard till Associated Press.

Från Phoenix flyger Solar Impuse vidare till Fort Worth, Dallas, Texas, och därefter vidare steg för steg för att landa vid Dulles Airport i Washington DC på amerikanska ostkusten om någon månad. Flygmaskinen stannar tio dagar på varje landningsplats för att visa upp sig, skriver AP.

Solar Impulse väger ungefär som en bil. Flygningarna begränsas av att den lätta maskinen är känslig för dåligt väder och har problem med att flyga genom moln.